گزارش/مجلس در هفته‌اي كه گذشت

از اعلام وصول طرح سوال از رئيس‌جمهور تا تلاش فراكسيون اصولگرايان براي آبستراكسيون

نمایندگان مجلس در حالی هفته جاری را به پایان رساندند که طرح سوال از رئیس‌جمهور مهمترین مسئله این هفته بود به طوری که واکنش‌های زیادی از طرف موافقان و مخالفان به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان خانه ملت در حالی هفته جاری را به پایان رساندند که پس از حدود 4 ماه در 3 جلسه علنی شرکت کردند.

*رئيس كميسيون شوراها: تغييرات در استانداري‌ها غير منطقي به نظر مي‌رسد


رئيس كميسيون شوراها گفت: تغييرات در استانداري‌ها از وظايف دولت به شمار مي‌رود، اما اين تغييرات در آستانه انتخابات و پايان دولت دهم امري غير‌منطقي به نظر مي‌رسد.

*نمایندگان با فریاد "کامران، استعفا" خواستار اخراج نماینده اصفهان از صحن علنی شدند

در پی سخنان حسن کامران نماینده اصفهان در مورد بودجه مجلس تعدادی از نمایندگان با فریاد "کامران استعفا" خواستار اخراج وی از صحن علنی شدند

اما در اولین تذکر جلسه علني روز يكشنبه (14 آبان) حسن کامران با استناد به ماده 79 آیین نامه داخلی مجلس خواستار دفاع از گفته‌های خود مبنی بر بودجه 700 میلیاردی در مجلس شد و گفت: بودجه 745 میلیاردی برای مجلس تصویب شده است.

وی خواستار شد تا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و کمیسیون اصل 90 موضوع را بررسی کرده و گزارش را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.

لاریجانی در پاسخ به کامران گفت: شما حرف غیرواقع می‌زنید چرا که حرف شما درست نبوده و بودجه مجلس 745 میلیارد نبوده است.

 بعد از نطق کامران نمایندگان با سر دادن شعارهای کامران استعفا خواستار اخراج وی از صحن علنی مجلس شدند.

*نعمتی در صحن علنی: حقوق نمایندگان دومیلیون و 400 هزار تومان است

عضو فراکسیون رهروان ولایت گفت: حقوق نمایندگان دومیلیون و 400 هزار تومان بوده و هیئت‌رئیسه باید این موضوع را رسما اعلام کند تا شک و شبهه‌ای پیش نیاید.



*بررسي طرح سوال از رئيس جمهور در مجلس: لاریجانی سوال را به رئیس جمهور ابلاغ می‌کند / تجمع اعضای فراکسیون اصولگرایان

سوال از رییس‌جمهور با 77 امضا، امروز (یکشنبه) در جلسه علنی مجلس قرائت شد.

*كوچك زاده: سوال از رئیس جمهور برخلاف خواست رهبری است/ لاريجاني: رهبر انقلاب هیچ دستوری درباره طرح سؤال به نمایندگان نداشته‌اند


مهدی کوچک زاده عضو فراکسیون اصولگرایان در پی مخالفت این فراکسیون با طرح سوال از رئیس جمهور مجلس را ترک کرد.

 مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران در جلسه علنی در مخالفت با طرح سوال از رئیس جمهور گفت: معتقدیم طرح سوال از رئیس جمهور برخلاف خواست رهبری بوده و ما معتقدیم رهبری چنین نظری ندارد.

مهدی کوچک زاده گفت: بنابراین به نمایندگی از فراکسیون جلسه را ترک خواهم کرد در این حین غلامعلی حداد عادل و غلامرضا مصباحی مقدم در مقابل جایگاه هیئت‌رئسه سخنرانی می کردند که بهروز نعمتی عضو فراکسیون رهروان ولایت نیز از جای خود بلند شده و با صدای بلند فریاد کرد که نباید خیانت کنید و اگر کسی از مجلس خارج شود برخلاف قانون بوده و اصولگرایی این نیست.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: بارها گفته‌ام که رهبری هیچ گونه دستوری یا نظری در خصوص این موضوع نداشته و این که نمایندگان با استناد به برداشت خود در این مورد برخورد می‌کنند کار شخصی است.

*اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس مقابل درب خروجی مجلس تجمع کردند


اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس در حالی در مقابل درب خروجی مجلس تجمع کردند که مهدی کوچک‌زاده جلسه علنی را ترک کرد


حداد عادل در ميان اين نمايندگان به عنوان رئیس فراکسیون اصولگرایان در حال سخنرانی بود؛ حمید رسایی، کریمی قدوسی‌، حسین نجابت، احمد سالک و برخی دیگر از نمایندگان از جمله نمايندگان حاضر در اين جمع بودند.

*توکلي: رئيس‌جمهور شأن خودش و شأن مجلس را حفظ کند/ آبستراكسيون التهاب‌آور است

عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به طرح سوال از رئيس‌جمهور گفت: به رئيس‌جمهور توصيه مي‌کنم هنگام پاسخگويي به نمايندگان، شأن خودش و شأن مجلس و همچنين وضعيت بازار ارز كشور را مدنظر داشته باشد.

*يوسفيان ملا:‌ معافيت مالياتي درآمدهاي 1.5 تا 2 میلیون تومان؛ لزوم كاهش اتکاء بودجه به نفت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توجه به شاخصه‌های برنامه پنجم توسعه، سیاست های كلي نظام، شرایط فعلي اقتصادی و واقعیت‌های موجود و کاهش اتکاء بودجه به نفت را از جمله ملزومات بودجه سال 92 خواند.

*حقيقت پور: عربستان به دنبال چاره جويي براي نابساماني اوضاع داخلي خود باشد

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: عربستان مي‌بايست از اقدامات توطئه گرايانه دست بردارد چراكه به اندازه كافي در داخل مملكت خود مخالف دارد، بنابراين بهتر است وضعيت داخلي خود را سامان دهد.

*منادي‌سپيدان: محرز بودن امضاهاي طرح سوال از رئيس جمهور قطعي است/ اسامي را منتشر مي‌كنيم


عضو هيئت‌رئيسه مجلس از محرز شدن امضاهاي طرح سوال از رئيس جمهور خبر داد و گفت: اسامي امضاكنندگان به دولت ارسال شده و قطعا به صورت رسمي اعلام خواهد شد.

*اختصاصي باشگاه خبرنگاران/ هيئت رئيسه مجلس، اسامي 76 امضا‌کننده طرح سؤال از رئيس‌جمهور را به صورت رسمي منتشر كرد


مسئول سؤال از رئيس‌جمهور به صورت رسمي اسامي امضا‌کنندگان طرح سوال از رئيس‌جمهور را منتشر کرد.

*پيشنهاد براي حذف درآمدهاي نفتي از بودجه 92/ جابجايي 19 ميليون دلار در خيابان‌ها‌ي تهران ناشي از بي‌تدبيري

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه نبايد اجازه داده مي‌شد که 19 ميليون دلار در خيابان‌ها و چهارراه‌ها دست به دست مردم بچرخد، گفت: پيشنهاد خواهيم داد که در بودجه سال 92 درآمدهاي حاصل از نفت حذف شود.

شجاعی‌کیاسری: امکان منتفی‌شدن سوال از رئیس‌جمهور وجود ندارد/ 14 آذرماه آخرین فرصت احمدي‌نژاد برای پاسخگویی به نمایندگان


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با بیان اینکه بر اساس قانون، امکان منتفی‌شدن طرح سوال از رئیس‌جمهور وجود ندارد، گفت: رئیس‌جمهور تا چهاردهم آذرماه سال جاری فرصت دارد برای پاسخگویی به نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شود.

*جلسه غيرعلني مجلس براي بررسی روند اعلام وصول سوال از رئیس جمهور

نمايندگان پیش از آغاز جلسه علنی (سه شنبه 16 آبانماه) در جلسه غیرعلنی به ریاست علی لاریجانی روند اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهور را بررسی می‌کنند.

گفتني است؛ علی لاریجانی در این جلسه برداشت خود را از سخنان مقام معظم رهبری عنوان و تاکید کرده است که ایشان اشاره‌ای به موضوع سوال از رییس‌جمهور نداشته‌اند.

*سوال از رئيس جمهور وضعيت جسماني حسينيان را وخيم كرد/ تشدید بیماری قلبی حسینیان پس از جلسه غیرعلنی مجلس

پس از مذاکرات غیرعلنی مجلس درباره سوال از رییس‌جمهور، روح‌الله حسینیان دچار وضعیت بد جسمانی شد.

دقایقی بعد از آغاز جلسه علني مجلس روح‌الله حسینیان که از مخالفان طرح سوال از رییس‌جمهور است، در وضعیت بد جسمانی قرار گرفت و بیماری قلبی وی تشدید شد.

در اين ميان، جمعی از نمایندگان پزشک مجلس شورای اسلامی از جمله مرندی، قاضی‌زاده و فتاحی بالای سر وی حاضر شدند.


*تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد تصویب شد

در جلسه  (سه شنبه 16آبانماه)  تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد به تصویب نمايندگان رسید.

اين طرح با 122 راي موافق، 68 راي مخالف و 18 راي ممتنع در مجلس به تصويب رسيد.

بر اساس اين گزارش؛ مواردی همچون بررسی عملکرد مدیریت سابق این دانشگاه به ویژه در جریان فتنه 88 از محورهاي تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد است.

*کريمی‌قدوسی عنوان کرد: پیگیری وضعیت امام موسی صدر از طریق مجاری مختلف داخلی و خارجی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آخرین وضعیت امام موسی صدر از طرق مجاری مختلف در داخل و خارج از کشور در حال پیگیری است.

*سخنگوي کميسيون آموزش: هيئت تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد تعيين مي‌شود

سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از تعيين اعضاي هيئت تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامي ظرف 20 روز آينده خبر داد.

* تخلف بانک مرکزی و وزارت نفت در بودجه 89 / جبران کسری بودجه از راه غیرقانونی

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 1389 از تخلفات بانک مرکزی و وزارت نفت در قالب این بودجه پرده برداشت.

گزارش تفریغ بودجه سال 1389 کل کشور در 10 جلد تهیه شده که شامل سه قسمت است.

در مهم‌ترین بخش‌های این گزارش آمده است: ماده واحده قانون بودجه سال 89 کل کشور دارای 157 بند و جز بوده است که در 55 بند و جزء احکام قانونی کاملا رعایت شده و در 94 بند و جزء احکام قانونی به طور کامل رعایت نشده است که حسب مورد – دستگاه ، تعداد موارد واخواهی مندرج در این بخش بالغ بر 4 هزار و 333 مورد – دستگاه است. در 15 بند و جزء نیز اهداف مد نظر قانون‌گذار محقق نشده است به بیان دیگر در 35 درصد موارد احکام ماده واحده کاملا رعایت شده و در 65 درصد موارد احکام ماده واحده به طور کامل رعایت نشده است.


*حدادعادل: طرح سوال به صلاح نیست/ شکایت از هیئت رئیسه را امضا نکرده‌ام

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: ‌شکایت از هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون اصل 90 به‌صورت فراکسیونی نبوده است بلکه افراد خود تصمیم به این کار گرفته‌اند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، غلامعلی حدادعادل در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شوراي اسلامي با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح سؤال از رئیس جمهور اظهار داشت: نمی‌خواهیم در بازار مسگرها، ما هم سروصدا کرده و ضربه‌ای وارد کنیم.

وي افزود: فراکسیون اصولگرایان مجلس دیدگاه خود را درباره طرح سوال به روشنی اعلام کرده است و همچنان معتقد است که طرح سوال به صلاح نیست.

وي افزود: سوال از رئیس جمهور سال گذشته مطرح شد و همه دیدید که چه اتفاقی افتاد و ما نيز بر همین اساس می‌گویم که شرایط را باید در نظر بگیریم.

حدادعادل در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره تلاش فراکسیون اصولگرایان برای اصلاح آئین‌نامه درباره طرح سوال از رئیس جمهور، تصريح كرد: اصلاح آئین‌نامه‌ای به این زودی‌ جواب نمی‌دهد كه علاوه بر آن اين امر نیازمند دو سوم آرای مجلس است که کسب آن کار سختی است.


220 نماینده مجلس طي نامه‌اي به محضر رهبر معظم انقلاب: هرگونه اقدام تنش‌زا را خیانت تلقی می‌کنیم/ حل مشکلات اقتصادی مردم مهم‌ترین اولویت نظام

نمایندگان مجلس در نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب با تاكيد بر اينكه همدلی و وحدت عمل و کشیده نشدن اختلافات به سطح عموم جامعه از سوی مسئولان امری حیاتی است، از مسئولان کشور خواستند تا با ایجاد آرامش و همدلی در جامعه و پیگیری مسائل از راه‌هایی که تنش به دنبال نداشته باشد، زمینه حل مشکلات اقتصادی مردم را فراهم کنند.

*جليلي: کاهش اتکاء به درآمد‌هاي نفتي، آسيب‌پذيري بودجه 92 را کمتر مي‌کند/ لزوم تنوع در منابع درآمدي در بودجه سال آتي

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، کاهش اتکاء بودجه به درآمدهاي نفتي را از الزامات بودجه‌نويسي سال آتي عنوان کرد و گفت: کاهش اتکاء به درآمدهاي نفتي و تنوع در منابع درآمدي کشور، آسيب‌پذيري بودجه سال 92 را کمتر مي‌کند.


* تاج‌گردون در گفتگو با باشگاه خبرنگاران: جنس سوال از رئیس‌جمهور اقتصادی است/حیات خلوت بودجه سالانه حذف شود


نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان اینکه جنس طرح سوال از رئیس‌جمهور اقتصادی است، گفت: در صورتی که رئیس‌جمهور همراهی کند طرح سوال از ریئس‌جمهور نتیجه مثبتی خواهد داشت.

*رهبر: پرونده واردات خودروهای لوکس با استفاده از ارز مرجع به دستگاه قضا ارجاع مي‌شود

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 با اشاره به پرونده واردات خودروهای لوکس با استفاده از ارز مرجع گفت: در صورت عدم پاسخ قانع‌کننده از مسئولین و نهادها مربوط این پرونده به دستگاه قضا ارجاع خواهد شد.

حقيقت‌پور: امضايم از طرح سوال از رئيس جمهور را پس نگرفته‌ام/ کساني که امضاي خود را پس گرفته‌اند پشيمان هستند


نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه امضايم از طرح سوال از رئيس جمهور را پس نگرفته‌ام، گفت: کساني که قبل از اعلام وصول اين طرح امضا خود را پس گرفتند نيز پشيمان هستند.

انتهاي‌پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار