حافظ شاعر براي همه زمانهاست

مردم با تفأل به شعر حافظ به علت جهان بيني بسيار عميق اين شاعر هر يك با نگاه مختص خود بهره لازم را از آن مي برند.

عباس سجادي شاعر و ترانه سراي معاصر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: حافظ جزء شعرايي است كه اشعارش هم از لحاظ لفظ و هم از منظر محتوا زيباست و نمي‌توان تفاوتي ميان اين دو مقوله در اشعارش قائل شد ضمن اينكه از لحاظ لفظي در معنايي مشترك كه شاعران ديگر بكار برده اند كه يك سروگردن بالاتر است.
وي در زمينه رندانه بودن اشعار حافظ گفت: حافظ به خاطر رندي كه در بكارگيري واژگان دارد شاعر با مهارتي شناخته شده و غالباً به سراغ مضاميني رفته كه در حد و اندازه ايجاد سخن باشد.
سجادي ادامه داد: حافظ خيلي از مضاميني كه در اشعار سلمان ساعدي خاقاني و يا شاه نعمت اله ولي آورده شده است را به طريقه رندانه اي استفاده كرد بدين صورت كه در شعر معروفش:
آنان كه خاك را به هنر كيميا كنند/ آيا بود كه گوشه چشمي به ما كنند
كه برگرفته از شعر شاه نعمت اله ولي است كه مي‌گويد:
ما خاك را به نظر كيميا كنيم/ دل را به گوشه چشمي دوا كنيم
حافظ يك طعنه زيبا به او مي‌زند و با يك رندي در شعر خودش آن را مطرح مي‌كند
بنابراين تاويل رندانه زيبايي خاصي به اشعار او  داده است و محور اين تاويل حافظ است.
وي در زمينه وجود ايهام در اشعار حافظ گفت: ضرورت اجتماعي روزي كه حافظ در آن زندگي كرده مي‌تواند در اين زمينه تاثيرگذار باشد زيرا وضعيت در دوره او از لحاظ سياسي و اجتماعي آشفته بود و به خاطر اين حافظ مجبور به استفاده از ايهام بود.
وي همچنين ادامه داد: حافظ بيشتر زمان هايي كه مساله اي را و يا خواهان تاويل خواهان تاكيد بر عاشقانه هاي خود است از ايهام و استعاره استفاده مي كند.
عباس سجادي در رابطه با واژه عشق در اشعار حافظ گفت: حافظ عشق خودش را تاويل به عشق عاشقانه مي دهد و اين يكي از رندي هاي اوست و همين چند وجهي بودن شعر او ارزش شعرش را دو چندان مي‌كند.
شاعر و ترانه سراي معاصر ما در پايان در زمينه رابطه شعر حافظ با شعر معاصر گفت: مردم با حافظ فال مي‌زنند و هر كسي با يك نگاهي به اين آبشخور توجه مي‌كند و يك چيزي از آن برمي چيند بنابراين شعر حافظ به عنوان شعري براي همه زمان ها جهان بيني بسيار عميقي دارد./ي2
برچسب ها: حافظ ، تفأل ، سجادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار