ارومیه/

عدالت در حوزه سلامت برقرار شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: باید به طور گسترده تلاش کرد تا مفهوم عدالت در حوزه سلامت برقرار شود که اجرای طرح پزشک خانواده در عملی شدن این آرمان نقش زیادی دارد.

عابد فتاحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: باید تلاش جمعی در جامعه با همکاری گروه‌های مختلف سازمان نظام پرستاری، سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی شکل بگیرد تا مفهوم عدالت در حوزه سلامت محقق شده و اقشار مختلف جامعه به خدمات درمانی مورد نیاز خود در بخش‌های گوناگون به راحتی دسترسی پیدا کنند.

وی به اجرای طرح پزشک خانواده اشاره کرد و افزود: چنانچه طرح پزشک خانواده به شکل موفقیت‌آمیزی اجرا شود همه مردم به امکانات درمانی مطابق با نیازهای خود دسترسی پیدا می‌کنند و از نعمت سلامتی بدون پرداخت هیچ‌گونه‌ هزینه‌ای بهره‌مند می‌شوند و مسیر طولانی درمان نیز به اندازه قابل‌توجهی کوتاه می‌شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه با اجرای این طرح هر کس متناسب با نوع نیاز خود نزد کارشناس مربوطه مراجعه می‌کند ادامه داد: با اجرای این طرح شرایط به صورتی فراهم می‌شود که بیماران از مراجعه‌های بی‌ارتباط به سایر متخصصان خودداری کرده و در نتیجه به طور زائد هزینه‌ نمی‌کنند.

فتاحی به طراحی نظام ارجاع برای اجرای طرح پزشک خانواده اشاره کرد و افزود: طبق نظام ارجاع، 3 سطح تعریف شده است که سطح یک پزشکان عمومی، سطح 2 پزشکان متخصص و سطح 3 نیز پزشکان متخصص را شامل می‌شود که با قرار گرفتن در این جایگاه‌ها برای ارتقای سطح سلامت اقشار مختلف جامعه همت می‌گمارند.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در چهار استان آغاز شده است بیان داشت: پزشکان عمومی در سطح یک مستقر شده و خدمات درمانی رایگان به مراجعه‌کننده‌های خود ارائه می‌دهند و در صورت نیاز بیماران به کارشناسان متخصص در بخش‌های دیگر معرفی می‌شوند تا برای ادامه مسیر درمان و تشخیص دقیق‌تر مراجعه کنند.

این نماینده مجلس یکی دیگر از راهکارهای تحقق یافتن عدالت در حوزه سلامت را بررسی نرخ تعرفه‌ها دانست و اظهار داشت: بسیاری از پزشکان به نرخ تعرفه‌ها اعتراض دارند حتی از زمان آغاز به کار مجلس نهم تاکنون رسیدگی به این امر را خواستار شده‌اند ولی تاکنون در این ارتباط قدمی برداشته نشده است که امیدوار هستیم در این زمینه هم چاره‌اندیشی شود./س

برچسب ها: سلامت ، ارومیه ، طرح پزشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.