آنچه برای کرمان هشدار دهنده است بمبیست که زیر پوستش لانه کرده و هر آن ممکن است منفجر شود تا کرمان را به شهر گدایان تبدیل سازد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان:

استان كرمان به دليل نزديكي به مرزهاي شرقي کشور به يكي از مقاصد مهاجرت گدايان  تبديل شده بطوريكه مي‌توان اين استان را مكاني دانست كه گدايان پاكستاني و افغاني در كنار همكاران ايراني خود در كوچه و خيابانهايش به تجارت خود مجدانه ادامه مي‌دهند و اکنون آنچه برای کرمان هشدار دهنده است بمبیست که زیر پوستش لانه کرده و هر آن ممکن است منفجر شود تا کرمان را به شهر گدایان تبدیل سازد.

سرهنگ علیرضا پریور ، معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان كرمان در این باره می گوید: استان کرمان به دلیل همجواری با استانهای مرزی ، بیش از سایر از استانهای کشور شاهد حضور اتباع بیگانه خصوصاً متکدیان افغانی و پاکستانی است.

هم اکنون افاغنه، زنان و مردان پاکستانی، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، زنان بی سرپرست و مردانی که یا به معضل اعتیاد دچار هستند و یا به ظاهر معلول، اینها بخشی از باند بزرگ تکدی گری را در کلانشهر کرمان تشکیل می دهند که درآمد آنها گاه به میلیاردها تومان در سال می رسد.

سعیدی فرماندار کرمان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال بیش از 600 متکدی از سطح شهر کرمان جمع آوری شده ، اظهار می دارد: بر طبق این آمار شمار قابل توجهي از این متکدیان پاکستاني و افغاني هستند وبه نظر می رسد معضل تکدی گری دراستان کرمان حاد تر از استانهای دیگر باشد.

آقای سیف اللهی شهردار کرمان هم می افزاید: آمارها نشان می دهد بيش از 50 درصد گدايان جمع آوري شده از سطح شهر کرمان خارجي هستند.

درادامه این گفتگو يكي از شهروندان كرمانی هم با ما همراه می شود و می گوید : در چند سال اخير شاهد حضورمتکدیان پاكستاني و افغاني در کرمان هستیم که به بهانه فروش اجناسی گدایی می کنندو علاوه برایجاد منظره ای نازيبا درشهر خريد وتماس با اين افراد مي‌تواند خود راهي براي انتقال بيماري‌هاي مختلف باشد.

خانم صالحی ادامه می دهد: برخي از اين متکدیان به صورت دسته جمعي و گاهی خانوادگي در يك محله گدايي مي‌كنند بطوریکه هر روز در يك محله گدايي مي‌كنند و این امر متاسفانه چهره شهر را بخصوص در نزد مسافران مخدوش کرده است.

یک راننده تاكسي کرمانی هم می گوید: به نظر می رسد اکثراین متکدیان خارجی باشند و تعدادشان هم روز به روز در کوچه و خیابانهای کرمان در حال افزایش است و این موضوع موجب نگرانی مردم شده است .

آقای گیلانی می گوید: وقتی پشت چراغ قرمز يك چهار راه در كرمان توقف می كنيم چندين كودك افغاني براي پاك كردن شيشه به سمت ماشین هجوم می اورند اگر يكي از اين كودكان با يك خودرو تصادف كنند راننده درگیر مشکلات زیادی خواهد شد.

وی ابراز تاسف می کند بارها وبارهابه حضور اين كودكان در معابر كرمان اعتراض کرده ایم اما بی فایده است به نظر مي‌رسد هرکدامشان یک چهار راه را براي خود سرقفلي دارند.

یک کارشناس جامعه شناسی هم با اشاره به اینکه با توجه به شرایط خاص استان کرمان مسئولان باید جدی تر با معضل تکدی گری در این استان برخورد کنند یاد اور شد: در آیین نامه مصوب هیات وزیران سال 1384علاوه بر سازمان بهزیستی یازده سازمان دیگر نیز برای همکاری در خصوص ساماندهی  معرفی شده اند.

آقای محمدی تصریح می کند: در این میان تعیین تکلیف کودکان خیابانی میان این یازده سازمان معلق مانده و با وجود تقسیم وظایف و شرح آن برای هر یک از این نهادها در قالب طرح سامان‌دهی کودکان خیابانی بعد از هفت سال، باز هم وضعیت نابسامان این کودکان و حضور ناخوشایند آن‌ها در سطح شهر، گویای عمل‌کرد نامناسب یا ناکافی مسئولان امر است.

مدیر کل بهزیستی استان هم با بیان اینکه تعداد گداهای خارجی در استان رو به افزایش است ، می افزاید: اگر مردم به این افراد کمک نکنند، به راحتی می توان معضل متکدیان را رفع کرد.

دکتر عباسی با بیان اینکه دستگاههای متعددی در این مسئله دخیل هستند اظهار می دارد: علیرغم تلاشهای متعددی که در این خصوص انجام می شود، اما همچنان شاهد این معضل در کرمان هستیم.
این در حالیست که شهردار کرمان هم جمع آوری متکدیان را که از سالها پیش در کرمان در حال انجام است را یک دور تسلسل و باطل می داند و می افزاید: روزانه همکاران ما متکدیان زیادی را اعم از زن ، مرد ، کودک ، بزرگ ، پیر ، جوان ، معلول ، مبتلایان HIV و ...را  جمع آوری می کننداما متأسفانه به دلیل کمبود اردوگاه همه در یک مکان مشترک بازداشت می شوند.

سیف اللهی می گوید: نگهداری همه متکدیان دریک مکان کار درستی نیست و تبعات بعدی را به دنبال خواهد داشت .

 وی می گوید: برای موفقیت در اجرای طرح جمع آوری متکدیان از سطح شهر کرمان ابتدا باید اردوگاههایی وجود داشته باشد تا همه ی متکدیان بر اساس سن و جنس و سایر موارد تفکیک شوند تا  از بین همه این گروهها، کسانی که واقعا نیازمند بوده و تحت پوشش هیچ یک از نهادهای حمایتی هم نیستند شناسایی شده و برای رفع مشکل آنها اقدام شود.

آقای محمدی کارشناس جامعه شناسی بار دیگر می گوید: وجود گداها، فال فروشان، جيب برها و ... همانند چراغ هاي هشداردهنده، مواردي را اخطار مي دهند كه سلامت اجتماع و اقتصاد را به مخاطره مي اندازند.
وی می افزاید: بستر آفريني براي كار، راه اندازي كارگاه هاي توليدي و ايجاد زمينه هاي اشتغال از عواملي است كه بايد براي برون رفت از اين مسئله مورد توجه قرار گیرد.
محمدی خاطرنشان می کند: از طرفي اگر براي مهاجرت به شهرهاي بزرگ فكري نشود، آنگاه حضور در اين شهرها مي تواند نوعي تضاد فرهنگي را موجب شود تا مهاجران ناخودآگاه به اقشار هنجارشكن جامعه شهري تبديل شوند.

سرهنگ علیرضا پریور معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان كرمان با اشاره به اینکه نیروی انتظامی مستقیما نمی تواندوارد عمل شودمی گوید:  از لحاظ قانوني ، تکدي گري جرم است و مقابله با آن نياز به دخالت و مشارکت عوامل قانوني و سازمان هاي اجتماعي و رفاهي دارد در صورتی که ارگانهای ذیربط درخواست نماید ، نیروی انتظامی حاضر است تمام توان خود را برای جمع آوری متکدیان سطح شهر بکار گیرد.

 نماینده کرمان و راور در مجلس شواری اسلامی نیز در این باره می گوید:تکدی گری علاوه بر آنکه چهره شهر را کریه می‌کند، زندگی عمومی را بر هم می‌زند ، چرا که معمولا در خیابان‌ها، بازارها و معابر، به خاطر مقادیر ناچیزی پول دنبال عابران می‌روند و برای جلب توجه و دلسوزی بیشتر آنها دل مردم را به درد آورده و جریحه‌دار می‌کنند.

 آقای پور ابراهیمی خاطرنشان می کند: کمک به افزایش ظرفیتهایی چون ایجاد اردوگاهها بهترین گزینه برای رهایی از مسئله تکدی گری در کرمان است.

آقای سعیدی فرماندار کرمان هم با اشاره به ساخت دو اردوگاه جدید در شهر کرمان ابراز امیدواری می کند در آینده ای نزدیک بحث تکدی گری در کرمان به طور کامل حذف شود./س

گزارش از : مریم بهادری

برچسب ها: گزارش ، گدایی ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.