محكوميت آزمايش هسته اي آمريكا از سوي جمهوري اسلامي ايران

ايران انجام آزمايش هسته اي هفته اخير دولت آمريكا در نوادا را قويا محكوم كرد و اين اقدام را تهديدي عليه صلح و نشانه معيارهاي دوگانه آمريكا در مورد تحقيقات هسته اي دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشا تودي، به گزارش "پرس تي وي" علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان با انتقاد از انجام آزمايش هسته اي اخير امريكا در روز چهارشبنه اين اقدام دولت آمريكا را نشانه معيارهاي دوگانه آن دولت در قبال مسئله هسته اي دانست و آن را بي توجهي دولت آمريكا به نظر سازمان ملل متحد در مورد لزوم خلع سلاح جهاني خواند.
اين آزمايش از سوي ژاپن نيز مورد انتقاد قرار گرفته است. "كازومي ماتسوئي" شهردار هيروشيما با اظهار شگفتي از اين آزمايش اين پرسش را مطرح كرده است كه اوباما چگونه خود را حامي جهاني بدون سلاح هسته اي نشان مي دهد در حاليكه برخلاف آن عمل مي كند.
"هيروتامي يامادا" رئيس شوراي بازماندگان و قربانيان حادثه اتمي ناكازاكي اظهار داشت كه آزمايش اخير ثابت كرد كه آمريكا مي تواند "هر زماني از سلاح هاي اتمي" استفاده كند.
روز گذشته مقامات رسمي شوراي دولتي امنيت هسته اي ملي آمريكا اظهار داشتند كه در روز چهارشنبه ازمايش هسته اي به همراه انفجار اتمي پلوتونيوم با غلظت بالا در نوادا با موفقيت و تحت تدابير امنيتي انجام شده است.آزمايشات مقدماتي در مورد تهيه مواد پلوتونيوم براي ساخت بمب در آزمايشگاه ملي نيومكزيكو در لوس آلاموس و و در آزمايشگاه ملي سانديا انجام شده است. اين آزمايشات از سال 1997 از سوي آمريكا انجام شده است و دانشمندان آمريكائي بر روي چگونگي انباشت پلوتونيوم آزمايش مي كنند. 
در آزمايش اخير محققان آمريكائي به داده هاي بيشتري در مورد پلوتونيوم و امكان استفاده در آن در ساخت بمب اتمي دست يافته اند. چنانچه "داروين مورگان" سخنگوي سايت امنيت ملي هسته اي نوادا آن را "پيشرفتي بزرگ" قلمداد كرده است.
مقامات دولتي آمريكا انجام اين آزمايش را به منظور حفاظت از كلاهك هسته اي ابراز داشته اند. بازرسان بين المللي گزارش داده اند كه دولت آمريكا از ارائه فهرست سايت هاي اتمي خود از اواخر دهه 90 تاكنون خودداري كرده است. 
اين آزمايش آمريكا بيست و هفتمين آزمايش سلاحهاي هسته اي در مقياس بزرگ است كه توسط دولت آمريكا انجام مي شود. انجام چنين آزمايشاتي از سال 1992 متوقف شده بود. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار