كارگاه ژنتيك قانوني در تشخيص هويت انساني برگزار می شود

مديركل امور آموزش و كارآموزي سازمان پزشكي قانوني كشور از "برگزاري كارگاه ژنتيك قانوني در تشخيص هويت انساني" از 21 تا 24 آبان امسال در سازمان پزشكي قانوني كشور خبر داد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از  اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، دكتر مسعود قادي پاشا با بيان اين مطلب افزود: با توجه به سياست‌هاي سازمان و بر اساس دستور رييس سازمان در خصوص راه‌اندازي بانك هويت ژنتيك، يكي از بسترهاي راه‌اندازي اين بانك آموزش تخصصي كارشناسان و افزايش آگاهي آنان از علوم و فناوري هاي نوين در اين زمينه است، بنابراين معاونت آموزش و پژوهش سازمان با همكاري "كميته صليب سرخ جهاني"، كارگاه "ژنتيك قانوني در تشخيص هويت انساني" را از 21 تا 24 آبان در سازمان برگزار مي كند.

وي با اشاره به برنامه هاي اين كارگاه طي چهار روز برگزاري افزود: در سه روز اول برگزاري اين كارگاه مباحث نظري مطرح مي شود و در روز آخر كارگاه نيز اساتيد و كارشناسان از آزمايشگاه ژنتيك قانوني مركز تشخيصي آزمايشگاهي پزشكي قانوني استان تهران بازديد می کنند.

دكترقادي پاشا ادامه داد: در اين كارگاه چهار روزه مباحثي همچون توصيف چند شكلي ها و كاربرد آن در ژنوم انسان، معرفي و مروري بر ژنتيك قانوني، كاربرد فاكتورهاي اصلاحي براي احتمالات همانندي، معرفي آزمون‌هاي خويشاوندي، دخالت دادن موتاسيون‌ها در محاسبات، بحث و كار گروهي با محوريت زيرساختارهاي جمعيت‌ و بهم پيوستگي، بحث و كار گروهي با محور گزارش موراد خويشاوندي، تشخيص هويت مرگ‌هاي دسته‌جمعي و ... توسط پروفسور ويليام گودوين دكتراي تخصصي سلولي- مولكولي از كشور انگلستان و استاد ارشد پزشكي قانوني دانشگاه لنكشايرسنترال، براي كارشناسان ارائه مي شود.

به گفته مديركل امور آموزش و كارآموزي سازمان در اين كارگاه، نه نفر از كارشناسان سازمان و نه نفر از كارشناسان مجتمع كوثر حضور دارند.

دكتر قادي پاشا در ادامه با اشاره به جلسات مشترك سازمان و كميته صليب سرخ در سال جاري اظهار داشت: در اين جلسات برنامه هاي سال 1391 و 1392 تدوين شده است كه برگزاري اين كارگاه از جمله اين برنامه ها است. از سوي ديگر سومين كارگاه آنتروپولوژي نيز 6 تا 9 آذر سال جاري و كارگاه آنتروپولوژي منطقه اي با محوريت جمهوري اسلامي ايران براي كشورهاي همسايه در سال 92، در ايران برگزار مي شود كه هم اكنون در حال برنامه ريزي براي اين كارگاه هستيم.

دكتر معصومه ناجي رييس آزمايشگاه ژنتيك قانوني مركز تشخيصي آزمايشگاهي پزشكي قانوني استان تهران نيز در خصوص مباحثي كه در اين كارگاه مطرح مي شود،گفت: در كارگاه ژنتيك قانوني در تشخيص هويت انساني عمدتاً مباحث آمار جمعيت ها و كاربرد آن در ژنتيك پرداخته مي شود. از آنجا كه در پرونده هاي ژنتيك مباحث آماري اهميت دارد در اين كارگاه كاربرد روش‌هاي آماري در بررسي پرونده هاي تشخيص هويت و جنايي مطرح و بررسي مي شود.

وي افزود: هم اكنون براي مباحث آماري پرونده هاي ژنتيك از روش‌هاي معمول استفاده مي كنیم و از آنجا كه لازم است تغييراتي در شيوه هاي استخراج آماري ايجاد شود، مقرر شده با همكاري كميته صليب سرخ پس از برگزاري اين كارگاه ها و در طي سال هاي آتي برنامه هاي پيشرفته تري را براي مباحث آماري آزمايشگاه ژنتيك مورد استفاده قرار دهيم كه به صورت اتوماتيك اطلاعات مورد نياز را استخراج مي كند و در اختيار ما قرار مي دهد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار