تحقيق سازمان ملل درباره هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا

کارشناسان سازمان ملل متحد مستقر در ژنو مي گويند درباره کشته شدن غير نظاميان توسط هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي تحقيق مي کنند

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ، بازرسان سازمان ملل متحد از سال دو هزار و دو همواره از حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي انتقاد مي کردند.

 اين واحد مستقر در ژنو همچنين درباره قانوني بودن اين حملات تحقيق خواهد کرد. اين خبر را بن امرسون نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر و مبارزه با تروريسم اعلام کرد.

امرسون که مسئول عمليات ضد تروريسم سازمان ملل متحد است پيشتر و در ماه اوت نيز از آمريکا خواسته بود تا ويدئوهاي مربوط به حملات بدون سرنشين خود را ارائه کند. او دومين مقام بلندپايه سازمان ملل متحد است که در ماههاي اخير از حملات بدون سرنشين آمريکا انتقاد مي کند و آن را « جنايت جنگي » مي نامد.

امرسون گفت:« از زمان به قدرت رسيدن اوباما در آمريکا دست کم پنجاه غير نظامي در حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا کشته شدند و بسياري نيز به هنگام کمک به قربانيان کشته شدند. بيش از بيست غير نظامي نيز در حملات عمدي به مراسم تشييع کشته شدند. کريستوف هاينس - گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد -  اين اقدامات را جنايت جنگي مي نامد. و من اين را اثبات مي کنم.»

هم هاينس و هم امرسون در ماه هاي اخير در اين باره صحبت کرده اند هر چند که آمريکا تلاش کرده است اين حملات را توجيه کند.

امرسون گفت:« من به همراه همکارم کريستوف هاينس تيم تحقيقاتي ويژه اي را در چارچوب شوراي حقوق بشر سازمان ملل تشکيل خواهيم داد تا به موضوع حملات بدون سرنشين آمريکايي رسيدگي کند.»

او افزود:« الگوي جنگ در جهان همواره بر استدلال هاي سستي استوار بوده است و حتي هم پيمانان نزديک آمريکا نيز از آن حمايت نکرده اند. دوره نخست رياست جمهوري اوباما در اصل عقب نشيني از اين رويکرد بود اما طي هجده ماه گذشته اين حملات بيش از پيش افزايش يافته است و مقامات دولت آمريکا نيز در پي يافتن توجيهي قانوني براي حملات اين هواپيماها در پاکستان، يمن و سومالي بوده اند.»

 امرسون هم از اوباما و هم از رامني نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريکا در اين باره انتقاد کرد.

او گفت:« شايد تعجب انگيز باشد که موضع هر دو نامزد درباره اين موضوع طي تبليغات انتخاباتي شان مشخص نبوده است. اما ما اکنون مي دانيم که هر دو نامزد درباره استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين اتفاق نظر دارند.

اين کارشناس سازمان ملل متحد گفت که کشورهاي عضو سازمان ملل متحد از جمله دو عضو شوراي امنيت در حال اعمال فشار بر اين سازمان براي انجام اقدامي در اين باره هستند.

او خاطرنشان کرد:« در نشست اخير شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو  در ماه ژوئن بسياري از کشورها از جمله روسيه و چين خواستار انجام تحقيقاتي درباره استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين شدند و يکي از اين کشورها به ص.رت ويژه خواستار انجام تحقيقاتي درباره حملات اين هواپيماها در پاکستان شد.»

برچسب ها: سازمان ، ملل ، هواپیما ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار