تبریز/

جهاددانشگاهی در زمینه توسعه علم گام های بزرگی برداشته است

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی با تحسین دستاورد های جهاد دانشگاهی استان گفت: با وجود محدودیت های جدی، قدم های بزرگی در زمینه توسعه علمی در این نهاد برداشته شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، دواتگری در بازدید از مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی واحد استان اظهار کرد: جهاد دانشگاهی گام های خوبی در زمینه اجرایی کردن طرح های پِژوهشی برداشته و برای همین باید بدون نگاه تنگ نظرانه این نهاد را یاری کرد.

وی اضافه کرد: رتبه صنعتی آذربایجان شرقی در میان استان های کشور شش یا هفت است در حالی که زمانی این استان رتبه دوم صنعتی را دارا بود.

دواتگری افزود: آذربایجان شرقی به لحاظ جذب اعتبارات ارزی رتبه 28 کشوری را دارد که با توجه به کارنامه گذشته ما در این زمینه اصلا وضعیت خوبی نیست.

این نماینده مجلس گفت: نماینده مجلس باید نگاهی کلان و ملی داشته باشد به طوری که خود را نماینده مردم کشور و نه فقط شهرستان خود بداند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی نیز در این بازدید با اشاره به دستاوردهای جهاددانشگاهی استان گفت: اولین کلینیک تخصصی درمان دیابت در شمالغرب کشور در حوزه غیر دولتی در مجتمع پزشکی جهاد دانشگاهی استان افتتاح شده است.

دکتر احمد فرشبافیان با بیان اینکه برند نیرو گاه های هیبریدی در سطح کشور به نام جهاد دانشگاهی استان ثبت شده افزود: یکی از این نیروگاه ها در جزیره خارک برای پایانه های نفتی و دیگری برای تامین برق مرکز درمان ناباروری استان به کار رفته است.

وی یادآور شد: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی ساخت نیروگاه های بادی - خورشیدی را در سطح کلان شروع کرده است.

دکتر فرشبافیان گفت: در حوزه گیاهان دارویی نیز کاشت و نشاء گیاهان دارویی در سه فاز و همچنین ایجاد اولین بوستان گیاه دارویی استان از جمله برنامه های آتی جهاددانشگاهی واحد می باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجانشرقی از ایجاد کارخانه تی بگ گیاهان دارویی در شهرستان ملکان توسط این نهاد خبر داد و افزود: درآینده ی نزدیک این طرح با خرید تجهیزات لازم در این شهرستان عملیاتی خواهد شد.

دکتر فرشبافیان ادامه داد: در حوزه آموزش جهاد دانشگاهی استان تنها پایگاه آموزش های مجازی جهاد دانشگاهی کل کشور است که با هزینه ای نزدیک به یک میلیارد و 300میلیون ریال جایگاه خاصی را در میان واحد های این نهاد به واحد استان بخشیده است.

وی افزود: در حوزه مدیریت صنایع، در بحث مکان یابی، ممیزی های انرژی و ممیزی صنعتی، سنجش از دور نیز اقداماتی صورت گرفته است.

وی مشکل اصلی جهاد دانشگاهی را عدم دستیابی آن به اطلاعات مورد نیاز جهت طرح های پژوهشی استان دانست و گفت: به نظر می رسد در استان رغبتی برای کارهای پژوهشی کلان نیروهای دانشگاهی وجود ندارد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان ابراز امیدواری کرد: با همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران اجرایی، فضای عملیاتی کردن طرح های پژوهشی در استان به نحو مطلوبی ارتقا پیدا کند.

وی گفت: می توانیم ادعا کنیم که مرکز درمان ناباروری تنها مرجع مراجعه بیماران در شمالغرب کشور است که از نظر کارآیی نیز از بخش خصوصی و دولتی جلوتر است ./س

 

برچسب ها: جهاددانشگاهی ، توسعه ، گام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.