معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سهند و سبلان به صورت مشترک ثبت جهانی نمی‌شود و طرح چنین موضوعاتی شایعه است.

مسعود علویان‌صدر در حاشیه سفر به اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود: در ثبت میراث طبیعی یک سری ضوابط و معیارها باید در نظر گرفته شود، طبیعتاً حدود جغرافیایی و محدوده آثار ثبت شده باید رعایت شود تا در حریم یکدیگر تداخلی وجود نداشته باشد.

وی گفت: شاید دو اثر طبیعی سبلان و سهند هم زمان به ثبت جهانی برسند به مانند بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و بازار تاریخی تبریز اما محال امر است که این دو اثر در قالب یک پرونده به ثبت جهانی برسد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین افزود: قطعاً اگر قرار باشد این آثار ثبت جهانی شود که مقدمات آن در حال انجام است جدا از هم و در قالب دو پرونده مجزا به یونسکو ارسال می‌شود.

وی در خصوص ثبت جهانی شهرهای تاریخی ایران نیز گفت: ما برای اولین بار بافت تاریخی میمند یزد را به ثبت جهانی می‌رسانیم تا بتوانیم مطالعات و تدوین پرونده‌های آثار دیگر در این زمینه را شاهد باشیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه افزود: ثبت میمند گام اول در ثبت شهرهای تاریخی و ساختار شهری باستانی‌ است که انتظار داریم پرونده سایر شهرهای تاریخی نیز به سرعت تعیین شده و به ثبت جهانی برسد./س

برچسب ها: اردبیل ، ثبت ، جهانی ، کوه ، سبلان ، و ، سهند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.