ارومیه/

حمایت از فرش دستباف گامی موثر در اشتغالزایی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: باید به فرش دستباف آذربایجان‌غربی بیشتر توجه شود زیرا در این صورت برای اشتغالزایی می‌توان حرکت‌های سازنده‌ای ترتیب داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، عبادالله اکبری در همایش اقتصاد مقاومتی که با حضور فعالان تعاونی‌های فرش دستباف آذربایجان‌غربی در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: مطالعات انجام شده این را نشان می‌دهد که برای اشتغالزایی در صنعت برای هر نفر به طور میانگین باید 31 میلیون تومان هزینه شود در حالی که این رقم در حوزه فرش 5 میلیون تومان است، بنابراین به این بخش باید بیشتر توجه شود.

وی تصریح کرد: با ورود ایران به بازار جهانی، فرش دستباف نیز وارد بازار شد و مورد مبادله قرار گرفت به همین دلیل بیشتر مردم دنیا با این هنر ایرانی آشنایی دارند به طوری که از دیرباز فرش دستباف به عنوان مهم‌ترین کالای صادراتی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه می‌توان با برنامه‌ریزی مطلوب درصد قابل ملاحظه‌ای از نیروهای آماده به کار را جذب کرد، افزود: هم‌اکنون این محصول به بیش از 100 کشور دنیا صادر می‌شود و بیشتر حجم صادرات به کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، سوئیس و .. تعلق دارد.

اکبری بیان داشت: آذربایجان‌غربی در زمینه تولید فرش دستباف دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای است به طوری که این هنر صنعت با آداب و رسوم این دیار عجین شده و به عنوان بخشی از زندگی مردم محسوب می‌شود و ضمن تامین معیشت در برخی از مناطق به عنوان شغل اصلی و در مناطق دیگر هم شغل جانبی به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه انواع فرش‌ دستباف پشم، ابریشم، چله، گل ابریشم در ابعاد، نقوش و رنگ‌های متنوع بافته می‌شود، اظهار داشت: شهرستان‌های خوی، ارومیه، تکاب، بوکان، میاندوآب، شاهین‌دژ و مهاباد از مهم‌ترین مراکز تولید این کالا در استان به شمار می‌آید که فرش آهنین تکاب و ریزماهی خوی به علت استحکام، ظرافت و کیفیت از شهرت جهانی برخوردار است./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.