نشست نقد و بررسی سریال "بیدار باش"؛

احمد کاوری: بیدار باش ساختار فیلم دفاع مقدس را شکست

"بیدار باش" به عنوان یک بخش از دغدغه های من به ساختار شکنی در حوزه دفاع مقدس دست زده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ نشست نقد و بررسی سریال " بیدار باش " شبکه یک سیما با حضور " احمد کاوری" ( کارگردان) ، " جواد نوروز بیگی" ( تهیه کننده) و طهماسب صلح جو( منتقد)،  جبار آذین ( منتقد)در سالن آمفی تئاتر سیما برگزار شد.
" احمد کاوری" ( کارگردان) در ابتدا در خصوص " بیدار باش "، گفت: من برای ساخت هر فیلم از ابتدا ارتباط خود را با مخاطب و منتقد حفظ می کنم تا بازتاب کار را در ذهن مخاطب بسنجیم.
وی افزود: بحث محتوای اثر دغدغه‌ی من است و این که اگر قرار است فیلمی بسازم باید با کارهای گذشته ام متفاوت باشد در غیر صورت فیلم نمی سازم ." بیدار باش " بخشی از دغدغه خودم بوده و این ساختار شکنی لازم است.
وی در خصوص شوخی با ارزش ها در این فیلم، تصریح کرد: ما در فیلم با هیچ یک از ارزش ها شوخی نکردیم ایثار، شهادت کمک هم ارزش هستند و ما با هیچ یک از این ها شوخی نکردیم بلکه با الفاظ و یک سری ظواهر شوخی کردیم.
" کاوری " ادامه داد: برای ساخت فیلم " بیدار باش " خواستم مقوله طنز را تجربه کنم.
" جواد نوروز بیگی " ( تهیه کننده) در ادامه عنوان کرد: ما در " بیدار باش " سهی کردیم فضای مقدس ار حفظ کنیم فضایی که خود در جنگ لمس کرده ام را در این اثر ارائه دادم و به دلیل لمس جنگ، من خود فراتر از این جنگ را دیده و فضای منفی آن بسیار هم مثبت است.
وی اظهار داشت: ما باید لفظ مقدس این جنگ را به نسل جوان نشان داده تا نسل جوان معنای مقدس بودن این جنگ را درک کند.
" طهماسب صلح جو " ( منتقد) در ادامه نشست بیان کرد: نقد یک مقوله نوشتاری است و بخشی از ارزش خود در نوشتن است هر اثر هنری با نقد کامل می شود.
وی ادامه داد: " بیدار باش " آسیب خود را از ساختار دیده در حالی که محتوا درون مایه ی قابل تحملی دارد سینمای جنگ و دفاع مقدس از یک دورانی با نوعی نگرش که سعی در درک فضای جنگ دارد شروع ش و این نگرش به نوعی مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به این حادثه به جا آورده است.
صلح جو تصریح کرد: سینمای ما تلاش کرد از این سم شمایل تک بعدی بسازد و جوانان ما مستحق شناخت این ذرات و سیطره هستند ولی تلویزیون به دلیل نگاه تک بعدی  نتوانسته این پیوند درونی را برقرار کند.
وی عنوان کرد: برخی فیلمسازان به خصوص از دهه ی 70 به بعد تلاش می کنند که شمایل کلیشه ای از جنگ داشته و به شکل دیگری ارائه دهند که در این اسطوره شکنی از جنگ تلویزیون پیشگام بوده است.
وی افزود: جنگ و دفع مقدس یکی از مهم ترین دوران های تاریخ معاصر است در جهت اثبات حقانیت این جنگ و سپردن آن به نسل آینده باید نگاهمان را به فیلم جنگی تغییر دهیم.
وی ادامه داد: بیدار باش ورود به این عرصه و در ادامه تلاش های دیگران است.
" صلح جو " اظهار داشت: طنز ریشه در ادبیات دارد و محصول ذهن طناز یک انسان است کمدی نوعی نمایش است و در کمدی تنها نویسنده ی فیلم نامه نقش ندارد به همین علت در سینمای کمدی، کمدین ها مشهور هستند و در دنیای کمدی خیلی از عناصر به مانند لودگی ، مسخرگی، شوخی می تواند عامل متعددی باشد و یک اثر كميك خنده دار از همه عناصر برای خنداندن تماشاگران استفاده می کند و به صورت خنده هم می توان از ارزشی ها حرف زد.
" جبار آذین " منتقد دیگر حاضر در این نشست در خصوص سریال "بیدار باش " گفت: " بیدار باش " از لحاظ ساختاری نمره قابل قبولی نمی گیرد و همچنین به اهداف فیلمساز به درستی پرداخته نشده و شخصیت ها برای مخاطب باور پذیر نبوده و در حد یک تیپ باقی مانده و تنها همراه با نوسان، طنز و لودگی بوده است.
آذین اظهار داشت: در "بیدار باش " نگاه به دفاع مقدس وجود دارد اما نگاه عمیق به ارزش ها نبوده و همچنین شخصیت ها پرداخت ندارد و مفاهیم و ارزش ها به درستی از کار در نیامده است./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.