چه کساني ارز مبادله‌اي مي‌گيرند؟

با پايين آمدن قيمت دلار در بازار آزاد و نزديک شدن آن به نرخ ارز مرکز مبادلات بانک مرکزي دايره گروه‌هايي که مي‌توانند ارز با نرخ مبادله 2500 تومان بگيرند را گسترده‌تر کرده است در بخشنامه‌اي که در تاريخ 13 آذرماه از سوي بانک مرکزي در نشريات منتشر شد مصارف يا گروه‌هاي خدماتي که بانک‌ها مجازند ارز به نرخ مبادله‌اي از بانک مرکزي براي پوشش تقاضاهاي آنها خريداري کنند مشخص شده است.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران؛ با پايين آمدن قيمت دلار در بازار آزاد و نزديک شدن آن به نرخ ارز مرکز مبادلات بانک مرکزي دايره گروه‌هايي که مي‌توانند ارز با نرخ مبادله 2500 تومان بگيرند را گسترده‌تر کرده است در بخشنامه‌اي که در تاريخ 13 آذرماه از سوي بانک مرکزي در نشريات منتشر شد مصارف يا گروه‌هاي خدماتي که بانک‌ها مجازند ارز به نرخ مبادله‌اي از بانک مرکزي براي پوشش تقاضاهاي آنها خريداري کنند مشخص شده است.

در اين بخشنامه‌ها هم مطابق قبل ارز مسافرتي حداکثر 300 دلار يک بار در سال براي کليه مقاصد در نظر گرفته شده است. اين ارز شامل همه مسافران هوايي،‌ زميني،‌ ريلي و دريايي، دانشجويان غير بورسيه (مقطع فوق ليسانس و بالاتر)، ماموران دولتي و ... مي‌شود.

چند روز پيش سخنگوي مرکز مبادلات ارزي کشور با اعلام اين خبر گفت: «فرصت‌هاي مطالعاتي و هزينه‌هاي درماني اعضاي هيئت علمي انتقال ارز بابت حق عضويت و حق ثبت نام در سازمان‌ها و مجامع بين المللي ومحافل علمي، هزينه چاپ مقالات علمي، هزينه شرکت در نمايشگاه‌هاي خارج از کشور و فروش يا انتقال حق الوکاله در رابطه با دعاوي حقوقي از ديگر گروه‌هاي خدماتي هستند.»

صمد کريمي در ادامه توضيح داد: « بابت اصل و سود سرمايه گذاري خارجي، کامزدها، هزينه دفاتر خارج از کشور، هزينه اجاره و اشتراک شبکه‌هاي اطلاعاتي (اينترنت و ...)، هزينه برگزاري همايش‌هاي بين المللي و هزينه انجام آزمايش‌هاي علمي و فني از ديگر خدمات و گروه‌هايي است که در اين بخشنامه عنوان شده و به آن‌ها ارز به نرخ مبادله‌اي اختصاص داده مي‌شود.»

همچنين انتشار آگهي در خارج از کشور و دريافت گواهي‌هاي بين المللي، هزينه خريد امتياز پخش فيلم و دريافت شبکه ماهواره‌اي، هزينه‌هاي سوخت، هندلينگ، حقوق خدمه خارجي و حق بيمه شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني از موارد ديگري است که مطابق اين بخشنامه تقاضاي آنها به نرخ مبادله‌اي پاسخ داده مي‌شود.

کريمي در ادامه هزينه شرکت‌هاي بيمه ايراني، شرکت‌هاي منتخب براي اعزام زائرين به عمره مفرده و عتبات عاليات (عراق و ...)، بازپرداخت تسهيلات اعطايي از محل حساب ذخيره ارزي بانک توسعه تجارت، بانک جهاني و بانک توسعه اسلامي را از ديگر مصارف و خدماتي اعلام کرد که در اين بخشنامه آورده شده است.

* چند نکته از ليست جديد
1- ارز مسافرتي در يک سال اخير داستان پر فراز و نشيبي داشته است قبلا ارز مسافرتي چندان پديده مهمي به حساب نمي‌آمد چون فاصله قيمت ارز در بازار آزاد با ارز دولتي زياد نبود و  مردم ترجيح مي‌دادند بي‌دردسر ارز مورد نيازشان را از بازار تهيه کنند بعدها قيمت ارز در بازار آزاد بالا رفت و مردم پيگير ارز مسافرتي شدند ابتدا ارز مسافرتي دو هزار دلار بود و دريافت آن براي همه آسان. تنگناهاي اقتصادي باعث شد بانک مرکزي اين ميزان را به 1500 دلار کاهش دهد و کمي بعد هم قرار شد به بعضي کشورها هزار دلار و بعضي ديگر فقط 400 دلار ارز مسافرتي بگيرند اين ماجرا در مرداد ماه امسال به جايي رسيد که ارز مسافرتي به کل برچيده شد و حالا دوباره مي‌گويند 300 دلار ارز مبادله‌اي به مسافران مي‌دهند.

2- در حالي که پرداخت ارز به بيماران مدتي قبل قطع شده بود بانک مرکزي چندي پيش اعلام کرد اين گروه از متقاضيان به زودي مي‌توانند ارز به نرخ مبادله‌اي دريافت کنند به دنبال افزايش تقاضا در بازار ارز و رشد قيمت‌ها بانک مرکزي به تدريج پرداخت برخي ارزهاي خدماتي را متوقف کرده بود به اين ترتيب پرداخت ارز به بيماراني که نياز به اعزام به خارج از کشور براي درمان داشتند خيلي سخت يا کلا متوقف شده بود با اين حال اين توقف با افزايش مراجعه به بازار غير رسمي و رشد تقاضاها و قيمت‌ها منجر شد به اين ترتيب افکار عمومي و کارشناسان براي برقراري مجدد پرداخت ارزهاي خدماتي به بانک مرکزي فشار آوردند تا اينکه بانک مرکزي اعلام کرد به اين گروه هم ارز مبادله‌اي تعلق مي‌گيرد.

3- پس از مدت‌ها کش و قوس هزينه‌هاي شرکت‌هاي هواپيمايي جزو ارز مبادله‌اي قرار گرفت در چند ماه اخير ايرلاين‌ها به دنبال آن بودند ارز را به نرخ مرجع که 1226 تومان است دريافت کنند اما با افزايش قيمت بليت‌ها در ماه گذشته اين امر منتفي به نظر مي‌رسيد بانک مرکزي بالاخره در ليست جديدش ارز اين گروه از شرکت‌ها را جزو ارز مبادله‌اي محاسبه کرد طبق آمارها هر ساعت پرواز بيش از 20 دلار براي حمل و نقل هوايي کشور هزينه دارد.

4- بازپرداخت ارز با نرخ مبادلات ارزي از جمله مواردي است که اعتراض توليد کننده را در پي داشته و امکان تغيير در آن وجود دارد. وزير صنعت،‌ معدن و تجارت در روز گذشته گفت که صداي توليد کنندگان در اين زمينه را خواهند شنيد و رايزني‌هاي لازم در اين رابطه را براي رفع مشکل انجام خواهند داد احتمال دارد اين موضوع در کارگروه ويژه اقتصادي دولت مطرح و مجددا در مورد آن تصميم‌گيري شود.

5- ارز دانشجويي هم از جمله مواردي است که در يک سال اخير اخبار ضد و نقيضي درباره آن منتشر شده است در مقطعي به علت محدوديت‌هاي ارزي گفتند به اين گروه ارز دولتي تعلق نمي‌گيرد و بعد تکذيب کردند. از چند ماه گذشته به دانشجويان غير بورسيه که تعداد آنها قابل توجه هم هست ارز مبادله‌اي تعلق مي‌گيرد گفته شده که هم براي دانشجويان بورسيه و هم دانشجويان غير بورسيه حداکثر هزينه اقامت 12 هزار دلار و حداکثر هزينه شهريه 15 هزار دلار در نظر گرفته شده که در مجموع سالانه 27 هزار دلار مي‌شود در رابطه با دانشجويان غير بورسيه با توجه به مشکلاتي که وجود  داشت قرار شد بانک دومي وارد کار شود که بانک سامان از چند روز گذشته در کنار بانک تجارت کار خود را آغاز کرد و بانک تجارت کماکان دانشجويان بورسيه را پوشش مي‌دهد ولي دانشجويان غير بورسيه را هم بانک سامان و هم بانک تجارت پوشش مي‌دهند طبق آخرين تخمين‌ها تعداد اين دانشجويان حدود 20 هزار نفر است و بيشترين تعداد آنها با 5 هزار نفر جمعيت در کشور مالزي متمرکز شده است.

6- يکي از نکات جالب بخشنامه جديد اختصاص ماهانه 500 دلار ارز مبادله‌اي به خانواده دانشجويان خارج از کشور است. سخنگوي مرکز مبادلات ارزي در اين مورد توضيح داده « به دانشجويان غير بورسيه علاوه بر حداکثر ماهانه معادل 1000 دلار هزينه اقامت براي هر عضو خانواده نيز ماهانه حداکثر معادل 500 دلار ارز تخصيص داده مي‌شود.» به گفته صمد کريمي دانشجويان غير بورسيه که به همراه خانواده خود براي ادامه تحصيل به خارج از کشور مي‌روند براي هر عضو خانواده خود ماهانه 500 دلار به نرخ مبادله‌اي دريافت مي‌کنند ظاهرا هم براي دانشجويان بورسيه و هم دانشجويان غير بورسيه حداکثر هزينه اقامت 12 هزار دلار و حداکثر هزينه شهريه 15 هزار دلار در نظر گرفته شده که در مجموع سالانه 27 هزار دلار مي‌شود.

منبع: هفت صبح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.