عارف لرستانی (زاده ۱۵ بهمن ۱۳۵۰) در کرمانشاه، بازیگر تئاتر و تلویزیون ایران است. با مجموعه جنگ ۷۷ به کارگردانی مهران مدیری پا به عرصه بازیگری گذاشت و پس از آن در چندین مجموعه دیگر با او همکاری کرد. و در حال حاضر سریال یه تیکه زمین بازی او در نقش عنایت در حال پخش است.ا

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

عارف لرستاني كه اين روزها مشغول بازي در سريال جديد مهران مديري«ويلاي من» است و مجموعه «يه تيكه زمين» را روي آنتن دارد، در گفت‌وگو با «باني فيلم» از غيبت چندين ساله‌اش در دنياي بازيگري، همكاري‌اش با مهدي‌كرم‌پور و سالها بازي براي مهران مديري مي‌گويد.

 -بعد از سريال«به تيكه زمين» مشغول كار جديدي شده‌اي؟

-بله، من سركار آقاي مديري هستم، «ويلاي من».

 -كار شما شروع شده؟

- نه هنوز.

 -دوست داري كوتاه، از مدتي كه نبودي هم صحبت كني؟

- بله چرا كه نه! سالهاي اول كه من از تئاتر وارد دنياي بازيگري تصويري شدم يك نگاه ايده‌آليستي به هنر داشتم و حرمت و جايگاه هنرمندان را بسيار بالا مي ديدم و مدام اين حس را داشتم كه اين افراد بسيار قابل احترام هستند، مثل همه جاي دنيا! شما مي‌دانيد كه اصولاً نخبه‌ها هنرمند مي‌شوند، كمال الملك به ناصرالدين شاه مي‌گويد اروپا هزاران نفر مثل من دارد، آنها با اين افراد(هنرمندان) چگونه برخورد كردند و شما با اين يك نفر چگونه برخورد كرديد، من انتظار داشتم هنرمندان قابل احترام باشند. البته هر فردي در هر حرفه‌اي قابل احترام است اما اگر هنر را از زندگي انسان برداريم مثل اين است كه نمك را از غذا حذف كنيد! هنر نمك و روح زندگي است، اگر حذف بشود يك فاجعه رخ مي‌دهد.

 -و دليل اين غيبت چند ساله چه بود؟

- خوشبختانه من كارم را در تلويزيون با كارگردان نخبه‌اي به نام مهران مديري شروع كردم، اما با تهيه كننده‌اي شروع كردم كه متأسفانه نمي‌دانم از چه عنواني برايش استفاده كنم. او هيچ حرمتي به بازيگران نمي گذاشت و تنها به فكر خودش بود و بس! هرگاه به او مي‌گفتيم دستمزد ما چه شد؟! مي‌گفت همينه كه هست هركي نمي‌خواد بره خونش! منظورم آقاي نادر كاشاني است، اگر نامش را هم مي‌خواهي ببر! من همان سال‌هاي اول آنچنان توي ذوقم خورد كه بازيگري را كنار گذاشتم و رفتم!

 -در آن دوره كه بازيگري را كنار گذاشته بودي چه مي‌كردي؟ فعاليت هنري داشتي يا نه؟

- بله، تهيه كنندگي مي‌كردم و خودم كارگردان بودم. چند برنامه نمايشي ساختم. در اين عرصه آدم هاي شريفي هم بودند كه من با آنها كار مي كردم. آن آقاي تهيه‌كننده تمام تعاريف مرا از دنياي هنر برهم زد. من در آن دوره جوان بودم و زود رنج، اما جلوي اين آدم ايستادم.

 -سر چه كاري بودي؟

- جنگ77، واقعاً آن كار روح و روان مرا برهم ريخت و رفتم.

 -تو در دوره اي رفتي كه با همكارانت در اوج بودي و يك فرصت مهم را سوزاندي؟

- درست است.

 -چون هم دوره‌اي هاي تو كه زود رنج نبودن و ماندن ، امروز جايگاهشان فرق مي‌كند؟

- نه، اين حرف را قبول ندارم. بسياري از هم دوره‌اي‌هاي من(كه نام نمي‌برم) در آن دوره‌اي كه بازي در تله‌فيلم‌هاي ضعيف مد شده بود، رفتند كار كردند و خانه خريدند و دو تا خانه خريدند! يكي از آنها را امروز اجاره مي‌دهند و درآمد دارند، اما من هنوز خانه‌ندارم، اما شرمنده هم نيستم. از نظر مالي حرف تو را قبول دارم، اما از نظر حرفه هنري، فكر مي‌كنم جايگاه هنري ام از بسياري دوستان كه هر كاري پيشنهاد شد رفتند، بهتر است.

 -چرا همكاري تو با مهران مديري در دوره‌اي قطع شد؟

- بله، من براي نقطه چين، پاورچين و شب‌هاي برره از سوي ايشان دعوت شدم، اما متأسفانه آن زمان خودم مشغول كار بودم و فرصت نشد با ايشان همكاري كنم.

 -چطور با مهدي كرم‌پور براي سريال «يه تيكه زمين» همكار شدي؟

- قبل از اين كه اين سريال كليد بخورد من در جايي با آقاي كرم‌پور آشنا شدم. يكي دو ماه بعد دستيار ايشان با من تماس گرفتند و گفتند قرار است كاري به كارگرداني فلان ساخته شود بيا و صحبت كنيم. رفتم، صحبت كردم، فيلمنامه‌اي آماده نبود، اما به دليل تفاوتي كه با نقش بلدالملك داشتم، پذيرفتم. ضمن اينكه مي دانستم نقش بلندي نيست، خيلي دوست داشتم به سرعت اين اتفاق بيفتد و مخاطب مرا بلافاصله پس از بلدالملك در شكل و شمايلي جديد ببيند. بدون اينكه اطلاعاتي داشته باشم، به مهدي اعتماد كردم، چون مي‌دانستم كارگردان خوبي است و كار بد نمي‌سازد.

 -از شخصيت«عنايت» صحبت كن. فكر نمي‌كنم تا انتها خنثي بماند وحتماً تأثير خود را خواهد گذاشت؟

-  (مي‌خندد) بله صبر‌كنيد! اتفاقي بين التفات و حاجي رخ مي‌دهد كه عنايت در آن بسيار دخيل است. در واقع نتيجه كار با شخصيت «عنايت» مشخص شود. حالا كمي كه جلوتر برود مي‌فهميم او از كجا آمده و چه مي‌گويد...

 -يعني عنايت از انبار بلاخره بيرون مي‌آيد!

- بله دو جا بيرون مي‌آيد! يكبار خانه حاجي مي‌رود و يكبار خانه حامد، در خانه حامد توضيح مي‌دهد كه چرا در انبار است! چرا اينقدر آدم بدبختي است! يك جا معلوم مي‌شود كه التفات بلايي را كه سر حامد الان در‌مي‌آورد، روزي برسر عنايت آورده است و امروز از سر بد بختي دوباره به سراغ التفات رفته است.

 -يك نوع كمدي خاص در جنس بازي تو وجود دارد كه شايد به عنوان يك بازيگر حضورت را متفاوت جلوه دهد. اصولاً به ماندن در ژانر طنز علاقه مندي يا اينكه براي ايفاي نقش هاي جدي نيز آمادگي داري؟

- ببين! همه بازيگراني كه جدي كار مي‌كنند، دوست دارند كار طنز انجام بدهند و تمام كساني كه طنز انجام مي‌دهند دوست دارند نقش جدي را هم تجربه كنند. من هم همين طور، دوست دارم جدي بازي كنم. فكر كنم قابليتش را داشته باشم.

 -البته فيزيك صورت تو براي نقش‌هاي جدي نيز مناسب است( اگر نخواهم بگويد حتي مناسب‌تر از نقش‌هاي طنز) ؟

- (مي‌خندد) نخواستم اين را خودم بگويم. استيل صورت من هم مي تواند كمدي باشد و هم جدي، من هم تيپ‌سازي كردم و نشان دادم در كمدي تيپ سازي بلد هستم و حالا به دنبال اين فرصت بودم كه بگويم من شخصيت سازي را نيز بلد هستم. باور كن من در زندگي واقعي‌ام اصلاً يك آدم كمدي نيستم و حتي يك جوك بلد نيستم تعريف كنم...

 -پس ممكن است اگر روزي به پست مهران مديري نمي‌خوردي مسير زندگي حرفه‌اي‌ات تغيير مي‌كرد؟

- بله. موافقم همين طور است.

 -از نتيجه حضورت در سريال «يه تيكه زمين» و همكاري با مهدي كرم‌پور راضي هستي؟

- بله، من تنها موفق شدم دو- سه قسمت از سريال را ببينم و به نظرم كار آبرومند و شريفي از آب درآمده است

 -به غير از سريال مديري كه برنامه جديدي، قراردادي و... نداري؟

- من يك كار به نام «نهرانيكا» ساختم، مستندي است درباره شهر تهران كه در آن تهران قديم معرفي مي‌شود و اماكن مختلف شهر(دختران جديد) در چهارصد نقطه از جمله سقاخانه ها، خانه هاي قديمي آتشكده ها، مساجد خيابان‌ها و... به تصوير كشيده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
روحش شاد
آخرین اخبار