ارومیه/ رئیس اتحادیه کشوری آهن وفولاد؛

کاهش قیمت آهن آلات در بازار

قیمت آهن آلات در بازار کاهش یافت

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه محمد آزاد اظهار داشت : همواره در نیمه دوم سال شاهد کاهش ساخت و ساز و به تاسی از آن افت مصرف آهن آلات هستیم و اکنون واحد های تولیدی فعالیت خود را دارند و از نظر آهن آلات در مضیقه نیستیم .

آزاد با بیان اینکه نوسان قیمت ارز روی قیمت ها اثرگذار است ، گفت: فعالیت مرکز مبادلات ارزی موجب مهار قیمت ارز شد و در این بخش ،تعدیل قیمت آهن را به دنبال داشت .

وی خاطرنشان ساخت: کاهش ساخت وساز فصلی نیز نقش موثری در کنترل قیمت ها داشت و اکنون قیمت میلگرد در بازار نسبت به نرخ بورس ارزانتر است به گونه ای که قیمت بورس از قرار هرکیلو گرم ۱۷ هزار ریال عرضه شده در حالی که فروشندگان در بازار همان میلگرد را ۱۶ هزار و ۵۰۰ ریال عرضه می کنند .

آزاد با انتقاد از صادرات ارزان سنگ آهن گفت : قیمت صادراتی سنگ آهن هرتن ۴۵ تا ۸۰ دلار نرخ گذاری شده ، درحالی که تولید کنندگان داخلی برای فعال سازی خطوط تولید خود ناگزیر از واردات شمش آهن با نرخ بالای ۶۰۰ دلار هستند .

وی در ارتباط با کاهش ساخت وساز خانه های مهر نیز اظهار داشت : نیاز به خانه برای مردم تمام شدنی نیست ، بویژه اراضی وسیعی در کشور با بافت های فرسوده مواجه هستیم و در کنار آن نوسازی خانه های روستایی ضرورتی جدی است .

آزاد یاداور شد : سال گذشته کل میزان مصرف آهن الات و فولاد کشور ۲۳ میلیون تن بود که از این رقم ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن اختصاص به مصارف صنعتی دارد . وی افزود : چنانچه تدابیر لازم اتخاذ می شد ، نیازمند به واردات آهن آلات نبود ،درعین حال که سال گذشته دو تا ۵. ۲ میلیون تن صادرات آهن و فولاد داشتیم .

رئیس اتحادیه کشوری آهن وفولاد تصریح کرد : اقدام به موقع وزارت صنعت ، معدن وتجارت موجب شد تا جلوی صادرات بی رویه این بخش گرفته شود و صادر کنندگان نظام مند فعالیت نمایند .

وی در ارتباط با نقش فعالیت بورس کالا در این بخش گفت : انتظاری که از بورس می رود شفاف سازی قیمت برای خریداران و فروشندگان است و در گذشته بورس گاهی نقش مثبت و زمانی نقش منفی برجای گذاشته است .

آزاد اضافه کرد: آنچه که امروز مشهود است شمار کارگزاران در بورس زیاد است و آنها نباید در ارتباط با قیمت ها تبانی کنند و بازار سازی بوجود آورند، زیرا این شیوه شفاف سازی نیست و اتحادیه آهن و فولاد در مواقع لازم تذکرات خود را داده است.

وی گفت : رقابت خرید کارگزاران بورس به زیان اقتصاد کشور و مصرف کنندگان است ، زیرا رقابت در جهت روانی خرید وفروش باید صورت گیرد و نباید به رشد قیمت دامن بزند .

رئیس اتحادیه کشوری آهن وفولاد افزود : وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و صنعت ،معدن وتجارت بر روند عملکرد بورس کالا نظارت دارند و انتظار می رود بورس جایگاهی برای داد و ستد کالا با ضوابط و قوانین مربوطه باشد ./س

برچسب ها: آهن آلات ، کاهش ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۱۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۱
قیمت فولاد 1000ریال دوروز گذشته افزایش داشته علت بررسی کنید وگزارش.