فارس/

منطقه گازی آغار و دالان آماده تامین 8 درصد گاز زمستان

منطقه گازی آغار و دالان فارس آماده تامین 8 درصد گاز کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس رئیس عملیات بهره‌برداری منطقه آغار، دالان، دی و سفیدزاخور گفت: با پایان تعمیرات اساسی روزانه بیش از 43 میلیون متر مکعب گاز این منطقه از دو میدان آغار و دالان تولید و در هفت مرکز جمع‌آوری و یک مرکز تفکیک فرآورش می شود.
محمد نجفی افزود: در میدان گازی آغار بیش از 11 حلقه چاه حفاری شده است که 22 میلیون مترمکعب گاز و 4 هزار و 500 بشکه مایعات گازی از آن‌ها تولید می‌شود.
این میدان در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و 35 کیلومتری جنوب شرقی فیروزآباد در مجاورت شهر قیر قرار گرفته و در سال 1351 کشف شده است.
وی با بیان این که در منطقه دالان نیز 11 حلقه چاه حفاری شده است، افزود: در این میدان 21 میلیون مترمکعب گاز و 5 هزار و 200 بشکه مایعات گازی تولید می‌شود.
میدان گازی دالان در فاصله 120 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و فاصله 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر فراشبند قرار دارد.
این میدان در سال 1354 کشف و بهره‌برداری از آن ازسال 1371 آغاز شد.
نجفی محل فرآورش گاز این دو میدان را پالایشگاه فراشبند دانست و یادآور شد: بخشی از گاز تولیدی با تزریق به خط لوله سراسری بدست مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسد و بخشی دیگر از آن به مناطق نفت‌خیز جنوب برای تزریق در میادین منتقل می شود.
سایت پالایشگاه فراشنبد شامل لخته‌گیرهای جداکننده گاز از مایع، تفکیک‌گرهای دو و سه فازی، شش واحد نم‌زدائی گاز با تری اتیلن گلایکول، یک واحد تقلیل نقطه شبنم هیدروکربوری، واحد تثبیت مایعات گازی، مخازن ذخیره، ایستگاه بارگیری مایعات گازی، سیستم‌های ارسال و دریافت توپک و پمپ‌های ارسال مایعات گازی است.
به گفته او مایعات گازی تولید شده از این دو میدان نیز یا برای صادارت به بندر طاهری منتقل یا به شرکت پالایش نفت شیراز تحویل داده می‌شود./س

برچسب ها: تامین ، گاز ، دالان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.