سنندج/

تنهایی طولانی انسان را بیشتر ضد اجتماعی می کند!

نتایج یک مطالعه که به تازگی منتشر شده است، نشان می دهد که تنهایی طولانی مدت مغز را به گونه ای تغییر می دهد که افراد مبتلا کمتر می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، تحقیقات نشان داده حیواناتی که برای مدت طولانی تنها می مانند در بخش هایی از مغزشان میلین ماده سفیدی که برای رفتارهای احساسی مهم و حیاتی است کمتر تولید می شود.
نتایج این مطالعه که با همکاری محققان دانشگاه بوفالو و دانشکده پزشکی ˈمت سینایˈ انجام شد ، توانایی مغز برای پذیرش تغییرات زیست محیطی را نشان می دهد .
پیش از این مشاهده شده بود که تغییرات در ماده سفید مغز موجب اختلالات روانی می شود ونتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که ماده میلین در مغز حیوانات بسیار جوان به تغییرات زیست محیطی واکنش نشان می دهد.
ˈکارن داتزˈ که ریاست این مطالعه را برعهده داشت ، گفت: این تحقیق برای اولین بار نقش میلین را در اختلالات روانی نشان داد.
این مطالعه نشان می دهد که انعطاف پذیری در مغز به نرون ها محدود نمی شود اما به طور فعالانه ای در سلول های گلیال مانند الیگو دندروسیت ها که میلین تولید می کنند، روی می دهد.
میلن یک ماده چرب حیاتی است که آکسون های اعصاب (انتقال دهندگان پیام های عصبی) را می پوشاند و به آنها کمک می کند تا علامت دهی خود را به طور موثری انجام دهند.
به گفته محققان، فشردگی دی.ان.ای موجب بلوغ الیگو دندروسیتها می شود و به آنها اجازه می دهد تا مقداری میلین ترشح کنند.
محققان افزودند: در این مطالعه مشاهده شد که در حیواناتی که از لحاظ اجتماعی تنها مانده اند فشردگی دی.ان.ای زیادی وجود ندارد و الیگو دندروسیتها نابالغ تر به نظر می رسند.
با افزایش سن معمولا فشردگی بیشتری در دی.ان.ای مشاهده می شود اما زمانی که فرد در انزوای اجتماعی قرار می گیرد ، فشردگی کمتر می شود و در نتیجه میلین کمتری ترشح می شود.
به گفته محققان نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که تولید میلین پس از گذشت مدتی و بازگشت فرد به تعامل اجتماعی از سرگرفته می شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.