معاون درمان وزارت بهداشت:

آموزش به بیمار، ارتقا سلامت جامعه را به دنبال دارد

آموزش به بیمار بخش مهمی از دیدگاه سلامت نگر درجامعه است که توجه به آن در ارتقا سلامت جامعه که یکی از پایه های اصلی نظام ارائه خدمت است کمک می کند.

دکتر امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت و رئیس نخستین کنگره آموزش بیمار گفت: اگر به سلامت مردم فکر کنیم در ارتقا سلامت که یکی از پایه های اصلی نظام ارائه خدمات است، کمک کرده ایم.

وی تصریح کرد: اولین کنگره در اجرای طرح آموزش به بیمار مواجهه با بیماران دچار ضایعه نخاعی بود که باعث شد دست اندرکاران حوزه سلامت متوجه شوند که اقدامات درمانی و حمایتی بدون آموزش مناسب به این افراد نتیجه ای در بهبود آن ها نخواهد داشت.

وی افزود: طرح آموزش بیمار در قالب چهارچوب حاکمیت بالینی اجرا می شود که بر اساس این چهارچوب سازمان های ارائه کننده خدمت در قبال بهبود دائمی کیفیت پاسخگو بوده و با ایجاد محیطی که در آن تعالی در خدمات بالینی شکوفا می شود به صیانت از استانداردهای عالی خدمت می پردازند.

 رئیس کنگره آموزش به بیمار یاد آور شد: یک اقدام درست در زمان و مکان مناسب و برای بیماری که به درستی انتخاب شده به نتیجه مطلوب تری می رسد و افزایش بهره مندی سلامت را در بر خواهد داشت که بخشی از آن آموزش و تعلیم به بیماران است.

وی عنوان کرد: از فعالیت های معاونت درمان در امر آموزش به بیمار توانمند سازی آموزش دهندگان از طریق هفت ستون حاکمیت بالینی است که در بخشي از آن آموزش به بیماران است در کوریکولوم آموزشی گروه های مختلف پزشکی است که لازم است پایبند به اجرایی شدن آن باشیم.

امامی رضوی اذعان داشت: قرار دادن استاندارد مشارکت با بیمار و جامعه به عنوان استانداردهای الزامی بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار از موضوعات دیگر است که در حال حاضر حدود صد بیمارستان در حال اخذ این لوح هستند.

وی ادامه داد: اگر بیمارستان ها این استانداردها را اعمال کنند بر اساس آن امتیازهایی به آن ها اختصاص داده خواهد شد.

** کاهش هزینه های بستری از اهداف آموزش به بیمار است

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص اهداف آموزش به بیمار در چهارچوب حاکمیت بالینی گفت: ارائه اطلاعات دقیق در مورد وضعیت سلامتی فرد، توانمند ساختن بیمار همراهان برای پیروی از درمان ها، کاهش میزان پذیرش مجدد پس از ترخیص، کاهش هزینه های بستری، کاهش مدت اقامت در بیمارستان ، افزایش استقلال و کاهش وابستگی غیر منطقی، همچنین افزایش توانایی جهت تصمیم گیری درست از اهداف آموزش به بیمار است.

امام رضوی همچنین در ارتباط با الزامات آموزش به بیمار در بیمارستان گفت: تعیین ضوابط و الزامات قانونی به منظور تسهیل روند آموزش به بیمار، استفاده از محتوای آموزش استاندارد، توانمند سازی افراد آموزش دهنده به مطالب آموزشی از الزامات آموزش به بیمار است.

وی خاطر نشان کرد: اختصاص زمان مناسب برای امر آموزش به بیمار و درگیر نمودن پزشک معالج، پرستاران و سایر کارکنان در فرآیند آموزش نیز جزو ملزومات آموزش به بیمار خواهد بود.

وی در ارتباط با مراحل آموزش به بیمار در چهارچوب حاکمیت بالینی گفت: آموزش به بیمار در چهار مرحله باید صورت پذیرد که مرحله اول آموزش بدو ورود بر اساس استانداردهای حاکمیت بالینی است مرحله بعد آموزش به بیمار در حین بستری است.

مرحله سوم آموزش حین ترخیص و در نهایت مرحله آخر آموزش پس از ترخیص است که باید مورد توجه قرار گیرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.