"رستاخيز" درويش در جشنواره فيلم فجر +تصاوير

احمدرضا درويش كارگردان فيلم سينمايي "رستاخيز" مقطعي از تاريخ اسلام از زمان مرگ معاويه تا ظهر عاشورا را در سي و يكمين جشنواره فيلم فجر نمايش مي دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، فيلم "رستاخيز" به مقطعي از تاريخ اسلام از زمان مرگ معاويه تا ظهر عاشورا مي‌پردازد و به مدت 5 سال دست اندركاران اين فيلم از زمان پيش توليد آن درگير ساخت و اجراي آن بودند.
فيلمبرداري فيلم "رستاخيز" در روز اربعين سال 1388 مصادف با 16 بهمن ماه آن سال شروع شده و طي 3 مرحله فيلمبرداري در شهريور ماه سال 89 به اتمام رسيده و اين اثر با تيمي مجرب از دست اندركاران حرفه اي سينما مراحل توليد خود را سپري كرده و در شهرهاي بم، شاهرود، فومن، شهداد، پرندك و تهران فيلمبرداري شده است.
مراحل فني اين فيلم در بهترين استوديوهاي لندن و توسط عوامل حرفه اي هاليوودي انجام شده و تدوين فيلم نيز توسط طريق انوار تدوينگر فيلم "سخنراني پادشاه" نامزد دريافت جايزه اسكار صورت پذيرفته و موسيقي آن نيز توسط "استفن واربك" آهنگساز فيلم "شكسپير عاشق" برنده جايزه اسكار ساخته شده است.
"رستاخيز" با جلوه هاي بصري خاص توسط تيمي مجرب در خارج از ايران طراحي و اجرا شده و بودجه اين اثر معادل 30 فيلم معمول سينمايي بوده و تهيه كننده آن نيز از بخش خصوصي است اين فيلم با امكانات گسترده در زمينه ساخت دكور،‌ لباس، سياهي لشگر، امكانات و ادوات در نوع خود بي نظير محسوب مي شود و مجيد ميرفخرايي طراحي صحنه و لباس رستاخيز را برعهده داشته است.
در اين فيلم از بازيگران جهان عرب از كشورهاي سوريه، كويت، عراق و لبنان استفاده شده است و احمدرضا درويش نيز به عنوان كارگردان اين اثر قصد نمايش اين فيلم را در سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر دارد.

فيلم "رستاخيز" به سه زبان و با سه نامِ متفاوت به نمايش درخواهد آمد ؛ زبان اصلي "رستاخيز" فارسي خواهد بود و به زبان هاي عربي و انگليسي دوبله و اکران خواهد شد. علاوه بر "رستاخيز" که نام فارسي فيلم است، "يوم الحريه" (روز آزادي) نام عربي فيلم و "He who said no" (آن که گفت نه) نام انگليسي فيلم خواهد بود.

زيرنويس فيلم بهزبان هاي مختلف پيش بيني شده است. اين فيلم از تکنيکهاي برتر جلوه هاي ويژه تصويري CGI بهره مي برد و با پرده عريض اسکوپ و بهره مندي از صداي دالبي ديجيتال ساخته شده است.

تقي عليقلي زاده ، تهيه کننده فيلم سینمایی "رستاخيز" در مورد حضور بازيگران سرشناس، تدوينگر، صداگزار و آهنگساز اروپايي و انجام مراحل پس از توليد در انگلستان مي گويد: « با توجه به اينکه بازار اصلي اين فيلم، کشورهاي اسلامي است، به صورت مطالعه شده و طي مذاکرات متعدد، برخي بازيگران مطرح از کشورهاي سوريه ، عراق ، کويت و لبنان براي برخي نقش ها انتخاب شدند که اميدواريم اين حضور در کنار نقش آفريني هنرمندان ِ پرتوان ايراني بتواند راهگشاي موفقيت اقتصادي اين فيلم باشد. در مورد کارکنان اروپايي فيلم ، پس از بررسي ها و مذاکرات مفصل، تصميم گرفته شد جلوه هاي ويژه رايانه اي فيلم در خارج از ايران انجام شود. سرانجام قرارداد مراحل پس از فيلمبرداري و فني فيلم "رستاخيز" با شرکت انگليسي "مولينر" منعقد شد.

تهيه کننده "رستاخيز" در مورد جلب مشارکت سرمايه گذاران فيلم مي گويد: با توجه به بودجه فيلم "رستاخيز" که در قواره سينماي ايران، بخصوص بخش خصوصي، بسيار زياد است و نيز با اصرار ما در مؤسسه فرهنگ تماشا مبني بر پرهيز از بودجه هاي دولتي و تلاش براي جذب سرمايه ي بخش خصوصي، سعي کرديم با طراحي بسته هاي توجيهي در زمينه هاي موضوعي، ساختاري، فني و اقتصادي، نظر صاحبان سرمايه علاقمند به اين گونه مضامين را در کشورهاي مختلف جلب کنيم. در اين کار متخصصان و مشاوران متعددي در زمينه نگارش طرح توجيه اقتصادي، تحليل اجتماعي و فرهنگي و ... ما را ياري دادند و در يک تلاش گسترده ميداني ، سرمايه گذاراني از کشورهاى متعدد با سهامي بيش از پنجاه درصد جذب اين کار شدند.

احمدرضا درويش درباره تجربه خود در ساخت يک اثر تاريخي و مذهبي مي گويد :« ده، پانزده سالي مي شد که يکي از دغدغه هايم اين بود که در خصوص موضوع عاشورا و ماجراي قيام امام حسين (ع) تجربه اي داشته باشم. حدود سال 1380 بود که فرصتي به وجود آمد تا فکر کنم چگونه مي شود به اين ماجرا وارد شد. در حين فيلمبرداري دوئل، صحبت ها و مشورت هاي اوليه صورت گرفت و طرح اوليه فيلمنامه و تحقيقات آن از سال 1383 شروع شد.»

براساس اين گزارش،احمدرضا درویش به مناسبتِ ایام محرم ، بخشی از متنِ فیلم سینمایی "رستاخیز" به همراه تصاویری جدید از آن را به آزادگان و تشنگانِ عدالت تقدیم کرد.

31 - شب - خارجی - مکه کعبه - میدانگاه

تصاوير در شكلي تركيبي و گردشي، از طوافِ زائران به دورِ كعبه تأثير گرفته، همراه با صدايِ امام حسين(ع) با هم پيوند مي‌خورند.

- بُکِير در ميانِ زائران به گِردِ خانه‌ي كعبه در حالِ طواف است.

تصویر به صورتِ عمود و از زاويه ‌بالا خانه‌ي كعبه را نشان مي‌دهد. زائران در حالِ طواف به دورِ كعبه هستند. مشعل‌داران در نقاطِ مختلف ايستاده‌اند. ستاره‌هاي بيشمار در آسمان به دورِ ماه در گردش هستند، انگار ستاره ها، ماه را طواف مي‌كنند. صداي امام حسين به گوش مي‌رسد.

- جمعيتي مُتِراكِم از زائران ، در محوطه‌ي ميدانگاه و خيمه‌ها گِرد آمده‌اند. امام حسين(ع) در وسطِ جمعيت رويِ سَكو ايستاده‌اند و در حالِ ايرادِ خُطبِه هستند. بُکِير كه در ميانِ جمعيت آرام در حرکت است ، حيرت‌زده به سخنان امام(ع) گوش می دهد ، او به قرصِ ماه در آسمان نگاه میکند.

صدایِ امام حسین(ع) :

اِي خدايي كه برايِ رهايي بشر از بندهايِ جهل و خودكامگي تورات را بر موسی ، انجيل را بر عيسي و قرآن را بر محمد نازل كردي ... ، انسان را به توحيد ،‌ نَبوَّت ، عدالت و جهاد در برابرِ ظلم و بيداد بِشارت دادي و بر اسارتِ پابرهنگان خطِ بُطلان كشيدي ، من حسين ‌ابن ‌علي ، فرزندِ پيامبرت شكايت بر تو آورده‌ام كه غاصِبان‌ِ قدرت ، فرمانِ تو را در پناهِ شمشير و تزوير و دِرهَم به طاقِ نِسيان كوبيده‌اند . آنان خير را با شَر ، حق را با باطل ، عدل را با سِتم ، توحيد را با شِرك ، جهاد را با جنايت و خلافت را با سلطنت درآميخته‌اند . اي زائران‌ِ خانه‌ي خدا ، من ، به پيروي از سيره‌ي جَدَّم رسولِ خدا و عمل به تعاليمِ قرآن به مكه آمده‌ام تا حقيقت‌ِ كعبه را با جهاد درآميزم و حُجت را بر شما تمام كنم ...


لازم به ذكر است، عوامل اين فيلم را احمدرضا درويش نويسنده فيلمنامه و كارگردان، حسين جعفريان مدير فيلمبرداري،مجيد ميرفخرايي طراح صحنه و لباس، ميرمحسن موسوي مدني طراح چهره پردازي، سيد علي قائم مقامي مدير توليد ، يدالله نجفي صدابردار، طارق انوار تدوين، استفن واربك آهنگساز، حميدرضا سليماني جلوه هاي ويژه ميداني، سايمون فريم جلوه هاي ويژه رايانه اي، ريچارد كانوي صداگذاري و ميكس، عليرضا برازنده فيلم بردار، دانش اقباشاوي برنامه ريز و دستيار كارگردان، كامران سحرخيز مدير عمليات پس از فيلمبرداري، ميرطاهر مظلومي مدير دوبلاژ فارسي، محمدرضا دلشاد مستند ساز پشت صحنه،‌ محسن سيدي و بابك برزويه عكاس و توحيد وامي بيگي روابط عمومي و عكاس پشت صحنه تشكيل مي‌دهند.
شايان ذكر است، آرش آصفي، پوريا پورسرخ، حسن پورشيرازي، فرهاد قائميان، بابك حميديان، بهادر زماني، ياور احمدي فر، انوشيروان ارجمند، انوش معظمي، كورش زارعي، محمود محكمي، سعيد عليپور، امير مولوي، علي جاويد فر، ميرطاهر مظلومي، حميد جديدي، قادر پزشكي، محمدرضا حق گو، علي عباسي، تورج فرامرزيان، بابك والي، رضا اكبري ارحله ، ابراهيم سلطاني، خليل الله خواجه نظام، پژمان جعفري سمرقندي و.. بازيگران ايراني اين اثر عظيم سينمايي هستند.
گفتني است، اين اثر علاوه بر بازيگران ايراني، هنرمندان عرب را نيز در خود دارد و در واقع جمال سليمان، ملاحت محمدي، رضوان عظيمي و فواز سرور از سوريه، داود حسين از كويت، جواد الشكرچي از عراق، فادي ابراهيم از لبنان نيز در رستاخيز به ايفاي نقش مي‌پردازند.
لازم به ذكر است، پرويز پورحسيني، شقايق فراهاني، مهتاب كرامتي، ليلا بلوكات، زهره حميدي، سروش گودرزي و سيد جواد يحيوي نيز به عنوان بازيگران ميهمان در اين پروژه حضور دارند و سرمايه گذاران آن را موسسه فرهنگ تماشا، شركت دلتا مديا و شركت آكوا فالز تشكيل مي‌دهند و تهيه كننده آن تقي عليقلي زاده است.
گفتني است، احمدرضا درويش تاكنون فيلم هاي سينمايي كيميا، متولد ماه مهر، سرزمين خورشيد و دوئل را در كارنامه كاري خود به عنوان كارگردان دارد./ي2
برچسب ها: درویش ، سینما ، رستاخیز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۴
نشان دادن چهره معصومين حرام است
آخرین اخبار