تاسيس باغ كتاب تهران مساله اي مهم در هفته كتاب و كتابخواني

تاسيس باغ كتاب تهران كه در هفته كتاب و كتابخواني در شرف بهره برداري است به ارتقا كتاب و كتابخواني در سطح كشور كمك مي‌كند.

علي اكبر اشعري مدير پروژه باغ كتاب تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: معمولا نامگذاري براي نشان دادن اهميت يك موضوع در جامعه صورت مي‌گيرد و در اين راستا شوراي فرهنگي عمومي هفته اي را تحت عنوان كتاب و كتابخواني نام نهاده است.
وي اظهار كرد: در اين هفته فعاليت هايي صورت مي گيرد كه برخي جنبه تشويقي دارد مانند تشويق كساني كه در حوزه نشر با ارائه‌ي خدمتي و باعث ارتقا در صنعت نشر و همين طور اقتصاد نشر شده اند و برخي جنبه تبليغي دارد و به عنوان يك فرصت مناسب اهميت و ارزش كتاب براي قشرهاي مختلف جامعه و خانواده محسوس تر و پررنگ تر مي شود.
اشعري در زمينه معيار و چارچوبهاي حمايتي براي چاپ كتابها گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نقش حمايتي را به عهده دارد بنابراين بايد به همراه دولت با توجه به اهداف و چشم اندازي كه دارند هر كتابي كه به سرعت بخشيدن اين اهداف كمك مي كند را مورد حمايت قرار دهند.
وي افزود: هر دولتي براساس روابطي متناسبي با اهداف وزارتخانه ها و بعضي سياست هاي كلي كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب شده مبنايي تعيين مي‌كند و برحسب اين مبنا كتاب هايي را حمايت مي‌كند.
مدير پروژه باغ كتاب تهران اظهار كرد: در اين هفته خاص فقط فعاليت ها متمركز تر مي شوند و اين موضوع معناي فقدان فعاليت نيست و به اين يك هفته اكتفا نمي‌شود چون كتاب مانند خيلي از برنامه هاي روزانه زندگي به عنوان يك اصل ضروري بايد در جامعه گسترش يابد.
وي در زمينه فعاليت هاي انجام شده در آستانه اين هفته گفت: من در راستاي فعاليت هايي كه انجام شده يك ابتكار خوب را ديدم كه برخي سازمان ها و كتابخانه ها از بهانه هفته كتاب استفاده كردند و به جمع آوري كتاب از مردم و ارسال به مناطق زلزله زده آذربايجان پرداختند كه اين حركت انساني و بسيار خوبي است.
اشعري در ادامه گفت: انتظار مي‌رود كه يك صنعت توسعه كتابخواني داشته باشيم كه در آنجا وظيفه همه نهادها و دستگاه هاي دولتي استفاده كننده از بودجه عمومي روشن شود و فعاليت هايي از قبيل كمك به تبليغ و  اطلاع رساني، كمك به توزيع ،‌ كمك به توسعه فروشگاه هاي كتاب، تغيير در برنامه هاي مدارس و دانشگاه ها و حتي تغيير در وضعيت فعلي آموزش صورت بگيرد به طوريكه دانش آموزان و دانشجويان به سراغ منابع بيشتري بروند و كتاب را به عنوان عنصري ضروري قرار دهند.
وي در پايان گفت: تاسيس باغ كتاب تهران كه در شرف بهره برداري است مي‌تواند نقطه عزيمتي به سمت ارتقا كتاب و كتابخواني در سطح كشور باشد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار