پيروز انتخابات رياست جمهوري آمريکا را چه کساني تعيين مي‌کنند؟

"برايان بکر" فعال ضد جنگ آمريکايي و از مقامات نهاد ضد جنگ و ضد نژادپرستي "انسر" معتقد است؛ چه يک دمکرات به کاخ سفيد راه پيدا کند، چه يک جمهوريخواه، سياست خارجي آمريکا را شرکت هاي بزرگ نفتي و صنايع نظامي تعيين مي کنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "راشا تودي"؛ "برايان بکر" در مصاحبه با شبکه خبري راشا تودي روسيه، ديدگاه هاي خود را در خصوص انتخابات آتي رياست جمهوري آمريکا بيان کرد.
وي در پاسخ به اين سوال که به عنوان يک مخالف سياست هاي نظامي خارجي آمريکا فکر مي کند کدام يک از نامزدها نسبت به ديگري کمتر جنگ طلب است و سياست پيروز انتخابات سال 2012 را چطور پيش بيني مي کند، گفت: فکر مي کنم اگر به مناظرات اوباما و رامني توجه کنيم و مواضع و جايگاه آنها را در نظر بگيريم، بايد بگويم که اين مناظره ها بيشتر "هياهو بر سر هيچ" است. فارغ از اينکه کاخ سفيد در اختيار نماينده جمهوري خواه باشد يا دمکرات، سياست خارجي آمريکا ثابت و پابرجا است و اين ساختارهاي مرکزي قدرت هستند که سياست خارجي آمريکا را ترسيم مي کنند، ساختارهاي قدرت را اساسا مجتمع صنايع نظامي و شرکت هاي بزرگ نفتي تشکيل مي دهند و من فکر مي کنم با وجود آنکه لفاظي هاي دوطرف در مناظره ها با مبارزات انتخاباتي آنها متفاوت است، هردو نامزد سياست خارجي خود را برپايه امپراطوري نوين_ امپراطوري آمريکا که امپراطوري بريتانيا را در نزديکي جنگ جهاني دوم از دور خارج کرده، بنا مي کنند.
اين فعال ضد جنگ در پاسخ به اين سوال که آيا واقعا بين ديدگاه هاي رامني و اوباما در خصوص مسئله ايران و حمايت از اسرائيل تفاوتي وجود دارد يا نه، گفت: من فکر مي کنم در اين دو هفته گذشته، در آنچه که دوطرف براي کسب آراء انجام داده اند، تفاوت هايي وجود داشته است.
رامني آشکارا به مجتمع هاي صنعتي نظامي و شرکت هاي بزرگ نفتي و بعضي از حاميان بانکي بزرگ متوسل شده است و البته اين يعني توسل به قدرت و پول.
بنابراين، وقتي رامني از اين صحبت مي کند که روسيه دشمن اصلي آمريکا است، دولت بوش را بخاطر تضعيف آمريکا محکوم مي کند و براي ورود به جنگ با ايران اعلام آمادگي مي کند. همه اينها براي آن طراحي شده که به مراکز خاص قدرت در سياست آمريکا متوسل شود.
اين مراکز قدرت، ممکن است اکثر آراء را در اختيار نداشته باشند، اما شرکت بزرگ صنايع نظامي، نفتي و بزرگترين بانکهاي آمريکا در تعيين نتيجه انتخابات نفوذ بسياري دارند، بنابراين اين همان کاري است که رامني در تلاش است انجام دهد.
او سعي دارد به آنها بگويد؛ حتي اگر ما قصد داشته باشيم از برنامه هاي اجتماعي دهها ميليارد دلار کم کنيم، از صنايع نظامي چيزي کاسته نخواهد شد.
بنابراين، اين نوعي "توسل واضح" به نيروهاي نظامي گرانه است که البته از نيروهاي تجارت بزرگ آمريکا محسوب مي شود.
برايان بکر در بخش ديگري از اين گفتگو، گفت؛ در مورد سياست هاي آمريکا يک مسئله را نيز بايد دانست، هر اتفاقي که در جهان رخ مي دهد، بر مردم آمريکا تاثير مي گذارد.
بنابراين، شما مي بينيد که در دهه 60 و 70 ويتنام بخش اصلي گفتمان سياسي آمريکا بود. در دوران حمله به عراق نيز مردم آمريکا به مخالفت با هرگونه جنگ ديگري در کشورهاي جهان سوم برخاستند، به همين ترتيب اکنون هم اکثر افکار عمومي مخالف جنگ افغانستان هستند.
نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري بايد خيلي مراقب باشند، زيرا در حاليکه آنها مي خواهند خود را به عنوان بهترين مدافعان امپراطوري آمريکا نشان دهند، بايد بدانند که مردم آمريکا از جنگ خسته و بيمار شده اند و از تمام شدن خزانه کشور، خسته اند.
صدها هزار مشاغل کارگران از بين رفته، اما بودجه نظامي همچنان در حال افزايش است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار