پس از عقب نشینی‌های ذلت‌بار از منطقه، ترکیه باوجود آن‌که توانسته بود طی سالهای اخیر مسیر خوبی را در زمینه توسعه اقتصادی بپیماید، به طمع سلطه بر منطقه اشتباهات بزرگ و احتمالا جبران ناپذیری را با دخالت در عراق و پس از آن سوریه مرتکب شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، فیلیپ استیفنز در مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: ترکیه در سایه حکومت حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان تا همین اواخر مدعی آن بود که هیچ مشکلی با همسایگانش ندارد.

وی با اشاره به رشد اقتصادی سریع ترکیه نوشت: ترکیه در واکنش به مخالفت کشورهای اروپایی‌ با عضویت در اتحادیه آنها، به سوی شرق متمایل شد و خیال کرد با خروج آمریکا از منطقه می تواند از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و به فرمانده منطقه تبدیل شود.
استیفنز در بخش دیگری از این مقاله نوشت: ولی ادامه یافتن جنگ در سوریه موجب شد که ترکیه برخلاف تمایلات قبلی خود مجبور شود برای پایان دادن به این جنگ، مداخله (نظامی) آمریکا را خواستار شود.

وی افزود: با کاسته شدن رشد اقتصادی ترکیه، این کشور با مخالفت روسیه، عراق و ایران در خصوص سیاستهایش در سوریه مواجه شد و این درحالی است که شمار قابل توجهی از ترک‌ها از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می کنند.

وی تاکید کرد: اردوغان در محاسبات خود اشتباه کرد؛ یکی از مهمترین مسائل سالهای اخیر آن است که جنگ عراق نشان داد، آمریکا و اروپا توانایی سلطه جغرافیایی و سیاسی بر خاورمیانه را ندارند.
برچسب ها: اردوغان ، ترکیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار