رونق اقتصاد زیرزمینی در مرزها

انواع سوخت هم اکنون در صدر کالاهایی وجود دارد که از ایران به کشورهای مجاور به خصوص افغانستان، پاکستان و عراق قاچاق می شود و این اقتصاد زیرزمینی خسارات جبران ناپذیری بر بدنه اقتصاد کشور وارد می کند.

به گزارش ذره بين 20:30سوخت قاچاق در شرق کشور جزو معدود کالاهایی است که از آن سوی مرزها نمی آید بلکه با روشهای مختلف سوخت از ایران به پاکستان و افغانستان قاچاق می شود هر چند با سهمیه بندی بنزین میزان قاچاق بنزین تا حدودی کاهش یافته است اما همچنان قاچاق سوخت در این مناطق ادامه دارد و به خصوص به سمت گازوئیل سوق داده شده است.این درحالی است که طی ماههای اخیر قاچاق سوخت از مهمترین زمینه های سودجویی قاچاقچیان عمده است و سوخت را با قیمت اندک در این سوی مرزها تهیه می کنند و در مرز به دلالان سوخت چندین برابر قیمت می فروشند و از این راه سود هنگفتی به جیب می زنند.

این روند طی سالهای اخیر هر چند با اقدامات پیشگیرانه ای روبرو بوده است اما همچنان ادامه داشته و رشد نیز کرده است و در نتیجه این سودجویی این است که  بخش قابل توجهی از سرمایه ملی کشور هدر می رود.

رونق قاچاق سوخت در مرزهای شرقی

در این میان نباید از نقش خشکسالی و مشکلات عدیده اقتصادی برای کشاورزان مناطق شرقی کشور چشم پوشی کرد، دقیقا از همین نقطه ضعف است که قاچاقپیان و سوداگران عمده اقتصادی سوء استفاده می کنند و سعی می کنند از نیاز مالی مردم بومی در راستای قاچاق سوخت به مرز نهایت استفاده را ببرند و درنهایت مردم بومی شرق کشور می مانند و زمینهای کشاورزی خشک شده و ثروتی ملی بر باد رفته و پولهای هنگفتی که هر روز سود جویان را حریص تر می کند.تاکنون آمار رسمی در خصوص قاچاق سوخت از مرزهای شرقی ارائه نشده است اما آمار نشان می دهد این نوع قاچاق به صورت فعال ادامه دارد.

کشف هزاران لیتر سوخت قاچاق در استان کرمان

دادستان عمومی وانقلاب سیرجان در گفتگو با مهر در خصوص آخرین محموله سوخت قاچاق در این شهرستان از توقیف 150 هزار لیتر سوخت قاچاق در این شهرستان خبر داد.مهدی بخشی در این خصوص گفت: قاچاقچیان قصد داشتند با استفاده از پنج دستگاه تریلر حمل سوخت این میزان سوخت را قاچاق کنند.وی افزود: اما با هوشیاری سربازان گم نام امام زمان(ع) و شناسایی این باند بزرگ قاچاق سوخت خوشبختانه از انتقال این سرمایه ملی به خارج از مرزها جلوگیری شده است.

وقتی سوخت از تهران به مرزهای شرقی قاچاق می شود!/ قیری که سوخت قاچاق از کار در آمد

دادستان بم نیز چندی قبل از کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق خبر داد.محمد رضا سنجری افزود: این میزان سوخت از تهران به سمت مرزهای سیستان و بلوچستان در حال انتقال بود که در کرمان شناسایی و توقیف شداین مسئول نگفت چگونه این میزان سوخت از استانهای مختلف گذشته و به کرمان رسیده است اما آنچه که مشخص است این میزان سوخت با جعل پلمب گمرک و به عنوان قیر به سمت مرز در حال انتقال بوده است.فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان از چندی قبل از کشف 220 هزار لیتر سوخت قاچاق در جنوب کرمان خبر داد.سردار حسین چناریان افزود: این میزان سوخت در جنوب استان کرمان و در قالب یک مانور مبارزه با قاچاق سوخت کشف شده است.سردار چناریان وجود برخی بسترهای قاچاق سوخت را دلیل بروز این پدیده دانست و از توقیف 60 خودرو در این راستا خبر داد.وی افزود: این نوع قاچاق موجب هدر رفت سرمایه ملی می شود و به همین دلیل به شدت با این پدیده مبارزه می کنیم و کشفیات صورت گرفته نیز نشان دهنده همین امر است.

 
داستان تلخ فربه شدن سودجویان و سوء استفاده از محرومان
رسانه های استان کرمان هر از چند گاهی شاهد انتشار اخباری از این دست هستند و ادامه قاچاق سوخت به خصوص گازوئیل موجب ثروتمند شدن عده زیادی از سود جویان شده است در حالی که در نهایت تعداد کثیری از مردم منطقه با هدر رفت این ثروت بومی با مشکلات ناشی از بیکاری و کمبود آب رنج می برند و این داستان تلخ سالهاست در شرق کشور تکرار می شود.
 
قاچاق سوخت به اقتصاد ملی ضربه جبران ناپذیر می زند
محمد صدوقی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با مهر اظهارداشت: قاچاق و اقتصاد زیر زمینی یکی از معضلات اصلی در بررسی مسائل اقتصادی است و قاچاق سوخت یکی از مظاهر این اقتصاد است که در نهایت صدمه جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی کشور می زند. وی افزود: پدیده قاچاق سوخت از چندی قبل در اقتصاد برخی استانهای شرقی و جنوبی کشور مطرح شد و خوشبختانه با سهمیه بندی سوخت تا حدودی کنترل شد اما همچنان قاچاق سوخت در این استانها ادامه دارد و به گونه ای به شغلی کاذب تبدیل شده است که رفع این معضل اقتصادی که می تواند تبعات اجتماعی و امنیتی نیز داشته باشد نیازمند برنامه ریزی ویژه است.
 
اختلاف قیمت دلیلی اصلی قاچاق 
صدوقی ادامه داد: دلیل بروز این مشکل در واقع اختلاف چشمگیر قیمت سوخت در ایران با سایر کشورها به خصوص افغانستان و پاکستان است. وی گفت: همین امر نیز موجب شده است سود سرشاری در قاچاق سوخت ایجاد شود بطوریکه هم اکنون سوخت در صدر لیست کالاهای قاچاق شده از داخل به خارج از کشور است. صدوقی ادامه داد: اقتصاد ایران بر مبنای نفت شکل گرفته است هر چند اقداماتی در راستای رفع این وابستگی صورت گرفته اما همچنان پایه اقتصاد کشور نفت و سوخت فسیلی است پس نباید به سادگی اجازه قاچاق این میزان سوخت را که بخش عمده ای از سرمایه ملی است را داد.
 
لزوم شناسایی و معرفی سرشاخه ها  
وی این سوال را مطرح کرد که چگونه قاچاقچیان این حجم سوخت را با استفاده از خودروهای مختلف به مرز منتقل می کنند و در نهایت خواستار کنترل جاده ها و مرزها شد.وی همچنین خواستار وضع قوانین مشخص و شدید در راستای برخورد با قاچاق سوخت شد زیرا این امر مصداق اخلال اقتصادی محسوب می شود و باید افراد سرمنشاء را شناسایی و برخورد قاطع انجام شود.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: دستگاههای مختلفی در راستای برخورد با قاچاق سوخت نقش دارند که به نظر می رسد باید با تشکیل یک کارگروه تخصصی و جلوگیری از موازی سازی اقدامات عملی را برای جلوگیری از قاچاق سوخت در نظر گرفت. وی سهمیه بندی بنزین را در راستای کاهش چشمگیر قاچاق سوخت موثر دانست و گفت: حداقل میزان قاچاق ئر بخش بنزین کاهش یافته است زیرا قیمتها تا حدودی واقعی شده است و از سوی دیگر میزان عرضه نیز محدود و متناسب با نیاز است و اگر در خصوص گازوئیل نیز این امر امکانپذیر شود عملا قاچاق کمتر می شود.
منبع:مهر
برچسب ها: قاچاق ، اقتصاد ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار