در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد

كارساز نبودن اقدام نظامي غرب در سوريه / حمايت مردم و ارتش از نظام بشار اسد

در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته كه با حضور كارشناسان صورت گرفت بر حمايت مردم و ارتش سوریه از بشار‌اسد و کارساز نبودن اقدام نظامی غرب در سوریه تأكيد شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجی باشگاه خبرنگاران، در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته كه با حضور اميري‌مقدم و ظاهرالخطيب كارشناسان مسائل خاورميانه به زواياي مختلف آتش‌بس در روز عيد‌قربان در سوريه پرداخته شد؛ در ابتدا اميري‌مقدم در پاسخ به سوالي مبني براينكه آتش‌بس چند روزه در سوريه تا چه حد مي تواند استمرار پيدا كند، اظهار داشت: در شرايطي بين طرفين درگير آتش‌بس اعلام شده كه نوعي بي‌اعتمادي بر آنها حاكم است، لذا اگر طرفين آتش‌بس را رعايت كنند مي‌توان در آينده به مذاكرات سياسي در حل بحران سوريه اميدوار بود.

وي در ادامه افزود: معارضين به آتش‌بس پايبند نبوده و همانطور كه در اطلاعيه ارتش سوريه و گروه ارتش "حر" آمده اين آتش‌بس تا زماني ادامه خواهد يافت كه حمله‌اي از دو طرف صورت نگيرد و در چنين شرايطي يك اشتباه كوچک مي‌تواند آتش جنگ را دوباره شعله‌ور كند.

اين كارشناس ارشد مسائل خاروميانه با بيان اينكه ممكن است درگيري‌ها طي روزهاي اخير از سر گرفته‌شود، تصريح كرد: اين كه تا چه حد معارضين بتوانند به آتش‌بس پايبند باشند بستگي به حاميان منطقه‌اي و جهاني اين گروه‌ها دارد و اگر دولت‌هاي حامي تروريست‌ها بگذارند كه آتش‌بس ادامه داشته باشد به آينده سياسي سوريه مي‌تواند اميدوار بود.

*بازیگران بین المللی می دانند كه راه‌حل نظامي نمي‌تواند در بحران سوريه كارساز باشد

اميري مقدم درپاسخ به سوالي مبني براينكه چه اتفاقي در معادلات بين‌المللي رخ داده كه غرب به دنبال راه‌حل سياسي براي سوريه است، اظهار داشت: بازيگران بين‌المللي و كشورهاي منطقه به اين نتيجه رسيده‌اند كه مسئله سوريه راه‌حل نظامي ندارد و به اين امر واقف‌اند كه از اين طريق نمی توانند حکومت بشار اسد را ساقط کنند.

وي با بيان اينكه كشورهاي منطقه خطر سرايت بحران سوريه را به كشورشان حس كرده‌اند، عنوان كرد: در چنين شرايطي گروه پ ک ک كه يكي از اصلي‌ترين مخالفين نظام حاكم بر تركيه است در مناطق مرزي بين تركيه و سوريه باعث ناامني شده است و اين خود يكي از نشانه‌هاي سرايت بحران سوريه به تركيه است و از طرف ديگر سرازير شدن تمامي گروه‌هاي تروريستي از تمام نقاط دنيا به سوريه امنيت منطقه را به مخاطره مي‌اندازد لذا دولت‌هاي مرتجع عربي حامي گروه‌هاي تروريستي در سوريه به اين نتيجه رسيده‌اند كه راه حل نظامي نمي‌تواند بر بحران سوريه كارساز باشد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با تأكيد براينكه بخشي از گروه‌هاي معارض در سوريه كه پايبند به آتش‌بس نبوده تحت مديريت هيچ يك از كشورها نيستند، خاطرنشان كرد: اگر آتش‌بس از سوي اين گروه‌ها نقض شود و درگيري بين دو طرف آغاز شود در اين راستا دولت‌هاي منطقه و بين‌المللي دولت سوريه را متهم بدانند اين نشان دهنده آن است كه بحث آتش بس يك بازي از قبل طراحي شده براي متهم كردن سوريه بوده است.

اميري مقدم با اشاره به اينكه در مقابل خشم و اراده مردم هيچ قدرتي نمي‌تواند مقابله كند، گفت: در كشورهاي تونس و مصر مردم با تظاهرات مسالمت آميز توانستند ديكتاتورهاي زمان خود را سرنگون كنند اما در سوريه بحران با درگيري مسلحانه آغاز شده و در چنين شرايطي بخشي از مردم از دولت حمايت كردند و به خوبي دريافتند كه اين اقدامات يك توطئه براي اشغال سرزمين سوريه است و علت اصلي مقاومت مردم و دولت سوريه را مي توان در اين جمله يافت.

*غرب در بحران سوريه به بن بست رسيده است

در ادامه ظاهر الخطيب كارشناس مسائل خاورميانه كه از استدیو بيروت در گفتگوي ويژه خبري به  با اشاره به اينكه جريانات سياسي در منطقه به نفع جبهه مقاومت است اظهار داشت: در تونس، مصر و ليبي ارتش از حمايت غرب برخوردار بوده و همين امر باعث سرنگوني اين رژيم‌ها شد اما در سوريه ارتش از حمايت دولت و ملت برخوردار است كه اين ويژگي باعث پيروزي بر گروه‌هاي تروريستي شده است.

وي با بيان اينكه غرب در مسئله سوريه به بن‌بست رسيده است، يادآور شد: كشورهاي منطقه‌اي و غربي مي‌دانند از طريق مداخله نظامي نمي‌توانند در اين كشور به موفقيتي دست پيدا كنند از همين رو طرح آتش‌بس را مطرح كردند كه اين نشانگر آن است كه تروريست‌ها و حاميان آنها شكست را پذيرفته‌اند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در ادامه افزود: مطمئن نيستم طرح آتش‌بس به روند خود ادامه دهد چرا كه گروه‌هاي تروريستي از ابتدا موضع خود را اعلام كرده و بارها تأكيد كردند كه آتش‌بس را نقض خواهند كرد لذا از پايبند بودن دولت و ملت سوريه به آتش بس مطمئن هستيم.

*در سوريه ارتش و مردم حامي دولت هستند

ظاهرالخطيب در پاسخ به سوالي مبني براينكه تفاوت دولت سوريه با دولت‌هاي سرنگون شده تونس و مصر در چه است، اظهار داشت: در تونس و مصر ملت حامي دولت نبوده و ارتش از غرب دستورات خود را دريافت مي‌كرده و در ضمن بايد به اين نكته اشاره كرد كه در سوريه انقلابي رخ نداده است و از طرفي ديگر ارتش سوريه در صفي واحد در كنار مردم به حمايت از دولت خود برخواسته است و اين قبيل مسائل را مي‌توان تفاوت دولت سوريه با ديگر دولت‌ها دانست.

در ادامه اميري مقدم با اشاره به اينكه يكي از وظايف اخضرابراهيمي نظارت بر روند آتش‌بس است خاطرنشان كرد: يقينا در چند روز اخير گروه‌هاي معارض براي نقض آتش‌بس اقداماتي را انجام خواهند داد و طبيعي است كه دولت سوريه هم از خود واكنش نشان دهد و يكي از اقدامات گروه‌هاي ناظر و اخضر ابراهيمي در اين است كه تشخيص بدهد چه كسي ناقض صلح است لذا در صورت تهاجم گروه‌هاي معارض اخضرابراهيمي و جامعه جهاني بايد آن را محكوم كرده تا حسن نيت خود را در برقراري صلح در سوريه ثابت كند.

*سوريه هرگز تسليم خواسته‌هاي غرب نخواهد شد

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي از احزاب اسلامي مصر از نامه محمد مرسي به رژيم صهيونيستي ناراحت شده اند و اينكه آيا اين تحركات نشان دهنده انحراف انقلاب است يا ناشي از اشتباهات فردي عنوان كرد: مردم مصر سالها تلاش كردند تا نظام انقلابي را برسر كار بياورندو اعزام سفير به تل‌آويو در چنين شرايطي كار صحيحي نبوده و به نظر بنده اعتراض گروه‌هاي اسلامي بهترين كار ممكن در اين شرايط است چرا كه اين نظام در راستاي به انحراف كشاندن بيداري اسلامي است.

ظاهرالخطيب در پايان در پاسخ به سوالي مبني براينكه اگر سوريه بر مشكلات غلبه كند چه اتفاقاتي در معادلات جهاني رخ خواهد داد، خاطرنشان كرد: رژیم صهیونیستی و آمريكا تلاش دارند تا رژيم‌هاي از دست رفته خود را در منطقه احيا كرده چرا كه به اين نتيجه رسيده‌اند كه سه كشور سوريه، ايران و عراق، غرب را مي تواند دچار مشكل كند و در اين راستا تمام توان خود را متوجه سوريه كرده‌اند تا بتوانند محور مقاومت را متزلزل كنند لذا بايد گفت كه سوريه هرگز تسليم خواسته‌هاي غرب نخواهد شد همانگونه كه طي اين 20 ماه شاهد آن بوده ايم. و محور مقاومت سعي در مقابله با نظام تك قطبي جهان را دارد و مي خواهد به اين نتيجه برسد جهان چند وجهي شده و ديگر قدرت بزرگي به نام آمريكا وجود ندارد.

انتهای پیام/

پ2

برچسب ها: غرب ، مردم ، ارتش ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.