يوسفيان ملا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پيشنهاد داد

معافيت مالياتي درآمدهاي 1.5 تا 2 میلیون تومان؛ لزوم كاهش اتکاء بودجه به نفت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توجه به شاخصه‌های برنامه پنجم توسعه، سیاست های كلي نظام، شرایط فعلي اقتصادی و واقعیت‌های موجود و کاهش اتکاء بودجه به نفت را از جمله ملزومات بودجه سال 92 خواند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با تاکید بر اینکه در بودجه آینده باید از یک‌ سو واقعیت‌های موجود و از سوی دیگر کاهش اتکاء به درآمد‌های نفتی را در نظر گرفت، گفت: ما باید شاخص‌های برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های کلی نظام و شرایط فعلی اقتصادی را در لایحه بودجه سال آتي لحاظ کنیم و اصل و اساس بودجه را بر اقتصاد مقاومتی قرار دهیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به قانون برنامه پنج ساله مقرر بود، سالی 20 درصد اتکاء بودجه به نفت کاهش پیدا کند تا در 5 سال برنامه صد در صد از اتکاء به نفت رهایی پیدا کنیم که متاسفانه این امر بنا به هر دلیلی محقق نشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه با بیان اینکه اتکاء بودجه به نفت در حال‌ حاضر بین 70 تا 80 درصد است، تصریح کرد: در بودجه سال آینده باید اتکاء بودجه به نفت را زیر 50 درصد بیاوریم.

وی با تاکید بر لزوم به حداقل رساندن هزینه‌های جاری در بودجه سال آتی، گفت: از آن جا که صرفه جویی در بودجه‌های عمران بی‌معناست، در بودجه باید حداکثر صرفه‌جویی را در هزینه‌های جاری لحاظ کنیم، و این صرفه‌جویی نیز به معنای کم‌مصرف کردن نیست بلکه به معنای بهینه مصرف کردن و عادلانه مصرف کردن است.


*لزوم توجه به افزایش حقوق دارندگان درآمد‌های ثابت در بودجه آتی


نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس با بیان اینکه در بودجه 92 ما باید یک بخش را فراموش نکنیم افزود:  با توجه به افزایش تورم، ما در بخش افزایش حقوق نباید برای کارکنان و افرادی که درآمد های ثابت دارند خست به خرج دهیم،  همچنین در بخش خدمت رسانی به افرادی که درآمد پایین دارند از جمله کارگران، کارمندان دولت، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی حتماً باید با توجه به نرخ تورم افزایش حقوق داشته باشیم تا این افراد قادر باشند با گراني موجود زندگی خود را تامین کنند.


*پروژه‌های عمرانی جدید تعریف نشود


وی در ادامه به پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم در بودجه سال آتی پروژه‌های جدیدی در بخش عمرانی تعریف نکنیم و  پروژه‌هایی که کلید آنها زده شده بر اساس درجه‌بندی اهمیت و با توجه به پیشرفت کار به همان نسبت برای آنها بودجه کنار گذاشته شود، به عبارت دیگر باید روی پروژه‌های موجود سرمایه گذاری کنیم و آنها را پیش ببریم.


* هزینه‌های سال 90 و 91 را رصد کنیم

یوسفیان‌ملا در ادامه تاکید کرد: باید یک رصدی بر کل هزینه‌های سال 90 91 و سال‌های گذشته داشته باشیم تا بتوانیم هزینه‌ها را به حداقل کاهش دهیم، بر فرض مثال اگر سفارتخانه ای با 12 پرسنل کار می‌کند و می‌تواند با 7 پرسنل نیز همان کارایی را داشته باشد، 5 پرسنل را کاهش دهیم.


* درآمد‌های 1.5 تا 2 میلیون تومان مشمول معافیت‌های مالیاتی شوند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس با بیان اینکه بايد راه را بر درآمد‌هایی که فرار مالیاتی دارند بست، گفت: افرادی هستند که با یک تلفن یک معامله یک میلیاردی انجام می‌دهند و با همان تلفن، معامله خود را یک میلیارد و 50 میلیون تومان می‌فروشند، لذا سازمان امور مالیاتي کشور باید در این حوزه قوی‌تر عمل کند و راه را بر درآمد‌هایی که فرار مالیاتی دارند ببندند، چرا که کارمندان دولت یک ریال هم درآمد مالیاتی ندارند و حقوق آنها هنوز به دستشان نرسیده مالیات آن کم می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور  آمادگی خود را برای جلوگیری از این فرار مالیاتی عنوان کرده است، اظهار داشت: با توجه به کبود امکانات این سازمان، در بودجه سال آتی باید یک سري امکانات به این سازمان تعلق گيرد تا به تناسب آن امکانات ما افزایش مالیات را خواستار شويم.

نماینده مردم آمل و لاریجان در ادامه افزود: ما باید سقف معافیت‌های مالیاتی را در رده‌های پایین و دارندگان درآمد‌های ثابت افزایش دهیم و حتی اعتقادم بر این است که درآمد‌های 1.5 تا 2 میلیون تومان باید مشمول معافیت مالیاتی شوند، در عوض به سراغ کسانی برویم که فرار مالیاتی دارند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه در ادامه تاکید کرد: باید درآمد‌های مالیاتی را به واقعیت نزدیک‌تر کنیم، هزینه‌های جاری را کاهش دهیم و بودجه عمرانی جدیدی تعریف نکنیم.

* قیمت نفت و دلار در بودجه 92 چقدر باشد؟


یوسفیان ملا در خاتمه اظهار داشت: قیمت نفت در بودجه باید بین 100 تا 110 دلار و قیمت دلار نیز بايد بین 1500 تا 1600 تومان پیش‌بینی شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: بودجه ، نفت ، مالیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار