داستان این بازوبندهای پر مسئولیت؛

مردان شماره یک تیم ها از مارادونا تا زیدان

کاپیتان ها بی شک مردان شماره یک تیم ها هستند حالا نه اینکه شماره پیراهنشان یک باشد بلکه اثر گذارترین مهره های تیم محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در هر تیم فوتبالی یک نفر است که به طور کلی هدایت کلیه تیم را برعهده دارد این فرد که اصولاً از با تجربه ترین بازیکنان تیم است بازوبند را بر دست راست خود می بندد و از لحاظ روانی تأثیر زیادی بر بازیکنان دارد.

در تیم های احساسی کشور ما به مراتب دیده شده است که کاپیتان های فضای کلی تیم را تشکیل می دهند یعنی تیم هایی که کاپیتانشان با حاشیه مواجه می شود خود خود دچار حواشی زیادی می شود.

این کاپیتان ها هستند که در مواقع حساس تیم که پای داور و کارت هایش باز می شود با آرامش با داور صحبت کند.

در واقع کاپیتان ها به نوعی دستیاران اصلی سرمربیان در داخل زمین هستند در مواقعی که انتقال تاکتیک ها از سرمربی به تیم در حین مسابقه الزامی است، این کاپیتان ها هستند که وظیفه انتقال اطلاعات را دارند.

**** مروری بر کاپیتان های تراز اول فوتبال جهان

در فوتبال سراسر دنیا کاپیتان های تراز اول کم نیستند از مارادونا گرفته تا زیدان و توتی و دل پیو و بکن بائر و....

در اینجا قصد داریم نگاهی کوتاه بر کاپیتانهای تراز اول داشته باشیم کاپیتان هایی که به خوبی رهبری روانی بازیکنان را در زمین مسابقه برعهده گرفتند و روحیه مبارزه طلبی را به دیگر مهره های تیم تزریق کردند و این امر موفق نیز بودند، دیه گو مارادونا آرژانتینی که در باشگاه های بوکاجونیورز، بارسلونا-ناپولی و سویلیا و تیم ملی آرژانتین حضور داشته است.

** پائولو مالدینی: پائولو مالدینی ایتالیایی نیز که در باشگاه میلان و تیم ملی زیر 21 سال و تیم ملی المپیک و تیم ملی ایتالیا حضور داشته است که کاپیتانی تیم میلان را در حالی به خود اختصاص داد که به جز پیراهن این تیم پیراهن باشگاهی را بر تن نکرد.

ا** ستیون جرارد، جوانترین کاپیتان قهرمان جام باشگاه های اروپا

استیون جرارد انگلیسی، جوان ترین کاپیتانی است که جام باشگاه های اروپا را بالای سر برده است.

وی در باشگاه لیورپول و تیم ملی فوتبال زیر 21 سال انگلستان و تیم ملی فوتبال انگلستان حضور داشته است.

** زین الدین زیدان پر افتخار

زین الدین زیدان کاپیتان فرانسوی قهرمانی های زیادی را تجربه کرده است.

وی سه بار جایزه بهترین بازیکن سال جهان، جایزه بهترین بازیکن سال اروپا، پر ارزشترین بازیکن جام باشگاه های اروپا و جایزه بهترین بازیکن جام جهانی را به دست آورده است، زیدان در تیم های کان، بوردو، یوونتوس و رئال مادرید و تیم ملی فرانسه حضور داشته است.

** دل پیرو

آلساندرو دل پیروی ایتالیایی نیز از جمله کاپیتان های موفق جهان بوده است وی در باشگاه های سن وند میانو، پادوا و یوونتوس و تیم زیر 17 سال ایتالیا، تیم زیر 21 سال ایتالیا و تیم ملی لیتالیا بازی کرده است وی در سال 2000 به عنوان پردرآمدترین فوتبالیست های دنیا شناخته شد وی برنده جایزه پای طلایی نیز شده است او بهترین گلزن تاریخ بوده است و در رده چهارن برترین گلزنان تاریخ تیم ملی ایتالیا قرار دارد.

** پیتر اشمایکل

پیتر اشمایکل دانمارکی یکی از بهترین دروازه بانان جهان می باشد وی در باشگاه های کلادساکس_اچ وی دووره_ بروندی_ منچستر یونایتد_اسپورتینگ_ استون ویلا_ منچستر سیتی و تیم ملی دانمارک حضور داشته است.

قهرمانی در جام باشگاه های اروپا و لیگ برتر انگلیس و جام حذفی و... از جمله مهمترین افتخارات وی می باشد از سابقه های بازیکنی وی می باشد.

وی 4 بار مرد سال فوتبال آلمام شد و 2 بار نیز موفق شد مرد سال فوتبال اروپا لقب بگیرد همچنین جام جهانی 1966 را در کارنامه اش دارد.

** توتی

فرانچسکو توتی در باشگاه های آ اس رم و تیم ملی ایتالیا حضور داشته است.

وی در سری آ موفق به کسب عناوین قهرمانی و نائب قهرمانی شده است در تیم ملی نیز در جام جهانی و جام ملت های اروپا نیز افتخار آفرینی کرده است وی یکی از کاپیتانهای موفق جهان بوده است.

** جان تری انگلیس در باشگاه های جوانان سنواب، وستهام و چلسی حضور داشته است.

وی در چلسی و نانیگهام است و در تیم ملی انگلستان هم توپ زده است تری در چلسی در لیگ برتر انگلستان، جام حذفی، جام اتحادیه فوتبال، جام خیریه و لیگ قهرمانان اروپا نیز جام هایی را بالای سر برده است وی در سال 2004-2005 بازیکن سال پی ای اف شده است.

وی عناوین دیگری از جمله بازیکن منتخب جام جهانی به بهترین مدافع به انتخاب یوفا، بازیکن سال باشگاه فوتبال چلسی و ... را نیز داشته است.

** کارلوس پویول

کارلوس پویول اسپانیایی در باشگاه های بارسلونا و تیم ملی اسپانیا بازی کرده است وی از سال 2004 کاپیتانی بارسلونا را بر عهده کرده است وی در پست های مختلف دفاع ازجمله دفاع وسط- دفاع کنار و دفاع راست بازی می کند.

این ها تنها سیستمی از چند کاپیتان مطرح جهان بوده است و در میان ایرانیان نیز شاید با نگاهی به کاپیتانهای مشهور سرخابی بتوانیم آماری از کاپیتانهای مطرح داخلی داشته باشیم.

** سید مهدی رحمتی

سید مهدی رحمتی بازیکن تیم استقلال فجر سپاسی، سپاهان، استقلال و مس کرمان و تیم ملی بوده است وی در تیم استقلال روزهایی متوالی کاپیتانی را دراختیار داشته است.

** فرهاد مجیدی

فرهاد مجیدی ازجمله محبوب ترین کاپیتانهای استقلال می باشد قهرمانی در جام حذفی در جام آزادگان با استقلال- لیگ قهرمانان آسیا با العمین قهرمانی در لیگ برتر با استقلال تهران وقهرمانی در جام حذفی قطر با الغرافه از جمله افتخارات مجیدی است.

** علیرضا منصوریان

منصوریان یکی دیگر از کاپیتانهای استقلال بوده است وی در تیم های پارس خودرو ، استقلال و چند تیم خارجی توپ زده است که از جمله موفق ترین کاپیتانهای کشور بوده است.

** محمود فکری

محمود فکری یکی دیگر از کاپیتانهای استقلال بوده است و ی در باشگاه هایی ازجمله ناجی، استقلال، فجر وشیرین فراز بازی کرده است وی سابقه سه بار قهرمانی با استقلال در لیگ، سه بار قهرمانی در جام حذفی 5 نائب قهرمانی در لیگ و دو نائب قهرمانی درجام حذفی و ... را در کارنامه خود دارد

** مهدی پاشازاده

پاشازاده در تیم های استقلال تهران، بایرلورکوزن، راپیدوین و.... بازی کرده است

پاشازاده بازوبند کاپیتانی استقلال را بر دست بسته است.

** جواد زرینچه

زرینچه در باشگاه های کشاورز تهران، استقلال تهران و رشت و صبا باتری بازی کرده است وی 14 سال در استقلال بازی کرده است و بازوبند کاپیتانی این تیم را نیز بردست داشته است.

** امیر قلعه نویی

قلعه نویی از جمله سرشناس ترین کاپیتانهای استقلال بوده است وی درباشگاه های راه آهن، شاهین، السد و استقلال تهران حضور داشته است قلعه نویی در تیم ملی نیز بازی کرده است وی افتخارات زیادی داشته است قهرمانی در جام باشگاه های تهران و آسیا با استقلال ، همچنین قهرمانی در جام حذفی و قهرمانی در لیگ در دوران مربیگری با سپاهان و استقلال و .... بوده است.

*** کاپیتان های قدیمی تر استقلال

شاهین بیانی، جعفر مختاری فر ، ناصر حجازی ،‌حسن روشن و محمد رضا عادلی نیز ازجمله دیگر کاپیتانهای استقلال می باشند.

*** کاپیتان های سرخ

از جمله مهم ترین کاپیتانهای تیم پرسپولیس می توان به علی کریمی مهدی مهدوی کیا، سپهر حیدری، کریم باقری، علی دایی،‌افشین پیروانی، احمد رضاعابد زاده، فرشاد پیوس، مجتبی محرمی، محمد پنجعلی، علی پروین، ابراهیم آشتیانی، جعفر کاشانی ، همایون بهزادی، بیوک وطنخواه، و حمید جاسمیان اشاره کرد.

** علی کریمی

علی کریمی در باشگاه های فتح، پرسپولیس ، الاهلی، بایرن، حضور داشته است وی از برجسته ترین کاپیتانهای پرسپولیس است وی قهرمانی در جام آزادگان و جام حذفی را با پرسپولیس تجربه کرده است.

** مهدی مهدوی کیا

مهدوی کیا در باشگاه های پرسپولیس ، هامبورگ، استیل آذین، داماش و .... حضور داشته است وی افتخارات زیادی راهم در تیم های ایرانی وهم در هامبورگ داشته است.

**  کریم باقری

کریم باقری افتخارات زیادی از قهرمانی در لیگ برتر با پرسپولیس تا جام حذفی و عناوین دیگر را در کارنامه اش دارد باقری در باشگاه های تراکتور سازی تبریز، کشاورز، پرسپولیس، السدو... بازی کرده است.

** احمد رضا عابدزاده

احمد رضا عابدزاده در باشگاه های تام ، استقلال، سپاهان و پرسپولیس حضور داشته است وی از جمله بهترین دروازه بانان ایران است که بازوبند کاپیتانی رادر پرسپولیس به بازو می بست.

** علی پروین

علی پروین از مهم ترین کاپیتانهای تیم پرسپولیس بوده است وی در باشگاه های کیان،‌پیکان و پرسپولیس بازی کرده است.

لیست افتخارات پروین با پرسپولیس و تیم ملی بسیار بالا و بلند است که از قهرمانی در جام حذفی ، جام آسیا،‌لیگ آزادگان و ....... است.

کاپیتانهای پرسپولیس تعداد زیادی دارند که ازآوردن افتخارات و بیوگرافی شان در این جا صرف نظر می کنیم./آق

برچسب ها: فوتبال ، کاپیتان ، بازوبند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار