باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

نقش رسانه‌هاي غربي در جریان سازی عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران چیست؟ + اسناد

رسانه‌هاي غربي و صهيونيستي همواره تلاش داشته‌اند تا فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران را منحرف جلوه داده و با ايجاد سناريوهاي بي پايه و اساس نظر افکار عمومي را نسبت به موضوع هسته‌اي ايران حساس کنند.

به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران؛ همواره با نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا مذاکرت ايران با گروه ۱+۵، فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران تشدید شده است. با توجه به برنامه آژانس برای ادامه گفت و گوها با ایران و نیز ابراز تمایل ۱+۵ برای مذاکره در اولین فرصت ممکن، شکل گیری یک موج جدید رسانه‌ای چندان غیرمنتظره نبود.

بازرسان آژانس بین‌‌المللی انرژی هسته‌اي، تاکنون بارها و بدون هيچ محدوديتي از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند و هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای ایران به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

مقامات ایران به طور مکرر تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی که با هدف مانع تراشی بر سر راه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌شوند را بیهوده و غیرموثر توصیف کرده و گفته‌اند، چنین اقداماتی صرفا با هدف ایجاد فضای روانی صورت می‌گیرند.

از ابتداي سال 2006 که پرونده فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به شوراي امنيت راه يافت، بهانه‌اي شد براي تحت فشار قرار دادن ايران و اعمال تحريم‌هاي يک‌طرفه به علت‌هاي واهي. رسانه‌هاي غربي نيز در اين ميان به بازوي پروپاگانداي غرب تبديل شده‌اند، به طوري که بارها مشاهده شده است خبرگزاري‌هاي غربي از قبيل رويترز و آسوشيتد‌پرس، در گزارش های خود به مطالبي اشاره کرده‌اند که مدتي بعد عين همان مطالب در گزارش های رسمي آژانس بين‌المللي هسته‌اي عنوان شده است.

رسانه‌هاي غربي که رابطه نزديکي با سرويس‌هاي جاسوسي و امنيتي داشته‌اند، همواره به اسناد و مدارکي استناد مي‌کنند که صحت آن‌ها هيچ‌گاه ثابت نشده است. در بسياري از اين‌گونه گزارش‌ها به منبع خبر يا نام ديپلمات‌هاي که از آن‌ها مطلبي نقل مي‌شود هيچ‌گاه اشاره نشده است. دولت‌هاي غربي نيز با استفاده از اين اسناد و مدارک اثبات نشده به اقدامات ضد ايراني و اعمال فشار عليه جمهوري اسلامي ايران مي‌پردازند.

در همين راستا، در ماه گذشته شدت اين فضاسازي‌ها عليه فعاليت هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران به طور کم‌سابقه‌اي افزايش يافته است که در زير به چند نمونه از آن‌ها اشاره مي‌شود؛

در تازه‌ترين دور جريان‌سازي‌هاي رسانه‌هاي غربي عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، خبرگزاري آسوشيتد‌پرس با نمايش نموداري ادعا کرده است که دانشمندان ايران بمبي هسته‌اي را شبيه‌سازي کرده‌اند که قدرت آن بيش از سه برابر نيروي بمبي است که هيروشيما را نابود کرد. اين خبرگزاري آمريکايي منبع خود را يکي از مقامات ايراني منتقد از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران معرفي کرده است که نام او مشخص نيست.

طبق گزارش، که مقیاس‌های ارائه شده در این نمودار بر اساس مقیاس‌های سنتی تولیدات انرژی است بنابراین، ارقام نشان داده شده در آن نشان می‌دهد که سلاح های هسته ای ایران تا چه اندازه می توانند قدرت تخریبی داشته باشند.

وب‌سايت ديلي‌ميل نيز در گزارشي با عنوان "‌آيا ايران در حال ساخت بمب هسته‌اي است؟" به استناد گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي هسته‌اي، فعاليت‌هاي ايران را مشکوک دانسته و ادعا مي‌کند که ايران دست به آزمايش زنده مواد منفجره‌اي در سايت پارچين زده است که از آن در بمب هسته‌اي استقاده مي‌شود.

ديلي‌ميل در ادامه گزارش خود به تصاويري ماهواره‌اي از سايت پارچين استناد مي‌کند که ادعا مي‌شود ايران آثار آزمايش های هسته‌اي خود را پاک‌سازي کرده است.

خبرگزاري رويترز که پرچمدار پروپاگانداي جريان‌سازي عليه فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران است در هفته‌هاي گذشته بارها و بارها با سناريو سازي سعي داشته تا نظر افکار عمومي نسبت به فعاليت‌های صلح آمیز ایران منحرف شود. رويترز در اغلب اوقات همان‌گونه که در زير به تعدادي از آن‌ها اشاره خواهد شد گزارشي در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران دارد:

 

در گزارشي که رويترز در تاريخ 20 نوامبر منتشر کرد، ايران را متهم به انزوا کرده و ادعا مي‌کند که علي‌رغم تحريم‌ها اين کشور هم‌چنان به غني‌سازي اورانيوم‌ ادامه مي‌دهد. رويترز در اين گزارش به سخنان آمانو، رييس آژانس بين‌المللي هسته‌اي استناد کرده که گفته است تحريم‌ها هيچ اثري بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نداشته‌اند.

هم‌چنين در گزارشي ديگر با تيتري درشت با نام "غرب نگران انتقال در نيروگاه هسته‌اي ايران" به گونه‌اي القا مي‌کند که فعاليت هسته‌اي ايران منحرف بوده و مشکل دارد.

در اين گزارش آمده است که ماه گذشته محموله‌هاي سوخت نيروگاه بوشهر به استخر سوخت مصرف شده‌اي انتقال يافته است. به گفته علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، اين اقدام امري کاملا عادي و فني بوده است.

روزنامه  صهيونيستي هاآرتص که ستوني مختص فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران داشته و يکي از اصلي‌ترين خروجي‌هاي رژيم صهيونيستي است هميشه گزارش‌هاي خود درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را به گونه‌اي منتشر مي‌کند که تماما حاوي نکات منفي است.

سوء استفاده خبرگزاري‌هاي غربي از گزارش‌هاي سازمان بين‌المللي انرژي هسته‌اي 

هرگاه سازمان بين‌المللي انرژي هسته‌اي گزارشي در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران منتشر مي‌کند رسانه‌هاي غربي و صهيونيستي با پررنگ کردن ابهامات اين گزارش‌ها اصل ماجرا را به حاشيه برده و سناريو سازي مي‌کنند.

در آخرين گزارش اين سازمان که در 30 آگوست منتشر شد صراحتا بيان شده است که مدرکي دال بر اينکه ايران به دنبال سلاح هسته‌اي بوده يافت نشده است، اما رسانه‌هاي غربي نه تنها اين مطلب را منعکس نکردند بلکه تنها به حاشيه‌هاي نه چندان مهم گزارش پرداخته‌اند:







برچسب ها: ایران ، رسانه ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار