کريستين ساينس مانيتور:

کاهش نفوذ آمريکا در خاورميانه، نقش واشنگتن در بحران غزه را کم رنگ کرده است

کريستين ساينس مانيتور نوشت تحولات گسترده اخير خاورميانه و در نتيجه کاهش نفوذ و قدرت آمريکا در منطقه باعث شده است واشنگتن نقش محوري در پايان دادن به بحران غزه نداشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ پايگاه اينترنتي اين روزنامه آمريکايي در مقاله اي به قلم "هاوارد لافرانچي" نوشت: در شرايطي که مصر تلاش مي کند نقش محوري در تلاش ها براي برقراري آتش بس در غزه را ايفا کند و بسياري از رهبران عرب حمايت خود را از حماس اعلام کرده اند، به نظر مي رسد آمريکا تلاش مي کند در اين زمينه عقب بنشيند.

باراک اوباما رئيس جمهور و هيلاري کلينتون وزير امور خارجه که در اين هفته به آسياي جنوب شرقي سفر کرده اند، بارها با مقامات کشورهاي خاورميانه تلفني مذاکره کرده اند. آمريکا بر حق اسرائيل براي دفاع از خود در برابر حملات موشکي شبه نظاميان نوار غزه تاکيد دارد.

اما واشنگتن سعي مي کند در پشت پرده مسئله غزه را دنبال کند. ديگر مقامات بين المللي از جمله بان کي مون دبير کل سازمان ملل، ديويد کامرون نخست وزير انگليس و رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه تلاش مي کنند تا راه را براي برقراري آتش بس در غزه هموار کنند. همسو با تلاش ها براي برقراري آتش بس در غزه، انتظار مي رود يک گروه از اتحاديه عرب روز سه شنبه به غزه سفر کند.

با تشديد حملات اسرائيل به غزه به منظور هدف قرار دادن رهبران حماس و ديگر شبه نظاميان مستقر در غزه، در دوشنبه شب بيش از يکصد فلسطيني کشته شدند.
بر اساس نظر بسياري از تحليلگران رويکرد آمريکا در خاورميانه به تحولات گسترده منطقه در دو سال اخير بستگي دارد.

گسترش بهار عربي در برخي از کشورهاي عربي و در نتيجه آن قدرت گرفتن دولت هاي اسلامي از جمله در کشورهايي مثل مصر و تونس بر کاهش نفوذ و نقش آمريکا در حوادث منطقه تاثير داشته است.

از سوي ديگر تلاش هاي باراک اوباما در دور نخست رياست جمهوري در جهت ايجاد صلح ميان اسرائيل و فلسطيني ها نتيجه اي در پي نداشت، بنابراين نقش واشنگتن در اين زمينه کم رنگ شد و ديگر رهبران منطقي تلاش کردند تا جاي آمريکا را به عنوان ميانجيگر و قدرت منطقه برعهده بگيرند.

بايد به نقش سيستم دفاع هوايي گنبد آهنين اسرائيل در رهگيري و انهدام موشک هاي حماس نيز اشاره کرد. گنبد آهنين از فشارها بر رهبران اسرائيلي براي آغاز جنگ زميني که آمريکا معتقد است مي تواند عواقب پيش بيني نشده اي براي اسرائيل داشته باشد  کاهش داده است.
بايد خاطر نشان کرد سيستم دفاع هوايي گنبد آهنين بيشترين نقش را در تغيير روند جنگ با حماس پس از آخرين رويارويي اين رژيم با اين جنبش در سال 2008 داشته است. جنگ غزه در سال 2008 نيز در فاصله ميان انتخابات رياست جمهوري آمريکا و انتخابات نخست وزيري اسرائيل رخ داد. در نتيجه حمله زميني اسرائيل به غزه در آن سال بيش از يک هزار و چهارصد نفر کشته شدند. 

برهمين اساس آمريکا هشدار داده است هرگونه تجاوز زميني ديگر اسرائيل به نوار غزه  باعث مي شود فشار عمومي بر رهبران اردن و مصر براي لغو توافق نامه صلح خود با اسرائيل به شدت افزايش پيدا کند. اين دو کشور تنها کشورهاي عربي هستند که با اسرائيل پيمان صلح امضاء کرده اند. پايان اين توافق نامه ها به ويژه پيمان کمپ ديويد که بين اسرائيل و مصر امضاء شد به معني بي نتيجه ماندن چند دهه تلاش ديپلماتيک آمريکا در منطقه است.

به نوشته اين روزنامه، رهبران اسرائيلي اعلام کرده اند تمايل دارند اختلافات خود را با حماس از راه ديپلماتيک حل کنند، اما در اين زمينه شرط هايي نيز دارند. يکي از شرط هاي اسرائيل براي صلح با حماس، پايان تهديد حملات موشکي حماس به اسرائيل و نيز متوقف کردن قاچاق موشک و سلاح هاي جديد به غزه است.

پيش شرط حماس براي صلح با اسرائيل نيز پايان محاصره پنج ساله غزه از سوي اين رژيم است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار