با دانش آموزان بیش فعال ابتدایی چه باید کرد؟

تازه ترین مطلب منتشر شده در وبلاگ طه به موضوع شیوه برخورد با دانش آموزان بیش فعال در مقطع ابتدایی اختصاص دارد.

به گزارش مجله شبانه  باشگاه خبرنگاران، وبلاگ طه در جدیدترین نوشته خود راهکارهایی برای مدیریت بهتر کودکان بیش فعال در مقطع ابتدایی را آرائه کرده است:

قابل توجه معلمین و دست اندرکاران بزرگ عرصه تعلیم و تربیت معلمین و آموزگاران 

نیمکت یا صندلی اورا کنار پنجره یا جایی که ممکن است باعث حواسپرتی او شود، قرار ندهید. بهتر است محل نیمکت اورا کنار میز خود یا در ردیف اول تعیین کنید. اگر راست دست است، او را جلوی کلاس در سمت راست بنشانید. اینکار کمک می کند تا او کمتر حواسش پرت شود.
این قبیل دانش آموزان با روش های عملی بهتر یاد می گیرند تا با روش سخنرانی معلم.
هر چه نکته های جدید تر در تدریس به کار برید برای این دانش آموزان بهتر است.
به آنها یاد بدهید مرتب این خودگویی را تمرین کنند صبر کن! کمی بیشتر دقت کن! حالا انجام بده!" این روش رفتارهای تکانشی او را کاهش می دهد. منظور از رفتار تکانشی رفتارهای آنی و بدون فکر است که در این کودکان زیاد دیده می شود.
او را در یک گروه کلاسی عضو کنید تا کارهایش را به صورت گروهی انجام دهد.
تکلیف های طولانی و بزرگ را برای او به قسمتهای کوتاه و کوچکتر تقسیم کنید.
او را زود به زود تشویق کنید. او به پاداشهای پیاپی در زمانهای کوتاه نیاز دارد.
تماس چشمی خود را با او به طور مستمر حفظ کنید و او را زود به زود نگاه کنید.
در جاهای مهم با حالت ها و حرکت های خود به او بفهمانید که کدام قسمت درس مورد تاکید است.
بهتر است نیمکت او انفرادی باشد. اگر ممکن نیست، به صندلی انفرادی بدهید یا دست کم تعداد نفرات را در نیمکت او کمتر کنید.
سعی کنید از رنگ ها و بخصوص مواد دیداری ( مثل نقاشی، مجسمه، عکس و فیلم) و مواد لمسی (مثل گچ، کاغذ خمیر و مانند اینها) بیشتر استفاده کنید.
تنها تعداد کمی از این دانش آموزان کند ذهن هستند، ولی برای استفاده از تواناییهای هوش خود، به محیطی سازمان دهی شده نیاز دارند.این موضوع را به والدین آنها نیز بگویید.
تکالیف جلسه بعد را بیش از یکبار یادآور شوید و بخصوص تاکید کنید که منظورتان چیست.همچنین از او بخواهید آنها را در دفتر یادداشت خود بنویسد.
به او یاد بدهید که چگونه از حرف های معلم یادداشت برداری کند.در برخی موارد که مشکل دانش آموز شدید است، می توانید جاهای مهم هر مبحث را خودتان به او نشان دهید یا زیر آنها خط بکشید.
هنگامی که دانش آموزان مشغول انجام تمرین یا تکلیف هستند، به کارهای او بیشتر سر بزنید و کار او را وارسی کنید.
این دانش آموزان به جنب و جوش بیشتری نیاز دارند. گاهی به او اجازه بدهید که به حیاط برود و دوباره به کلاس برگردد.
به او یاد بدهیدکه چگونه می تواند با رنگ های مختلف کار هایش را سازمان دهی کند.
او را سرزنش نکنید.
عبارت های : توجه کن! حواست کجاست؟ اگر حواست را جمع کنی..... اگر زیاد تکرار شوند، ممکن است اضطراب او را بیشتر کنند. برخی روش های تقویت حافظه را به او یاد بدهید. مانند: تصویر سازی ذهنی، ربط دادن موضوع ها با یکدیگر، داستان سازی،کشیدن شکل برای مطالبی که خوانده، نوشتن کارها در تقویم یا برنامه زمانی و چیزهایی از این دست.
این اختلال را به هوش کودک نسبت ندهید.
روشهای خشن، تنبیهی و اضطراب زا ممکن است رفتار های مشکل دار را بیشتر کند.
این دانش آموزان به طور کلی در درک و احساس زمان مشکل دارند. به همین علت نمی توانند رفتار های خود را تنظیم کنند و سازمان دهی کنند و صبور و شکیبا باشند.
به کودکان بیش فعال والدین آنها آموزش دهید تا کار هایشان را طبقه بندی کنند و از پوشه های مختلف برای این منظور استفاده کنند. برای مثال کار های انجام شده را در یک پوشه و کارهای انجام نشده را در پوشه دیگر قرار دهند.
به آنها بگویید فصل ها و قسمت های بزرگ درس را جزء به جزء و به تدریج بخوانند و مرور کنند.
گاهی بهتر است درس شان را با یک نفر دیگر بخوانند.
به او یاد بدهید که چگونه باید تکالیفش را مرور کند.
به او یاد بدهید که کارهایش را با سرعت تنظیم کند.
از والدین کودک بخواهید یک تقویم دیواری تهیه کنند تا کارهای روزانه اش را روی آن بنویسد.
مراقب دارو خوردن او در مدرسه یا کلاس درس باشید تا مبادا فراموش کند. با هماهنگی والدین او می تواند در مدرسه نیز تحت نظارت معلم دارویش را مصرف کند.
برنامه ریزی آموزشی : بعضی مدارس ممکن است برنامه یا کلاسهای آموزشی خاصی برای کودکان بیش فعال داشته باشند.
تشویق رفتارهای خوب کودک: البته بیشتر به روش تشویق های کلامی و در مواردی با تهیه جایزه .
نسبت به رفتارهای نامناسب کودک تذکر دهید : این کار را همیشه و بطور شفاف انجام دهید ، اجازه دهید کودک چند دقیقه ای در یک محل آرام با خودش تنها باشد . سپس راجع به رفتار مشکل ساز و روشهای تغییر آن با وی صحبت کنید.
کودک را از رفتارش جدا بدانید : با وجود اینکه کودک را می پذیرید و دوستش دارید مشخص کنید که بعضی رفتارها برایتان قابل قبول نیست.
ثبات داشته باشید : برای کودک مقررات رفتاری ثابتی وضع کنید و در انتظاراتتان از وی ثبات داشته باشید.

* «جای» دانش آموز را تغییر دهید، اما توجه کنید تا او به دلیل کار شما پی نبرد. او را قانع کنید که دوست دارید به او نزدیک تر باشید و او را در نزدیک ترین فاصله نسبت به خود بنشانید.
* سعی کنید دانش آموزی آرام و ترجیحا زرنگ را در کنار او بنشانید (کودک بیش فعال، باهوش و سریع است). نگذارید دانش آموزان بیش فعال در کنار یا نزدیک هم بنشینند.
* این گونه دانش آموزان، نباید نزدیک درب ورودی کلاس، پنجره، انتهای کلاس و حتی در کنار کلید برق بنشینند. هر عامل کوچکی، وسیله ای برای حواس پرتی آنها است. حواس آنها حتی با عبور یک پرنده پرت می شود!
* هنگامی که مبحث درسی جدیدی را آغاز می کنید، طوری بایستید که کمترین فاصله با او را داشته باشید. این نکته او را وامی دارد تا به درس گوش کند.
* پیش از آغاز درس جدید، بهتر است از او بخواهید تا درس جلسه قبل را توضیح دهد. از او درس نپرسید بلکه بخواهید درس را مانند شما توضیح بدهد. آنها از نظر شخصیتی در زمره افراد «راهبر» و «مدیر» قرار داشته و «کم رو» و «خجالتی» نیستند.
* پس از پایان درس جدید، از او بخواهید آنچه را که متوجه شده توضیح بدهد، از دیگران نیز بخواهید درس جدید را توضیح بدهند این مسأله راهی برای تکرار درس و آموزش غیرمستقیم به دانش آموز بیش فعال و کم دقت و بازیگوش است.
* این قبیل دانش آموزان علاقه شدیدی به «مطرح شدن» و «مرکز توجه بودن» دارند. از این رو اگر این نیاز آنها برآورده نشود، سرخورده شده و شیطنت را آغاز می کنند. بنابراین به نحوی این نیاز او را پاسخ بگویید (دقت کنید تا بین دانش آموزان تبعیض قایل نشوید).
* قبل از طرح هر پرسشی، همه دانش آموزان را از نظر بگذرانید. این حرکت آنها را به سمت شما متمرکز می کند.
* در میان تدریس، لحن کلام، وضعیت ایستادن و... خود را تغییر دهید. این تغییر وضعیت دانش آموز مورد نظر را به سوی شما متمرکز می کند.
* از وسایل کمک آموزشی استفاده کنید. فیلم، نوارهای آموزشی، کارت های بازی و خلاقیت، فعالیت های گروهی و... را فراموش نکنید. این مسأله همه دانش آموزان مخصوصا دانش آموز بیش فعال را مشتاق می کند.
* از «نام کوچک» دانش آموزان در زمان «پرسیدن درس» ، توجه دادن آنها به صحبت ها و تدریس خود استفاده کنید. صدا کردن اسم هر شخصی شوک آور و بیدار کننده است.
* در اطراف نیمکت دانش آموز فعال حرکت کنید و سعی کنید از کتاب دانش آموزان و مخصوصا دانش آموز مورد نظر استفاده کنید. کتاب را بر ندارید، بلکه با انگشت یا خودکار نکات مهم را نشان دهید (از خط کش استفاده نکنید چرا که وحشت آور است.) این مسأله او را روی درس متمرکز می کند.
استفاده از آزمون های گوناگون
آزمون از مهم ترین شیوه های ایجاد جذابیت در کلاس درس است. آزمون های هوش، سنجش دقت و سرعت و... حتی اگر در حد یک سؤال باشد بسیار مفید است.
نکته مهم این که در بسیاری مواقع دانش آموزان بیش فعال (ADD) به آزمون های آسان پاسخ نادرست و به تست های سخت پاسخ درست می دهند! برای جلب توجه بهتر است اگر سؤال یا سؤال های آزمون را روی تخته می نویسید، از حروف بزرگ و رنگی استفاده کنید تا همه دانش آموزان مخصوصا دانش آموزان مورد نظر متوجه شود.
هیچ گاه درباره شیطنت ها، ناآرامی ها، اشتباه ها و... او با کسی صحبت نکنید و یا حداقل نزد خود آنها مسأله را بازگو نکنید.
این مسأله آنها را ناآرام تر، پرخاشجو، عصبی و... می کند و از آن پس رفتارشان را هدفمند کرده و به قصد آزار، شیطنت خواهند کرد.
* تا جایی که می توانید عزت نفس و اعتماد به نفس آنها را افزایش داده و به آنها شخصیت بدهید.
* اگر در کلاس یا منزل خطایی از آنها سر زد، آنها را تنبیه نکنید؛ بلکه غیرمستقیم خطای آنها را با نقل حکایت و... گوشزد کنید.
* به هر میزان با آنها با ملایمت، مهربانی، صبر و حوصله و منطق برخورد کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
برهان
۱۰:۱۲ ۲۵ دی ۱۴۰۰
سلام خسته نباشین پس من ده ساله است کلاس سوم ازوقتی فهمیدم بیش فعالی حواس پرتی داره بردم پیش دکترالان سه ساله ریتالین وریسپریدون مصرف می‌کنه الان ریتالین پیدا نمیشه خیلی بهم ریخته اصلا نمی تونم باهاش سازگاری کنم درس هاشووقتی معلم تدریس می‌کنه گوش نمی‌ده توکلاس بازی گوشی می‌کنه دوستاشواذیت می‌کنه ولی توخونه که باهاش کار میکنم خوب یا میگیره الان دیگه خستم کرده می خوان بدونم چیکارکنم به پیش معلم خصوصی هم بردم باایسون خیلی بهتردرس رویاد میگیره ولی الان ایشون کاری پیش اومده که دیگه اینجا نیستم لطفاً کمکم کنید آیا این کودکان می تونن درس بخونن یابایدترک تحصیل کنن؟آیابه جای ریتالین دارویی هست که مااستفاده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۲۳:۴۸ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
متن عالی بود . خیلی به من کمک کرد.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
سلام پسرمن8سالشه روزی یک قرص ماتوراید18 وشبی نصفی رسپریدون1میخوره اشتهاش خیلی کم میشه وتودرساش روخوانی ضعیفه کلاس دوم هست ولی اندازه بچه کلاس اول هم نمیتونه بخونه راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
سلام.خسته نباشید.پسرم کلاس دوم هستش بعضی از موارد بیش فعالی رو داره.ولی معلم کلاس اولش گفته بیش فعال نیست .وقت بازیگوشه. در درسهایش هم از نوشتن متنفره تاحدی که بیشتر اوقات گریه می‌کنه میخواد تکالیفش رو بنویسه. برای درس خواندن بایدهمش باهاش کلنجار برم.خودش نمی‌خونه من هم خیلی حرص میخورم.اگه از نیم ساعت درس خواندنش طول بکشه.داد وفریاد می‌کنه .یا بهانه جویی.خیلی هم باهوشه .هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام من پسر 9 ساله دارم بیش فعال هست درس نمیخونه درساش ضعیف مخصوصا ریاضی کلاس چهارم روانشناس روانپزشک بردم ریتالین ریسپریدون هم دادم ولی متاسفانه جواب نداد بشدت عصبی پرخاشگر هست لطفا راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمدمهدی
۲۳:۴۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
من پسرم ده ساله است پیش فعال است چه کارکنم درس بخوند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۲:۳۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
بنده آموزگار ابتدایی هستم شاگردان زیادی داشته ودارم که به این اختلال دچار هستند. بسیار باآنها کار کرده ام. مهمترین نکته که والدین و همکاران گرامی باید رعایت کنند عدم تنبیه بدنیست.گرچه کوتاه مدت جوابگو باشد ولیکن صدمات غیر قابل جبرانی در پی دارد.اتخاذقرار داد و تشویق های هدف مند معجزه گر هستند.اغلب والدین در پی بی قراری ها و درخواست های پشت سر هم و گریه های مداوم و بی نظمی ها متوسل به تنبیه بدنی میشوند که بدترین عکس العمل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
با سلام پسر کلاس چهارم ابتدایی دارم پبش فعالی داره ودر س های حفظ کردنی و ریاضی رو مشگل داره راهنمایی کنید که چه روشی برای بهتر شدن درس هاش استفاده کنم ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
پروانه
۲۲:۱۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
پسر من 8 سالشه بیش فعاله از سه سالگی ریتالین میخوره . درساشم عالیه. کلاس سومه همه ی درساشو تو کلاس یاد میگیره میاد.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۴۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام دخترم ۸سالشه و متخصص مغزو اعصاب بردم رهاکین استفاده میکنه بهتر شده نصبت ب قبل ولی بازم مدرسه نمیره دوباره کلاس اول گذاشتمش امسال گفتن ببرین مدرسه استسنائی موندم چکار کنم خودمم افسردگی گرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید من پسر دارم پیش فعال است داخل کلاس اول. کلمه فارسی در ست بلد. نیست یک معلم دل سوز داشت حال امسال میخواهم باز بگذارم کلاس اول تو خدا کمک کنی چه کار کنم با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید من دختر ۷ سالش است از سره کلاس معلمش میگه هی را ه میره درس نمیخواند باید چکار بکنم انقدر از خانه براش میگم یادش میرود
Germany
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
لطفا اگه گروهی از مادران رو مشناسید که بچه های پیش فعال دارند بفرمایید ممتون
Iran (Islamic Republic of)
لیلا حسن زاده
۱۴:۴۵ ۱۸ تير ۱۳۹۷
باسلام فرزند پسری دارم که هشت سالشه وپیش فعالی داره دکتر زیاد بردمش ولی فایده ندارد قرصهای ریتالین که بهش می دادم بیشترشان ژست می کرد بی اشتهایی کرده و همیشه می گوید و نام در می کنه سربه درس و مشق ندارد وبابچه ها همیشه مشکل داره لطفآراهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
لیلا حسن زاده
۱۴:۳۵ ۱۸ تير ۱۳۹۷
باسلام وخسته نباشید پسرهشت ساله ای دارم پیش فعالی داره قرص استالین بهش می دادم بیشترعصبی و فعالیتش رابیشترمی کردحالابهش نمی دهم وزنش به جایی که بالابرود پایین می آید سربه درس و کتاب نداردمیگه اعصابم خورده حوصله ندارم سروبدنش هم زیاد داغ می شود باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
به نظر من کلیپ های مربوط به درمان بیش فعالی که ناشی از گرمی است راگوش بد. هید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۱ تير ۱۳۹۷
سلام پسری دارم کلاس دوم بیش فعالی داره تاچند وقت پیش قرص ریتالین مصرف میکرد. ولی هم اشتهاشو خیلی کم کرد وهم تاثیرش رواعصابش بود خلاصه بشدت عصبیش کرد الان میخوام دوباره بزارم کلاس دوم رو تکرار کنه تو تمام درسهاش مشکل داره تو رو خدا بمن بگویید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۵:۳۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
با او مهربان باشید ودر درسهایش به او کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۰۷ ۲۰ دی ۱۳۹۶
پسر من ده سالشه هم بیش فعاله و هم شبه اونیسم دارو هم مصرف میکنه چهارساله ریاضیش افتضاحه معلمش هم اصلا براش وقت نمیذاره خطش هم خیلی بده موندیم چیکار کنیم به هر دری میزنیم درست نمیشه فکر کنم خودمونو گول نزنیم بهتره اینجور بچه ها نمیتونن درس بخونن من که ناامیدم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۰۷ ۲۰ دی ۱۳۹۶
پسر من ده سالشه هم بیش فعاله و هم شبه اونیسم دارو هم مصرف میکنه چهارساله ریاضیش افتضاحه معلمش هم اصلا براش وقت نمیذاره خطش هم خیلی بده موندیم چیکار کنیم به هر دری میزنیم درست نمیشه فکر کنم خودمونو گول نزنیم بهتره اینجور بچه ها نمیتونن درس بخونن من که ناامیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
من معلمم وتوی کلاسم 5تا بچهی بیش فعال دارم باور کنید وقت نمی کنیم توجه ویژه داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۵:۳۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
با او مهربان باشید و سرش داد نزنید ودر درس هایش به او کمک کنید
Netherlands
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۹ دی ۱۳۹۶
سلام پسری کلاس ششم ابتدایی است پیش فعالی دارد چهار ماه است از مدرسه ها میرود ولی درس نمیخوانددردرس ریاضی خیلی ضعیف است کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۰:۴۶ ۰۵ دی ۱۳۹۶
سلام.من یک فرزند پسر دارم 8سالشه،که دارو های تشنج مصرف میکنه ضمنا بیش فعالی هم داره و نمیتونه خوب حرف بزنه.و امسال باید 2 ابتدای رو میخوند ولی من الان دارم میبرمش پیش دبستانی......وقتی لباسش را اماده میکنم ببرمش گریه میکنه و میگه ""خسته ام"" داخل کلاس هم نمیشینه فقط داد میزنه که بریم خونه...لطفا برای این مشکل پسر من راهی را پیشنهاد کنید خواهش میکن...پیشنهاد خودتون را از طریق ایمیل برای من بفرستید با تشکر
Netherlands
امل افشین
۲۱:۳۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۶
سلام پسر منم کلاس چهارم هست پیش فعال قرص ریتالین استفاده میکنه درساش خیلی ضعیفه خصوصا پرسیدنیاش ترو خدا راهنمایی کنید چطور باهاش رفتار کنم خیلی میزنمش نمیتونم خودم رو کنترل کنم مشاوره هم که میرم فقط برا یکی دو روز ارومم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
زینب سعادات ابراهیمی نژاد
۱۵:۲۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
شرمنده دختر من سنجش شده اما زیر 70 امتیازش هست اماآموزش پرورش استسنایی گفت باید داخل مدرسه عادی درس بخونه العان طوری شده که از مدرسه زده شده میگه بچه ها مسخرم میکنن روخوانی نمیتونم کنم کلاس چهارم هست توروخدایه راهی جلو پای من بزارین
Afghanistan
فریحه
۱۳:۴۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
ممنون تان من خیلی شاگردان شوخ و کند ذهن دارم میخواهم راه بهتر بهتر برایم بگوید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
سلام پسرم پیش فعاله در خواندن و نوشتن مشکل داره ولی ریاضیش خوبه در حروف ،حروف را نمی شناسد لطفا راهنمایی کنید
آخرین اخبار