پس از تلفیق آسیا و اقیانوسیه برای مسابقات جهانی

آتشی: کار بسکتبال آسیا سخت شد

عنایت الله آتشی کارشناس بسکتبال اعتقاد دارد تلفیق 2 قاره آسیا و اقیانوسیه در رقابت های انتخابی جام جهانی بسکتبال کار را برای آسیایی ها سخت خواهد کرد.

عنایت الله آتشی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران افزود: بايد تصمیمات جدید فدراسیون جهانی بسکتبال ( فیبا) در مورد جام جهانی را بررسی کرد، تصمیمات فیبا بر اساس بررسی های چند جانبه و با هدف قدرتمند کردن قاره ها است، اما در این میان به جز قاره های اروپا و آمریکا قدرت های بسکتبال هستند، قاره آفریقا هم بسیار گسترده است، هر چند بسکتبال این قاره قوی نیست اما تعداد بسکتبالیست های آفریقایی که جذب بقیه کشورها می‌شوند زیاد است و به این ترتیب تنها آسیا و اقیانوسیه باقی می‌مانند.

وی ادامه داد: در قاره اقیانوسیه تنها دو تیم استرالیا و نیوزلند مطرح اند اما همین دو کشور هم بسکتبال بسیار خوبی دارند که آسیا هم برای هماهنگ شدن با قدرت این دو می‌تواند در بسکتبال پیشرفت کند اما برای رسیدن به جام جهانی، رقابت با این کشورها کار بسیار سختی خواهد بود.

* ما هم توان رویارویی با اقیانوسیه را نداریم

آتشی تأکید کرد: تغییرات مطرح شده از سال 2017 به بعد اعمال می‌شوند و فرصت تا آن زمان زیاد است اما به هر حال قاره آسیا از نظر بسکتبال ضعیفترین قاره جهان است و برای حذف نشدن آن تصمیم به تلفیق با اقیانوسیه گرفته شد.

کارشناس بسکتبال اشاره کرد: در سطح آسیا بیش تر تمرکز بر کشورهایی مثل ایران و چین است و با افت بسیاری کشورها ایران در بین آسیایی ها شرایط بهتری دارد اما به هرحال قدرت ما از کشورهایی مثل استرالیا و نیوزلند پایین تر است، به خصوص استرالیا که جزء هشت تیم برتر جهان محسوب می‌شود.

* اگر پنج سهمیه بگیریم، ضرر نمی‌کنیم

وی افزود: در شرایط فعلی بحث میزان سهمیه های هر قاره با 32 برد در جام جهانی اهمیت دارد، اگر برای جام جهانی 2019 پنج سهمیه به 2 قاره آسیا و اقیانوسیه تعلق بگیرد این قاره از این جریان ضرر نمی‌کند اما در صورت تعلق گرفتن تنها 3 سهمیه به دو قاره کار ایران، چین و بقیه کشورها مشکل می‌شود.

آتشی تأکید می‌کند: در هر حال با توجه به سطح متفاوت بسکتبال استرالیا و نیوزلند با آسیایی ها و مسیر طولانی تا این کشورها بهتر بود که آسیا را با گروه سوم اروپا در یک ردیف قرار می‌دادند چون رقابت با کشورهایی مثل بلژیک، پرتغال، هلند و ... راحت تر بود.

وی اعتقاد دارد: باید این موضوع بررسی کارشناس شود و حتی در ایران هم گروهی برای مشخص کردن نقاط قوت و ضعف این کار و اعلام آن به فیبا تشکیل شود، هر چند فرصت زیادی تا اجرایی شدن این تصمیمات هست اما ما هم باید به آینده فکر کنیم.

* تصمیمات بر پایه کشورهای صاحب نام گرفته می‌شود

وی همچنین تصمیم به برگزاری جام ملت ها در فواصل چهار ساله به جای 2 سال را به نفع آسیا نمی‌داند، این تصمیم به ضرر بسکتبال آسیا است، چون در قاره هایی مثل اروپا مسابقات مهم مختلفی مثل جام کوراک، یورولیگ و یورو کاپ برگزار و تصمیمات فدراسیون جهانی هم برای کشورهای صاحب بسکتبال و سطح یک گرفته می‌شود که برنامه های متعددی در سطح قاره ای دارند اما متأسفانه هیچ توجهی به منطقه آسیا نمی‌شود.

آتشی اضافه می‌کند: بسکتبال آسیا در این دهه رشد زیادی کرده به خصوص کشورهایی مثل قطر، سوریه و لبنان که نیاز دارند به آن ها توجه بیش تری می‌شود، کشورهای شرق آسیا هم از سوی دیگر هیچ تمایلی برای شرکت در مسابقات باشگاه های آسیا ندارند، چون دنبال نتیجه گرفتن از هزینه های خود هستند اما مگر عمر قهرمانی یک ورزشکار چقدر است که فاصله رقابت های مهم زیاد شود؟

با این کار عمر ورزشی یک ورزشکار را هم کوتاه می‌کنند و سرعت رشد بسکتبال هم کمتر می‌شود، به هرحال قاره آسیا از جهت رشد بسکتبال عقب است.

وی تصریح کرد: این قاره در سال 57 ، شاهد برگزاری مسابقات جهانی بوده اما حالا خبری از این جریانات نیست و این را نمی‌توان برای بسکتبال منطقه مثبت دانست؛ تصمیمات جدید فیبا نیز بدون شناخت از کشورهای در حال توسعه گرفته شده است.

کارشناس بسکتبال تأکید کرد: اگر این تصمیمات قطعی است که دیگر نظر دادن ما بیهوده است، پیش از این باید نظر کارشناسی کشورها در این مورد پرسیده می‌شد، چون فیبا نباید بدون در نظر گرفتن نظرات تصمیم می‌گرفت اما ما هم از این سو وقت زیادی داریم و باید روی این مسائل کار کنیم تا در آینده متضرر نشویم./آق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار