مطبوعات فرانسوي با حمايت ناشران مطبوعاتي و محافل سياسي نبردي واقعي را با موتور جستجوگر گوگل آغاز کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلويزيوني فرانس 24، مطبوعات فرانسوي مي گويند گوگل به آنان بيش از يک ميليارد يورو زيان وارد کرده است.
اين جنجالها به علت درآمدهاي تبليغاتي ناشي از استفاده از اين موتور جستجوگر پديد آمد است.
مارک فويه رئيس اتحاديه ملي مطبوعات فرانسه مي گويد:« موتورهاي جستجو گر به ويژه گوگل ابزارهاي عظيمي براي تبليغات به شمار مي روند. به طور قطع گوگل در فرانسه بيشترين تبليغات را در اختيار دارد. با ترکيب همه مخاطبان فرانسوي و همه محتواي قابل دسترس، گوگل درآمدهاي تبليغاتي عظيمي را در انحصار خود در مي آورد در حالي که مطبوعات از اين تبليغات محروم مي شوند. اين در حالي است که کارآيي موتور جستجوگر دقيقا بايد محتواي ارائه شده آن به مخاطبان باشد. هزينه اين محتوا بايد از طريق تبليغات تعيين شود که  رسانه ها از آن محروم مانده اند. »
همه نمايندگان پارلمان فرانسه و دولت از مطبوعات فرانسه حمايت کرده اند.
مطبوعات فرانسوي در تلاشند توازن قوا را با موتورهاي جستجوگر تغيير دهند.
مارک فويه افزود:« اگر يکي از بازيگران همه درآمدهاي تبليغاتي بخش را از آن خود کند، آنهايي که محتوا را توليد مي کنند، از اين درآمدها محروم مي مانند.»
در ادامه اين دعواها دولت فرانسه خواهان تعيين ماليات ويژه بر گوگل شده است.
فيليپ ماريني رئيس کميسيون امور مالي سناي فرانسه گفت ":به نظارت نياز داريم. فناوريها سريعتر از حقوق  و قوانين پيش رفته اند. بخش دارايي مغلوب فناوري شده است و تنشهاي کنوني و بحثهاي کنوني نيز دقيقا همين تاخير را نشان مي دهد. لوايحي پيشنهاد شده است که هدف از آن تعيين ماليات نيم درصدي بر تبليغات اينترنتي است. اين شرکتها همچنين موظف مي شوند درآمدهاي تبليغاتي خود را در فرانسه اعلام کنند. »
اگر اين طرح اجرا شود گوگل تهديد کرده است ، سايتهاي فرانسوي را ديگر هدف جستجوهايش قرار نخواهد داد که اين مسئله خشم بسياري را برانگيخته است.
ماريني افزود:« شرکتهاي چندمليتي نبايد اين طور تهاجمي در برابر کشورهاي مستقل ظاهر شوند. گوگل بايد در محلي که از آن سود مي برد، در محل مورد مصرف محصولات، ماليات بپردازد. »
مطبوعات برزيلي قبل از آنکه گوگل از آنها باج بگيرد به طور گسترده از اين موتور جستجو گر فاصله گرفتند و موتور جستجوگر خاص خود را طراحي کردند. اين مسئله فقط موجب کاهش پنج درصدي خوانندگان مطبوعات برزيلي شده است.
برچسب ها: بین الملل ، گوگل ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار