مشكلات تيروئيدي و بروز ريتم نامنظم قلبي

افراد مبتلا به پركاري تيروئيد بيش از بقيه در معرض خطر بروز فيبريلاسيون دهليزي قرار مي‌گيرند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه ساينس ديلي تيمي از محققان در دانمارك با انجام يك مطالعه و حدود 5 سال پيگيري روي تعدادي از افراد مبتلا به پركاري تيروئيد دريافتند اين بيماري با وقوع فيبريلاسيون دهليزي يا ايجاد ريتم‌هاي نامنظم قلبي همراه است.

براساس اين گزارش محققان افزودند در مقايسه با افراد با عملكرد طبيعي تيروئيد، خطر فيبريلاسيون دهليزي در بيماران مبتلا به پركاري تيروئيد كه سطح هورمون تحريك كننده تيروئيد (TSH)‌ در آنها كاهش مي‌يابد، با 30 درصد افزايش همراه است در حالي كه افراد با عملكرد طبيعي تيروئيد تنها تا 12 درصد ممكن است در معرض خطر بروز اين بيماري قرار گيرند.

نتايج حاصل از اين گزارش همچنين افزود: در مقابل اين داده‌ها، كم كاري تيروئيد با كاهش خطر ابتلا به فيبريلاسيون دهليزي همراه بوده است.

به گفته محققان در فيبريلاسيون دهليزي دو حوزه فوقاني قلب يعني دهليزهاي قلب فاقد ضربان مطلوب شده و به شكل غيرمنظمي تند مي‌شوند و طبق اين مطالعه اگرچه بروز اين بيماري با وضعيت عملكرد تيروئيد همراه شده است اما اين يافته‌ها وجود يك رابطه مستقيم علت و معلولي را اثبات نمي‌كند و همچنان نياز به تحقيقات بيشتري دارد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار