ادامه جنجال سريال ترکي

كودكان را از تماشاي سريال "حريم سلطان" باز داريد!

جنجال سريال ترکي "حريم سلطان" همچنان در صدر خبرهاي اين کشور است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از حريت، در گزارش روزنامه حريت چاپ ترکيه آمده است: كودكان هر آنچه را مي بينند باور مي كنند. كودكان زير 8 سال نمي توانند مرز ميان خيال و واقعيت را تشخيص دهند. آنان با ديدن شخصيت سلطان سليمان در سريال "حريم سلطان گمان مي كنند كه وي همان شخصيت تاريخي واقعي سلطان بوده است. 
اين مسئله امروز به معضلي اساسي در تركيه تبديل شده و والدين بايستي از رشد آن جلوگيري نمايند. هم اكنون پژوهشگران علوم سياسي در تركيه در مورد اين مسئله و تاثير سياسي آن در حال بررسي هستند. طبق نتايج اين تاثيرگذاري به ميزان 40 درصد بوده است. 
پيش از اين در مقاله اي در روزنامه حريت از شخصيت هاي اين سريال و ساير سريال هاي تركي انتقاد شده بود. براي مثال اشاره شده بود كه در سريال هاي تركي از شخصيت مادران بدون فرزند تمجيد بعمل امده است. 
پيش از اين به دعوت يكي از امامان جمعه تركيه در مقابل مسجدي در تركيه تظاهراتي ضد آمريكايي عليه يك سريال آمريكائي پخش شده در شبكه هاي تركيه انجام شده بود. در آن تظاهرات، تظاهر كنندگان شعار الله اكبر سر داده بودند و پرچم آمريكا را به آتش كشيدند. 
در اين گزارش از حريت امده است كه دختران در تشخيص مرز ميان خيال و واقعيت قوي تر از پسران هستند با اين حال تحقيق جامعي در اين باره انجام نشده است. در اين باره بايستي به چه استراتژي اي دست زد آيا ممنوعيت تماشاي اين سريال توسط كودكان زير 8 سال كافيست؟ ايا بايستي زير كميته اي در شوراي راديو و تلويزيون تركيه براي رسيدگي به نام شخصيت هايي چون "سلطان سليمان" تشكيل شوند؟ آيا بايستي اسناد واقعي تاريخي منتشر شوند و نشان دهند كه سلطان سليمان 30 سال از زندگي اش را سوار بر اسب و در حال جنگ طي كرد؟
گفتني است، نخست وزير ترکيه نيز به اين فيلم واکنش شديدي نشان داده و اعلام کرد اين فيلم گذشته و اجداد ما را زير سوال مي برد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار