مشهد/

میخچه همان زگیل نیست!

ده‌ها بيماري مختلف مي‌تواند سلامت پاها را به خطر بيندازد و البته فقط با قدري دقت و توجه مي‌توان از بروز آنها پيشگيري كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  مشهد     ، ميخچه، زگيل و پينه گروهي از اين مشكلات است كه با شناخت صحيح مي‌توان آنها را در زماني كوتاه درمان كرد ميخچه به معناي افزايش نسج سطحي و اپيدرم (رويه بيروني پوست) پاست كه به علت فشار ايجاد مي‌شود البته بايد توجه داشته باشيد ظاهر ميخچه و پينه كاملا با يكديگر تفاوت دارد و نبايد به اشتباه آنها را با هم يكي دانست.

وقتي ضايعه‌اي غيرطبيعي روي پوست به وجود مي‌آيد، خيلي‌ها آن را بدرستي نمي‌شناسند و به همين دليل در اغلب موارد، ضايعات پوستي با يكديگر اشتباه گرفته مي‌شود ميخچه و پينه پا ظاهر‌شان با يكديگر تفاوت دارد، ممكن است گاهي به دليل ناآشنايي فرد اشتباه گرفته شود.

پينه در مقايسه با ميخچه سطح وسيع‌تري از پوست را درگير مي‌كند، ولي اصلا به قسمت داخل پوست نفوذ نمي‌كند پينه در بخش‌هايي از پوست ايجاد مي‌شود كه تحت فشار قرار گرفته باشد؛ به عنوان مثال پاشنه يا كف پا و نواحي‌اي كه مدام با زمين، فرش يا سطوح سخت در تماس است، مي‌تواند در معرض اين مشكل باشد.

همچنين بعضي از ورزشكاران و افرادي كه ورزشي را به صورت دائم انجام مي‌دهند و حتي بچه‌هايي كه خيلي از بارفيكس استفاده مي‌كنند نيز ممكن است دچار اين مشكل شوند.

با توجه به تفاوت پينه و ميخچه، درمان اين دو ضايعه پوستي هم متفاوت خواهد بود و چون پينه سطحي‌تر است، درمان ساده‌تري هم دارد.

ميخچه برخلاف پينه خيلي محدود است، ولي ضخامت بيشتري دارد معمولا ميخچه را در يك نقطه خاص مي‌بينيم، مگر در شرايطي كه زمان زيادي از ايجاد آن گذشته و بزرگ‌تر شده باشد. همچنين سطح آن نيز صاف و براق است، در حالي كه در قسمت مركزي آن يك فرورفتگي وجود دارد كه نشان‌دهنده نفوذ ميخچه تا عمق پوست است.

اگر به كمك يك تيغ يا هر جسم ديگري ميخچه را برش دهيد، لايه شاخي برداشته خواهد شد، ولي قسمت مركزي همچنان تا عمق پوست نفوذ پيدا كرده است بنابراين حتي گاهي كه ميخچه به اعصاب برسد، دردناك هم خواهد شد و شخص هنگام راه رفتن ناچار به تحمل درد است.

زگيل‌ها را با ميخچه اشتباه نگيريد

گاهي افراد بدرستي نمي‌توانند زگيل و ميخچه را تشخيص دهند و چون ظاهر‌شان به نسبت شبيه يكديگر است، به اشتباه براي زگيل به فكر درمان ميخچه مي‌افتند.

استفاده از سنگ‌پا موجب نرم شدن ميخچه مي‌شود؛ ولي فراموش نكنيد حتما بايد عامل ايجادكننده ميخچه كه همان فشار است نيز برطرف شود.

عامل ايجاد زگيل‌، ويروس است و به همين دليل توصيه مي‌شود فقط از كفش شخصي خودتان استفاده كنيد و در محيط‌هاي آلوده بدون كفش راه نرويد همچنين افرادي كه از مشكل‌ زگيل پاهايشان آگاه هستند حتما بايد تا زمان بهبود كامل، از راه رفتن در مكان‌هاي عمومي اجتناب كنند.

زماني‌كه با ضايعات پوستي مختلف روبه‌رو مي‌شويد، بهترين كار اين است كه با مراجعه به پزشك متخصص و پس از مشورت با او به فكر درمان باشيد./س

برچسب ها: تفاوت ، میخچه ، زگیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.