مشهد /

ورزش برای بیماری صرع هیچ مشکلی ایجاد نمی کند

بی‌تحرکی، مراقبت بیش‌ازحد از خود، عزت‌نفس پایین، انزوا، افسردگی و اضطراب، عوامل اصلی محروم ماندن این بیماران از زندگی فعال و پویاست


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، معمولا بیماران مبتلا به صرع از حضور در فعالیت‌های ورزشی منع می‌شونداین محدودیت، ریشه در باورهای غلط و ترس از تشدید بیماری با انجام ورزش و مراقبت‌های شدید والدین، معلمان و پزشکان از این بیماران دارد آنها به غلط فکر می‌کنند ورزش باعث تشدید صرع، بی‌اثر کردن داروها و مستعدكردن بیماران به آسیب و صدمه هنگام ورزش شود.

براساس یکسری نتایج تحقیق‌ها، بیماران مبتلا به صرع می‌توانند بدون تشدید بیماری، به هر ورزشی اعم از «بدون برخورد» مانند دو یا دوچرخه‌سواری و «برخورد» مانند کشتی یا فوتبال شرکت كنند. با استناد به اطلاعات و مدارک علمی مشخص شد این بیماران می‌توانند در برنامه‌های تناسب اندام، ورزش‌های تفریحی، ورزش‌های رقابتی به‌خصوص از نوع پربرخورد، شرکت كنند.

حضور این بیماران در فعالیت‌های ورزشی باعث بهبود وضع سلامت عمومی و ارتقای اعتمادبه‌نفس و رضایت‌مندی شخصی آنها می‌شود.

البته نباید دوز داروهای ضدصرع قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی تغییر كند فقط باید سطح خونی این داروها مکررا پایش شودبر اساس مطالعات انجام‌شده، هیچ رابطه‌ای میان تغییرات سطح سرمی دارو در ورزش و تکرار تشنج پیدا نکرده‌اند.

این بیماران باید داروهای ضدصرع را 2-1 ساعت قبل از شروع فعالیت بدنی مصرف کنند زیرا ورزش با نقش مهاری بر تخلیه معده می‌تواند عبور دارو از معده را کند كند و جذب را به تاخیر بیندازد همه داروهای ضدصرع عوارض جانبی دارند، اما آنچه اهمیت دارد، تاثیر عوارض جانبی دارو بر کارایی ورزشکار است خواب‌آلودگی، آتاکسی و اختلال تمرکز بیشترین تاثیر را در كارایی ورزشکار دارند و می‌توانند باعث بروز آسیب شوند در میان داروهای ضدصرع موجود، به نظر می‌آید «کاربامازپین» از داروهای دیگر بهتر باشد زیرا تاثیری در توانایی مصرف‌كننده ندارد.

عوارض و مرگ‌ومیر مرتبط با حوادث ورزشی، مهم‌ترین عامل در محدودیت بیماران صرعی برای حضور در مسابقه‌های ورزشی محسوب می‌شودمحققان دریافته‌اند حدود 7 درصد بیماران صرعی در اثر وقوع حوادث و سوانح فوت می‌کنند که از میان این عده فقط 5 درصد موارد مرگ مربوط به آسیب‌های هنگام تشنج است.

به‌طور کلی خطر مرگ‌ومیر یا آسیب، در ورزشکاران مبتلا به صرع که در فعالیت‌های منظم یا مسابقه‌های ورزشی شرکت دارند، بالاتر از سایر افراد نیست مهم‌ترین آسیب‌های جدی مرتبط با صرع ژنرالیزه (حملات صرعی به صورت تشنج عمومی بدن) شامل شکستگی بازو، شکستگی ران، شکستگی ترقوه و مچ پاست.

توصیه‌ هایی برای بیماران مبتلا به صرع

باید بیشتر به ورزش اهمیت بدهند زیرا تجویز فعالیت‌های بدنی منظم، برنامه‌ریزی‌شده و تحت‌كنترل باعث افزایش توانایی فعالیت، توده بدنی، استقامت، كنترل وزن، اصلاح شاخص توده بدنی، ظرفیت قلبی – عروقی و تنفسی و به‌طور كلی ارتقای سلامت عمومی می‌شود.

براساس نتایج یك مطالعه، تجویز برنامه ورزشی 2 بار در هفته، به مدت یك ساعت در هر جلسه برای 15 هفته در زنان مبتلا به صرع، باعث اصلاح پروفایل كلسترول، كاهش دردهای عضلانی، خستگی و افزایش احساس لذت از زندگی در آنها می‌شود. فعالیت‌های ورزشی با آثار مثبتی كه بر اعتمادبه‌نفس، عزت‌نفس و كنترل اضطراب دارند، میزان افسردگی، اضطراب، خودكشی، انزواطلبی و بیكاری را بین بیماران صرعی كاهش می‌دهند./س 

برچسب ها: ورزش ، صرع ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.