کلينيک قلب؛

ضزبان قلبتان کند است يا تند؟

ميزان ضربان قلب افراد در يک دقيقه، متفاوت است ولي معمولا از 18 سال به بالا، ضربان بين 60 تا 100 بار در دقيقه طبيعي لحاظ مي شود.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ آریتمی عبارت است از ضربان نامنظم و غیرطبیعی قلب . این حالت ممکن است تنها به شکل یک مکث موقت و آنقدر کوتاه باشد که تعداد ضربان کلی قلب را تحت تاثیر قرار ندهد و یا در عوض ممکن است سبب شود که ضربان قلب بسیار سریع یا بسیار آهسته شود.

اگر فردي دچار ضربان قلب منظم ولي بالاتر از حد طبيعي باشد (تاكي كاردي سينوسي)‌ به اين معني است، محلي كه ضربان‌ساز بوده است بيشتر كار مي‌كند كه هم مي‌توان براساس نياز بدن باشد و هم مي‌تواند به خاطر فاكتورهاي هورموني و... صورت بگيرد.

كم‌خوني، استفراغ و اسهال، افت فشارخون، عفونت‌ها و حتي كشيدن سيگار و موادمخدر و نوشيدن چاي و قهوه غليظ از دلايل افزايش ضربان قلب است.

دو نوع اصلی آریتمی وجود دارد :

1- برادی کاردی زمانی رخ می دهد که ضربان قلب بسیار آهسته است (کمتر از ۶۰ ضربان در دقیقه)‌.

 2- تاکی کاردی زمانی ایجاد می شود که ضربان قلب بسیار سریع است (بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه).

علایم آریتمی:

- در صورتی که آریتمی خفیف باشد، معمولا فاقد هر گونه علامتی است. تنها ممکن است به صورت حذف یک ضربان قلب باشد که شما به ندرت متوجه آن می شوید.

- زمانی که آریتمی ها شدید بوده یا آن قدر طول بکشند که عملکرد قلب را تحت تاثیر قرار دهند، ممکن است قلب قادر به پمپ کردن خون کافی به بدن نباشد. این امر منجر به احساس خستگی یا سبکی سر یا بیحالی می شود. همچنین ممکن است منجر به مرگ گردد.

معمولا کسي که داراي ضربان بالاي قلب است احساس «تپش» مي کند ولي بايد دانست که «تپش» يافته اي است که خود بيمار آن را اعلام مي کند که هم مي تواند به خاطر افزايش ضربان باشد و هم کاهش ضربان که بسته به نوع علت ثانويه مي تواند علائم ديگري هم به همراه داشته باشد.

نکته: توصيه مي شود که درمورد وضعيت سلامتي خود با پزشک مشاوره کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار