پرهزينه ترين سريال تاريخ سينماي عرب، ابتداي ماه رمضان با توافقنامه اي كه ميان شبكه تلويزيوني mbc و سازمان اطلاع رساني دولت قطر امضا شد رنگ آغاز گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در حالي كه تحليلگران عرصه رسانه، ساخت سريال هايي موهن نظير «الفاروق عمر» را برآيند تلاش براي مقابله با تفكر شيعي اي كه ايران مبلغ و نماينده اصلي آن توصيف مي شود، خوانده اند، روند ترويج اين حركت، در پرده اي جديد اكران مي شود.

نسخه سينمايي سريال «الفاروق عمر» با دوبله مجدد توسط حاتم علي كارگردان اين سريال، آماده نمايش شده است. وي تمامي مراحل مربوط به اين كار را در چندماه گذشته و پس از پايان پخش تلویزیونی اين سريال در ماه رمضان انجام داده است كه از جمله آنها دوبله مجدد آن بوده است و تنظيم سينمايي آن به شكلي كه تنها به زندگي عمربن خطاب مي پردازد و بسياري از ماجراها و ديگر شخصيت هايي كه در سريال وجود داشت، در نسخه سينمايي ديده نمي شوند.

به اين ترتيب گويا پخش گسترده تلويزيوني اين سريال در شبكه هاي ماهواره اي براي دستيابي به هدف نهايي سازندگان آن كافي نبوده و ماجرا با اكران سينمايي اين اثر استمرار مي يابد؛ حركتي كه آشكارا مقابله با موج سريال هاي ديني ايراني است كه از«امام علي (ع)» و تاثيرات شگفت آن در كشورهاي عربي و همسايه شروع شد، با «يوسف پيامبر(ع)» به اوج رسيد و با ساخت سريال «مختارنامه» با سويه هاي ايدئولوژيك قوي، متقن و جذاب در ساختاري زيبا و حرفه اي، هراس جبهه وهابيت را از نضج فرهنگ ايراني در منطقه، بيش از پيش كرد.

در حالي كه به گفته دست اندركاران اين مجموعه، اين سريال پرهزينه ترين سريال تاريخ سينماي عرب بوده است، ابتداي ماه مبارك رمضان پخش سريال تاريخي «الفاروق عمر» با توافقنامه اي كه ميان شبكه تلويزيوني mbc كه متعلق به يك شاهزاده سعودي است و سازمان اطلاع رساني دولت قطر، امضا شد، رنگ آغاز گرفت و طبق اظهارات حاتم علي دولتي يا شبه دولتي بودن شبكه تلويزيوني قطر و شبكه « mbc» دست به دست هم دادند تا اين سريال به راحتي پخش شود.

اين حركت واكنش هاي بسياري را حتي از درون جوامع سني مذهب به دنبال داشت و با به تصوير كشيدن امام علي (ع) و تحريفاتي تاريخي متعدد در ماه رمضان گذشته از شبكه هاي عربي و تركي، موجي از اعتراضات را برانگيخت.

بنياد اسلامي الازهر، بالاترين پايگاه ديني اهل سنت، از جمله معترضان به پخش سريال تلويزيوني درباره زندگي عمر بن خطاب بود كه آن را غير شرعي دانست.

الأزهر كه پيش از اين مخالفت خود را با نمايش چهره عمر اعلام كرده بود دست به كار مكاتبه با چند نهاد دولتي، از جمله وزارت كشور مصر شد و مصرانه از آنها خواست پخش اين سريال را منع كنند.

«اخوان المسلمين» مصر نيز كه از جبهه اي نيرومند برخوردار است از حكم الأزهر پشتيباني كرد و توقف پخش سريال را خواستار شد، اما سازندگان سريال از پشتيباني فقيهان قطر برخوردار بودند، كه در اين امر موضعي جداگانه دارند.

در زمان پخش اين سريال در ماه رمضان، يك نويسنده پايگاه خبري مراكشي «هسپرس»، با اشاره به دشمني وهابيون سعودي با تفكر اسلامي ايران پخش سريال الفاروق عمر را جنگ سريال ها بين ايران و عربستان دانست و به ورود سريال سازي در مورد صحابه، از عرصه ديني به صحنه اي كاملا سياسي براي مقابله با فرهنگ ايراني اشاره كرد كه بنا به نوشته وي، اكنون به سريال سازي رسيده است.

نويسنده پايگاه خبري «هسپرس» مراكش در مقاله اي با عنوان «جنگ سريال ها بين ايران و عربستان» نوشت: جدال بر سر به تصوير كشيدن صحابه در برنامه هاي نمايشي، اين روزها با اقدام «mbc» در پخش سريال الفاروق عمر تداوم دارد اما گويا اين جدال از جدالي ديني تبديل به جدالي سياسي شده است.

وي معتقد بود كه انگيزه سياسي با همه رنگ ها و لباس هاي طائفه اي و مذهبي كه در منطقه وجود دارد به عرصه به تصوير كشيدن صحابه آمده است و رقابت گسترده اي را بين شبكه هاي ماهواره اي ايجاد كرده است.

مقاله اين نويسنده مراكشي به قدرت نمايي عيان سريال هاي ديني ايراني در منطقه، مهر تأييد زده و نشان دهنده حضور همه جانبه و با همه بضاعت مقابله گران با آن، در اين عرصه است كه تصريح به «پرخرج ترين» بودن اين سريال و حمايت هاي دولتي در پخش آن، تنها گوشه اي از مستندات قابل اشاره در اين زمينه محسوب مي شوند.
نويسنده اين مقاله با اشاره به نوشته هاي روزنامه هاي سعودي هدف از ساخت و پخش سريال «الفاروق عمر» را تلاش وهابيون براي غلبه بر فكر شيعي [و اسلامي] كه توسط ايران دنبال مي شود دانسته و اضافه كرده است: از نظر سعودي ها ايراني ها دشمن تاريخي آنها هستند كه در جنگ قادسيه به رهبري سعدابن ابي وقاص و عمر بن خطاب آنان را شكست دادند! و بايد از گذشته عبرت گرفت.

نويسنده پايگاه خبري «هسپرس» با تأكيد بر ضرورت استفاده از مشتركات ميراث اسلامي، اين تصريح را نيز داشته است كه سريال ها بايد براي معرفي بزرگان اسلامي و نقش مثبت آنها و ترغيب مسلمانان براي عبور از اختلافات و رسيدن به همبستگي براي بازگرداندن قدس و فلسطين به دامن اسلام باشد و براي تحقق وحدت اسلامي تلاش كنند.

وي در ادامه با اشاره به تاريخ روابط ايران و كشورهاي خليج فارس افزوده است: اسرائيل به دنبال ايجاد درگيري بين دو ساحل خليج فارس است.

به نوشته مقاله نويس اين پايگاه مراكشي، از جانب ديگر، عربستان به دنبال ايجاد جنگ رسانه اي با ايران است. وي نتيجه گرفته است كه پخش سريال الفاروق عمر؛ مقابله عربستان با خطر مفروضي كه اين مقاله نويس از آن به عنوان «ايراني گري» يا «فارسي گري» ياد كرده است، به شمار مي رود.

وي در ادامه با اشاره به اينكه اين جنگ مذهبي بين شيعه و سني توسط آمريكا و اسرائيل هدايت مي شود، تأكيد كرده است: تلاش براي برافروختن اين جنگ، تنها در عرصه سياسي، رسانه اي، تجاري و اطلاعاتي باقي نمانده و اكنون به سريال هاي تلويزيوني رسيده است...!

حال بايد ديد آيا تاريخ سازي و فراهم كردن هويت در چارچوب افسانه سرايي پيرامون چهره برخي صحابه، در حالي كه برجستگان مذهب تسنن را نيز به مخالفت با خود واداشته، در كفه اي برابر با آنچه در سريال هاي ديني ايراني، چشم و دل ميليون ها مخاطب را در جهان به خود مشغول كرده و نمونه كوچكي از آن در ابراز علاقه و تأثيرپذيري عميق مسيحيان لبنان از پخش سريال ماندگار «مريم مقدس(س)» در اذهان مانده است، قرار خواهد گرفت؟ يا اين حركت نيز به مثابه كفي بر روي آب به افول خواهد گراييد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار