مانوئل والس وزير کشور فرانسه که براي توضيح علل افزايش ناامني در اين کشور در پارلمان فرانسه حضور يافته بود مرتکب گاف شد و اظهارات وي خشم راستگرايان فرانسوي را برانگيخت به طوري که شمار فزاينده اي از سياستمداران خواهان استعفاي وي شده اند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني بي اف ام تي وي فرانسه، والس که تلاش مي کرد علل وخامت اوضاع اجتماعي را به سياستهاي دولت قبلي از جناح راست نسبت دهد گفت مسئول شکست  شما هستيد، مسئول افزايش بزهکاري شما هستيد، مسئول کاهش تعداد ماموران پليس و ژاندارمري شما هستيد.  
اما نکته اي که خشم همه را برانگيخت اين جمله بود که گفت: مسئول بازگشت تروريسم به کشور شما هستيد. مسئول ايجاد تفرقه بين فرانسويها شماهستيد.
اين جمله والس باعث اعتراض نمايندگان حاضر در پارلمان فرانسه شد که با فريادهايشان تلاش مي کردند حرف والس را قطع کنند و برخي از نمايندگان صندلي خود را ترک کردند. اين جلسه پارلمان به حال تعليق درآمد.
کريستيان ژاکوب نماينده راستگرا گفت : براي اولين بار در جمهوري پنجم فرانسه، يکي از وزيران کشور ، حزب مخالف را به ترغيب تروريسم متهم مي کند. مسئله ماندن آقاي والس در دولت مطرح است و رئيس جمهور بايد در اين زمينه  پاسخگو باشد. نمي توانيم اجازه چنين حرفهايي را بدهيم. اين اتهام از جانب وزير کشور غيرقابل قبول، غيرمسئولانه است. بهتر است رئيس جمهور درباره ماندن والس در دولت تامل کند.
 پير لولوش ديگر نماينده از حزب او ام پ گفت : به احتمال زياد والس به علت رسانه اي شدن و بالارفتن وجهه اش در کوتاه مدت دست و پاي خود را گم کرد و در پارلمان قاطي کرد. او به چرت و پرت گويي پرداخت. من طي بيست سال سياست هرگز چنين حرفهاي ديوانه واري نشنيده بودم. سياست به معناي جنگ داخلي نيست. او حق ندارد به ديگر نمايندگان ملت چنين حرفهايي بزند و من واقعا شوکه شده ام.
والري پکرس نماينده راستگراي ديگر گفت :من از اين اظهارات ناراحت شدم. ما طي شش ماه اتحاد ملي را در مبارزه با تروريسم در پيش گرفتيم و از دولت اولاند در اين زمينه حمايت کرديم زيرا مبارزه با تروريسم به همه فرانسويها مربوط مي شود و اين اظهارات نشانگر از دست رفتن خونسردي وزير کشوري است که مسئول امنيت کشور است.  
وي ادامه داد :من از فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه توقع دارم که از راستگرايان عذرخواهي کند و توضيح دهد که هرگز راستگرايان را شريک اقدامات تروريستي نمي داند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار