نگاهي به كارنامه 10 ساله سريال هاي مناسبتي محرم؛

"شب دهم" آغازگر يك دهه سريال سازي+تصاوير

"شب دهم" ماندگارترين سريال مناسبتي پخش شده در طول 10 سال گذشته به عنوان نقطه آغاز يك دهه سريال سازي براي ماه هاي محرم و صفر شناخته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، چند سالي است كه پخش سريال هاي مناسبتي متناسب با حال و هواي ماه هاي محرم و صفر از شبكه هاي مختلف سيما توجه بسياري از مخاطبان را به خود جلب كرده است.
پخش اين سريال ها از شبكه هاي سيما، عادت مرسومي است كه هر ساله توسط برنامه سازان و فيلم سازان دنبال مي شود و شبكه هاي سيما به مناسبت هاي مختلف همچون ماه رمضان نوروز و ايام محرم و صفر مخاطبان را به پاي برنامه هاي تلويزيون مي كشانند.
اما در اين ميان حجم سريال سازي براي ماه هاي محرم و صفر از لحاظ كمي با حجم مجموعه هاي پخش شده در ديگر ايام همچون نوروز و ماه رمضان قابل مقايسه نبوده و در اين ماه ها با كم ترين ميزان كميت در سريال ها رو به رو هستيم كه شايد بتوان گفت يكي از دلايل اين امر از خاصيت خود اين ماه سرچشمه مي‌گيرد.
شب هاي محرم كمتر كسي در خانه و پاي برنامه هاي تلويزيوني مي نشيند و شايد تعداد رو به بالاي مخاطبان سريال ها، در مراسم هاي عزاداري به سر مي برند.
با تمامي اين اوصاف، جريان ساخت و توليد سريال هاي مناسبتي به منظور پخش در ماه هاي محرم و صفر جرياني بود كه به صورت جدي در اوايل دهه 80 و با سريال "شب دهم" آغاز و دنبال شد.
نوروز سال 1380 هجري شمسي با آغاز سال 1423 هجري قمري و ماه محرم مقارن شده بود و برنامه سازان در صدد آمدند تا دست به توليد سريالي بزنند كه هم از جذابيت نوروزي برخوردار باشد و هم عزا و غصه محرم را در خود جاي دهد.
اين شد كه در همان سال سريال "شب دهم" به كارگرداني حسن فتحي از شبكه 1 سيما پخش شد.
سريالي كه به دليل متن قوي و نقش آفريني بازيگراني چون حسين ياري، كتايون رياحي، ثريا قاسمي، رويا تيموريان، محمود پاك نيت و پرويز فلاحي پور توانست به يكي از ماندگارترين مجموعه ها در تاريخ سريال هاي مناسبتي ايام محرم بدل شود.
"شب دهم" در زمان پخش به قدري به دل مخاطبان نشست كه هنوز هم بعد از گذشت 10 سال با بازپخش آن مخاطبان جديدي با شور و شوق فراوان به تماشاي اين سريال مي نشينند.
اين سريال روايتي بود از اواخر سال هاي حكومت رضا خاني، خانواده اي قجر و دست شسته از همه حوادث بيرون خانه، خلوت گزيده و به خاطرات ايام اقتدار قجر دلخوش كرده اند.
مرد جوان شروري در پي يك شكست لاعلاج به سرقت از اين خانه مي آيد آنجا توطئه اي در كمين اوست و عشقي جانسوز كه در پيش است و شرطي كه انجام آن شيربهاي اين عشق است.
شرط اجراي 10 شب تعزيه در 10 شب اول محرم در ملا عام آن هم زماني كه تعزيه از طرف حكومت غيرقانوني اعلام شده است.

يك سال بعد در محرم سال 1381 مجموعه تلويزيوني "سفر سبز" به كارگرداني محمد حسين لطيفي و نويسندگي حسين پاكدل از شبكه هاي سيما پخش شد.
در اين مجموعه بازيگراني چون پارسا پيروزفر، علي نصيريان، محمدرضا شريفي نيا، مجيد مظفري، حميده خيرآبادي، امين تارخ، لادن مستوفي ايفاي نقش كردند.
اين مجموعه كه در سال هاي اوليه ظهور جريان ساخت سريال مناسبتي محرم و صفر از شبكه 3 سيما روي آنتن رفت توانست در زمان پخش خود مخاطبان زيادي را جذب كند.
مجموعه تلويزيوني "معصوميت از دست رفته" يكي ديگر از مجموعه هاي به يادماندني بود كه به نويسندگي حسن ميرباقري و محمد بيرانوند و كارگرداني داود ميرباقري محرم سال 1382 از شبكه 3 سيما روي آنتن رفت.
داستان اين سريال كه در آن بازيگراني چون امين تارخ، فريبا كوثري، سارا خوئيني ها، داريوش فرهنگ به ايفاي نقش پرداختند مربوط به عاشوراي سال 61 هجري قمري است زماني كه "شوذب" خزانه دار درگير عشق قديمي به حميراي يهودي مي شود در حالي كه زنش مارياي نصراني است.
كشمكشي بين عقل و عشق و اعتقادات، محور داستاني مي شود كه 20 سال بعد به جنون وي مي انجامد.
اين سريال نيز توانست با جاذبه هاي خاص خودش هر ساله بعد از اولين نمايشش از شبكه هاي مختلف تلويزيوني پخش شود.
"روزهاي اعتراض" مجموعه اي ديگر بود كه به كارگرداني حسين سهيلي زاده و تهيه كنندگي مهران رسام محرم سال 1384 از شبكه 2 سيما پخش شد.
در اين سريال پژمان بازغي، مينا لاكاني، سارا خوئيني ها، كيهان ملكي، فرشيد زارعي فر، عبدالرضا اكبري و مهري وداديان بازي كردند.
"روزهاي اعتراض" از جايي شروع مي شود كه يكي از اهالي شهر سال هاي قبل از انقلاب اسلامي به قتل مي‌رسد اين مساله با برخوردهاي متفاوتي از سوي اهالي روبرو مي شود در جريان اين قتل شخصي به اتهام قتل دستگير و براي محاكم آماده مي شود اما اهالي شهر دست به اعتراض گسترده اي مي زنند و قصد دارند از اين كار جلوگيري كنند.
"پريدخت" مجموعه اي مناسبتي ديگر بود كه داستان زندگي دختري به همين نام را در سه مقطع زماني سال هاي 1314 و وقايع مسجد گوهرشاد، سال 1320 و واگذاري قدرت از رضا شاه به محمدرضا و سال 1334 بعد از كودتاي 28 مرداد به تصوير مي‌كشيد.
در اين سريال كه به كارگرداني سامان مقدم در محرم سال 86 از شبكه 2 سيما پخش شد داريوش ارجمند، ليلا حاتمي، علي مصفا، كامبيز ديرباز و مهرداد ضيايي به ايفاي نقش پرداختند.
در ادامه روند پخش سريال هاي مناسبتي در ماه محرم يك سال بعد در دهه دوم محرم سال 1378 "آخرين دعوت" ساخته حسين سهيلي زاده و تهيه كنندگي مهران رسام از شبكه 2 سيما پخش شد.
"آخرين دعوت" داستان استاد دانشگاهي به نام يوسف زماني فر است كه نماينده سابق مجلس بوده و براي پيدا كردن اسنادي عازم زادگاهش در غرب كشور مي شود اما در حادثه اي و با شكست زمان سراز كوفه سال 61 هجري درمي‌آورد.
فرامرز قريبيان در آخرين دعوت در كنار بازيگراني چون حامد بهداد، الهام حميدي، پرويز فلاحي پور ايفاگر نقش يوسف زماني فر بود.
شبكه دو سيما در سال 1387 يكي از پركارترين شبكه ها در زمينه ساخت سريال مناسبتي ماه محرم بود و مجموعه تلويزيوني "دو طفل مسلم" به تهيه كنندگي و كارگرداني ياسيني و نقش آفريني جهانگير الماسي، شمسي فضل اللهي، محمد عمراني و پوراندخت مهيمن دهه اول محرم سال 1387 به روي آنتن شبكه 2 رفت.
دو طفل مسلم در قالب نمايش به اخلاق و سيره حضرت محمد(ص) و اهل بيت(ع) و بيان فلسفه قيام عاشورا مي‌پرداخت.
"بانو" مجموعه اي ديگر بود كه به كارگرداني فريد سجادي حسيني و تهيه كنندگي محمد بيگ زاده محرم سال 1388 از شبكه 3 سيما پخش شد.
داستان اين سريال در سال 1316 روايت مي شود و به ماجراي كشف حجاب اشاره دارد.
در اين سريال به تهيه كنندگي محمد بيگ زاده، داريوش ارجمند، سياوش طهمورث، فريبا كوثري، ساره بيات و كاوه خداشناس بازي كردند.
مجموعه تلويزيوني "خونبها" به كارگرداني جواد مزدآبادي و تهيه كنندگي محمدرضا شفيعي محرم سال 89 از شبكه 1 سيما پخش شد.
داستان اين مجموعه با مرگ يك نفر شروع مي شود كه برادرش به دنبال قاتل او مي گردد پولاد كيميايي،‌ سياوش طهمورث، پوراندخت مهيمن، كاظم افرندنيا، شهرام عبدلي، بازيگران اين مجموعه هستند.
در هياهوي ساخت سريال هايي متناسب با حال و هواي محرم، قاسم جعفري با ساخت غريبانه قصه دو همرزم قديمي را در زمان حال تصوير مي‌كرد.
سريال "فرات" ساخته مازيار ميري كه سال گذشته در دهه اول محرم سال 1390 به روي آنتن شبكه 2 رفت داستان دو دوست قديمي را به تصوير مي كشد كه بر اثر حادثه اي رفاقت ديرينه آن ها جاي خود را به دشمني مي دهد.
در اين سريال بازيگراني به  نام چون اكبر زنجانپور، حسن پورشيرازي، گوهر خيرانديش، رامين راستاد، نعيمه روشن به ايفاي نقش پرداختند.
مجموعه "تا رهايي" به كارگرداني حسين تبريزي نويسندگي و تهيه كنندگي مجيد اوجي محرم سال گذشته از شبكه 1 پخش شد.
سعيد نيكپور، جعفر دهقان،‌حسن جوهرچي، روناك يونسي، شهرام عبدلي، مهدي سلوكي، بازيگران اين سريال پليسي – خانوادگي بودند.
ساخت سريال هاي مناسبتي متناسبت با ايام محرم و صفر در طول اين سال ها از فراز و فرودهايي برخودار بود، تا اينكه شبكه قرآن سيما، سال گذشته تصميم به ساخت مجموعه اي با عنوان، سرگشته گرفت.
"سرگشته" به كارگرداني محمد حسين حقيقي و تهيه كنندگي سيد افضل ميرلوحي محرم سال گذشته از اين شبكه پخش شد و به بيان بخشي از زندگي عبيدالله بن حر جعفي مي‌پرداخت كه پس از ديدار با امام حسين (ع) دچار ترديد مي شود.




گلچهره سجاديه، زهير ياري، علي دهكردي،‌بهناز جعفري، انوشيروان ارجمند بازيگران اين مجموعه بودند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار