رقابت یانکی‌ها و چشم بادامی‌ها بر سر قاره سیاه

مدیران شرکت هایی آمریکایی فعال در آفریقا، بارها هشدار داده بودند که چینی ها بدلیل داشتن امتیازات رقابتی بیشتر نسبت آمریکاییها توانسته اند در کشورهای آفریقایی ورود و فعالیت بیشتری داشته اند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، درسال 2011 میلادی، صادرات آمریکا به کشورهای زیر صحرا (کشورهای زیرصحرای بزرگ آفریقا) بالغ بر 21 میلیارد و 300 میلیون و واردات آن از این کشورها 74 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است.

مبادلات تجاری آمریکا با کشورهای زیرصحرا در سال 2011 میلادی نسبت به سال 2011 میلادی، رشدی 16 درصدی نشان می دهد. درسال 2011 میلادی، صادرات آمریکا به این منطقه 17 میلیارد و 100 میلیون دلار و واردات آن 65 میلیارد دلار بوده است. در نیمه نخست سال جاری میلادی نیز صادرات آمریکا به کشورهای زیر صحرا نسبت به سال گذشته میلادی در همین دوره زمانی 4.6درصد رشد داشته است.

این آمارها نشان می دهد واشنگتن رویکرد جدیدی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، برای قاره سیاه در نظر داشته است. اما سفر ˈربکا بلانک معاون وزیر بازرگانی آمریکا به آفریقا درحالی صورت می گیرد که چینی ها با استفاده از مزیت هایی اقتصادی و نیز با بکارگیری اهرم های مالی چون دادن وام های کم بهره و بهره گیری از ضعف شرکت های غربی و آمریکایی توانسته اند، جایگاه خوبی را در قاره آفریقا بدست آورند.

این برای اولین بار طی ده سال گذشته است که یک مقام عهده دار این مسئولیت در دولت آمریکا، از کشورهای آفریقایی زیر صحرا دیدار می کند. قبلا مدیران شرکت هایی آمریکایی فعال در آفریقا، بارها هشدار داده بودند که چینی ها بدلیل داشتن امتیازات رقابتی بیشتر نسبت آمریکاییها توانسته اند در کشورهای آفریقایی ورود و فعالیت بیشتری داشته اند.

براساس گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص کشورهای زیر صحرا در سال 2011 میلادی در حدود یک تریلیون و 250 میلیون دلار بوده است . ضمن اینکه شش کشور از 10 کشور دارای بالاترین رشد اقتصادی در جهان، از کشورهای زیر صحرا هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار