محمد حمزه‌زاده:

کودکی و نوجوانی بهترین سن برای درک لذت مطالعه است

کودکان و نوجوانان در بهترین گروه سنی برای درک لذت مطالعه هستند و اگر آثاری قابل مقایسه با جذابیت رسانه‌های دیگر چون تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری در دسترس‌شان باشد قطعا به مطالعه علاقه‌مند می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد حمزه‌زاده مدیر انتشارات "سوره مهر" و عضو هیات مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رساني بيستمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، اظهار کرد: این مساله که در کشور ما یک هفته به نام کتاب و کتاب‌خوانی نام‌گذاری شده نشان از اهمیت مطالعه برای مسئولان فرهنگی دارد و اقدام بسیار پسندیده‌ای است که حداقل یک هفته برای مطالعه تبلیغ و اطلاع‌رسانی ‌شود.
وی با بیان این که همه افراد جامعه و به ویژه دست‌اندرکاران حوزه نشر در موفقیت یا عدم موفقیت اقدامات صورت‌گرفته در "هفته کتاب" سهیم هستند، گفت: به اعتقاد من اگر هرچه بیشتر از فعالیت‌های صوری، نمایشی و تبلیغی فاصله بگیریم و به جای آن سراغ برنامه‌های بلندمدت برویم، موفقیت بیشتری نصیب‌مان خواهد شد.
حمزه‌زاده با اشاره به برخی فعالیت‌های محتوایی صورت‌گرفته در سال‌های گذشته، افزود: صحبت درباره کتاب و کتاب‌خوانی مطالعه را توسعه نمی‌دهد و ما باید متناسب با بازار کتاب، روش‌های مفید و موثری را برای گسترش کتاب‌خوانی برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.
مدیر انتشارات "سوره مهر" هم‌چنین درباره لذت مطالعه، اظهار کرد: لذت و درک مطالعه برای هر فرد می‌تواند متنوع باشد و بیشتر از هر چیز به درک اولیه از مطالعه برمی‌گردد و تاثیری که اولین کتاب بر انسان می‌گذارد. وی افزود: مطالعه نسبت به تماشاي فیلم یا شنیدن صوت و یا دیگر رسانه‌های دیداری و شنیداری انرژی بیشتری از مغز و ذهن آدمی درگیر می‌کند و از این رو محتوای انتخاب شده عاملي براي لذت‌بخش بودن است در غير اين صورت مطالعه صرف لذتی نمی‌تواند داشته باشد.
عضو هیات مدیره "منا" با تاکید مجدد بر ایجاد لذت در نتیجه محتوای کتاب، تصریح کرد: اگر محتوای ارزشمند، اثربخشی، راهنمایی و جذابیت نباشد، مطالعه می‌تواند در انسان به جای لذت، نتیجه عکس ایجاد کند و او را از کتاب دور کند.
حمزه‌زاده به تجربه خود از اولین مطالعه نیز اشاره کرد و گفت: من و هم‌نسلان من مطالعه را با خواندن مجلات نوجوانانه درک کردیم و در کنار نبود سایر رسانه‌ها، محتوای این مجلات آن‌قدر جذاب بود که همه بعد از اتمام یک شماره، چشم‌انتظار شماره بعدی بودیم و همین جذابیت سبب شده ما بچه‌های نسل "کیهان بچه‌ها" و دیگر مجلات آن زمان، اهل مطالعه شویم.
وی ادامه داد: من معتقدم بچه‌های امروز را نیز باید با جذابیت به مطالعه جلب کرد؛ کودکان و نوجوانان در بهترین گروه سنی برای درک لذت مطالعه قرار دارند و اگر آثاری قابل مقایسه با جذابیت رسانه‌های دیگر چون تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری و ... در دسترس‌شان باشد قطعا به مطالعه علاقه‌مند می‌شوند.
بيستمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار "يادگار ماندگار" از 20 تا 27 آبان ماه سال جاري در سرتاسر كشور برگزار مي شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار