بیماریهای کلیه و مجاری ادراری شایع ترین مشکات ارولوژی

بیماریهای کلیوی و مجاری ادراری و سنگ کلیه و در ادامه پروستات شایع ترین مشکلات ارولوژی هستند و به طور کلی هر کدام 30 درصد بیماریهای کلیه را تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر عباس بصیری، رئیس انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی  با بیان  اینکه انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران سال 82 اولین پروانه فعالیت خود را دریافت نموده است گفت : تعداد اعضای این انجمن در سال شروع فعالیت صد نفر بود که به تدریج و با تربیت نیروهای فوق تخصص اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی امروز 70 نفر فارغ التحصیل این تخصص را در کشور داریم .

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر چهار مرکز تخصصی و فوق تخصصی به تربیت پزشکان در دوره تخصصی اندویورولوژی می پردازند اظهار کرد در سال 82 فقط مرکز پزشکی لبافی نژاد تربیت این نیروها را برعهده داشت .

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای کلیوی و مجاری ادراری تصریح کرد : رشته اندویورولوژی در ابتدا با اندوسکوپی حالب و سپس جراحی کلیه بدون شکان در سال 70 – 71 انجام شد و بعدها اوایل 79- 80 لاپاراسکوپی نیز به این حوزه اضافه گردید که در حال حاضر 50 درصد بیماریهای کلیوی و بیماریهای ادراری از طریق اندوسکوپی و لاپاراسکوپی انجام می شوند.

وی یادآور شد :هم اکنون بیش از 150 نفر عضو در این رشته داریم که برخلاف گذشته که جراحان کلیه عضویت داشتند امروزه بیشتر همکاران متخصص مرتبط عضو هستند .

دکتر بصیری با بیان اینکه این انجمن یکی از انجمن های فعال در سطح منطقه است و ارتباط مستقیمی با انجمن بین المللی اندویورولوژی دارد ادامه داد: نماینده ای از انجمن اندویورولوژی ایران در انجمن بین المللی داریم به طوری که امسال در کنگره ترکیه ،  انجمن یورولوژی ایران از طرف انجمن یورولوژِی بین المللی مسئول برگزاری کنگره از طرف کشور اسیای میانه شد که در شهریور ماه در استانبول ترکیه برگزار گردید.

وی با اشاره به اینکه اعضای انجمن از بدو تاسیس تاکنون 157 مقاله در نشریات معتبر بین المللی منتشر کرده که نتیجه کارهای تحقیقاتی و تکنیک های جدید در زمینه اندویورولوژی بوده اند اظهار کرد : در مقایشه با کشورهای آسیا ، اروپا و آمریکا در حوزه سرعت رشد فقط کشورهای چین و ترکیه در سرعت رشد قابل رقابت با رشته اندویورولوژی کشور ما هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی کنگره دوسالانه ای داشت که از دوسال قبل تبدیل به کنگره سالیانه شده و پنجمین کنگره با محوریت بخش های مختلف بیماریهای کلیه و مجاری ادرار مورد بحث وبررسی قرار میدهد.

وی تصریح کرد :در کنگره امسال جراحی های زنده شامل سرطان کلیه ، سنگ کلیه ، کیست بزرگ کلیه ، بزرگی خوش خیم تیم پروستات و برداشتن کلیه برای پیوند ارائه و به صورت مستقیم در سالن پخش می شود که امکان ایجاد همفکری وسوال نیز ممکن خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه بیماریهای کلیوی و مجاری ادراری و سنگ کلیه  و در ادامه پروستات شایع ترین مشکلات ارولوژی است گفت : به طور کلی هر کدام 30 درصد بیماریهای کلیه را تشکیل می دهند و بعد از اینها نیز بیماریهای مادرزادی دستگاه ادراری ، سرطانها و عفونت شیوع دارند.

این جراح و متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه استفاده از سیگار ، فعالیت در مراکز صنعتی و مواد شیمیایی را از عوامل ابتلا به سرطانها هستند  تصریح کرد: نقش ژنتیک در سرطان پروستات اهمیت بالایی دارد ولی در ابتلا به سرطان مثانه و کلیه ، نقش ارث به شدت سرطان پروستات و نبوده و عوامل محیطی بیشتر دخالت دارند .

دکتر بصیری در پایان با بیان اینکه سرطان کلیه در اطفال که در راس آنها غده ویلفر در کلیه و سرطان بیضه در کودکان از شایع ترین سرطان های اطفال است خاطرنشان کرد: کسانی که در مراکزی با آلاینده های محیطی بیشتری کار میکنند  برای اطمینان از سلامت خود باید آزمایشات دوره ای مرتبی داشته باشند تا در صورت ابتلا به بیماری ، درمان زود هنگامی داشته باشند./ح
برچسب ها: کلیه ، ارولوژی ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار