دانشیار پژوهشگاه زلزله‌شناسی:

پس‌لرزه‌ها در ورزقان تا یک‌سال دیگر ادامه دارد

آذربایجان شرقی و مناطق زلزله زده ورزقان و هریس، روزانه حدود بیش از 10 زلزله کوچک و بزرگ را تجربه می‌کند که بین 2 تا 4 یا 5 ریشتر بزرگی دارند، اما چرا با گذشت بیش از 3 ماه از دو زلزله6 ریشتری در این منطقه، ورزقان و هریس همچنان می‌لرزد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، دکتر مهدی زارع دانشیار و مدرس پژوهشگاه زلزله در پاسخ به این پرسش نامه می‌گوید: ‌ممکن است تا یک‌سال یا حتی بیشتر بعد از زلزله ورزقان و هریس، نیز پس‌لرزه‌هایی به ثبت برسد و شدت برخی به گونه‌ای باشد که مردم منطقه شدت آن‌ را متوجه شود.

این استاد زلزله‌شناسی یادآوری می‌کند که در زلزله بم که دیماه سال 85 به وقوع پیوست تا 18 ماه پس از وقوع زلزله اصلی پس‌لرزه‌های مهم و پر قدرتی داشتیم که برخی از آنها حتی منجر به خسارت هم می‌شد.

دکتر مهدی زارع با یادآوری ادامه پس‌لرزه‌ها و شرایط سخت زندگی در منطقه زلزله زده ورزقان و هریس بر لزوم ساخت خانه و مقاوم‌سازی سازه‌های موجود و در حال ساخت تاکید کرد.

بر اساس اطلاعات ثبت شده در مرکز لرزه‌نگاری کشور تقریبا هر روز ورزقان و هریس سهمی از زلزله‌های 2 تا 4 و 5 ریشتری دارند.

ورزقان 26 آبان ۴.۷ ریشتر، 20 آبان 4 ریشتر، 18 آبان 2 . 4 ریشتر ، 17 آبان 4 و 5 ریشتر لرزیده است.

اما این تمام لرزش‌های این منطقه نیست، پس‌لرزه‌های خفیف‌تر هم دست از سر مردم سرمازده این منطقه برنمی‌دارند.

دمای هوای مناطق زلزله زده به زیر صفر رسیده و مردم زلزله‌زده به ویژه در روستاهای دور از دسترس، در سرمای استخوان سوز و زیر برف به سر می‌برند.



21مردادماه دو زمین‌لرزه پی در پی اولی در ساعت۱۶:۵۳با بزرگای۶.۲ در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب اهر و دومی در ساعت ۱۷:۰۴ با بزرگای۶.۱ در ۳۰کیلومتری اهر در حدود۵۰ کیلومتری شمال شرق تبریز موجب خسارت و هراس مردم در پهنه رومرکزی در استان آذربایجان شرقی شد.

ژرفای کانونی این زلزله‌ها حدود۱۰ کیلومتر بوده و تا 3 ساعت و نیم بعد از لرزه دوم ۱۷ پس‌لرزه با بزرگای بین ۳ تا ۵ رخ داد.

اما پس لرزه‌‌ای17 آبان، ساعت 9:51 به بزرگی 1 / 5 ریشتر شهرستان ورزقان را لرزاند که کانون آن در 10 کیلومتری ورزقان، 31 کیلومتری خواجه و 41 کیلومتری اهر واقع شده است.

بنا بر اعلام مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران همان‌روز حدود 30 لرزه و پس لرزه این منطقه را لرزاند. این پس لرزه نیز منجر به مصدومیت 51 نفر شد و این نشان می‌دهد که مردم این منطقه همچنان در شرایط نابسامانی زندگی می‌کنند.

دکتر مهدی زارع در مورد پس لرزه‌ها توضیح می‌دهد که دو زلزله که در منطقه ارسباران رخ داده و در فاصله 11 دقیقه گشتاور لحظه‌ای که آزاد شده به اندازه دو زلزله بم (کمی کوچک‌تر) قدرت داشته، اما چون مشخص نیست که انرژی اصلی موجود در گسل منطقه به چه میزان بوده، نمی‌توانیم به درستی بگوییم که پس لرزه‌ها تا چه زمان ادامه پیدا می‌کند.

البته این استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی یادآوری می‌کند که بر مبنای محاسباتی می‌توان میزان انرژی این گسل را برآورد کرد اما این برآورد لزوما دقیق نیست.

دکتر مهدی زارع حتی احتمال وقوع پس‌لرزه‌های شدید در منطقه را رد نمی‌کند و معتقد است اگر چه روند عمومی انرژی گسل‌ها در منطقه رو به کاهش است، اما نمی‌توان احتمال وقوع پس‌لرزه‌های شدید را نادیده گرفت.

با گذشت 3 ماه از زلزله، دوماهی که وزارت مسکن برای ساخت خانه زلزله‌زده‌گان وعده داده بود گویا به سر نیامده، دست‌کم وزارت بهداشت و هلال احمر برای پیشگیری از تلفات پس‌لرزه‌ها بهتر است همچنان د رآماده‌باش به سر ببرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.