سخنگوی دستگاه قضا:

پرونده قرار مجرمیت مهدي هاشمي صادر شد/ بازداشت موقت به دليل احتمال امحاء آثار مجرمیت

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به آزادی مهدی هاشمی اظهار داشت: پرونده قرار مجرمیت وي صادر شده و به زودی کیفرخواست اعلام می‌شود، اگر مشکلی در لایحه دفاعی پیش نیاید دادگاه تعیین تکلیف نهایی را انجام می‌دهد؛ بازداشت موقت مهدی هاشمی به جهت بیم از فرار نبود ولی این احتمال وجود داشت که تبانی و یا امحاء آثار مجرمیت صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در چهل و یکمین نشست سخنگوی قوه قضاییه که امروز دوشنبه 27 آذر ماه‌ در حوزه ریاست این قوه برگزار شد، اظهار داشت:‌ از جنایت بزرگ رخ داده در آمریکا و بی‌توجهی مسئولین مدعی این کشور که اقدام مناسبی در برقراری امنیت انجام نداده‌اند متاسفم؛ در این جنایت فجیع که 27 کودک و معلم به ضرب گلوله از پای درآمدند، هیچگونه اقدامی انجام نشد و آمریکای مدعی نمی‌تواند امنیت کشور خود را برقرار کند و ادعا دارد که امنیت سایر کشورهای جهان را برقرار کند.

وی با اشاره به ضرورت برخورد با مفسدین و ا شرار تصریح کرد: ضرورت برخورد با مفسدین و اشرار که امنیت جامعه را بر هم می‌زند و در امور اقتصادی مردم اخلالگری می‌کنند در دستور کار قوه قضائیه و نیروی انتظامی‌ است و قوه قضاییه از نیروی انتظامی خواسته است تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشد تا کسانی که اقدامات مجرمانه ای انجام می‌دهند تعقیب و شناسایی شوند.

حجت الاسلام محسني اژه‌ای در ادامه اظهار داشت: بنده به سهم خود قدردان نیروی انتظامی هستم و امیدوارم دادستان تهران روند رسیدگی به این پرونده را با عدالت و انصاف پیگیری کند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر برخوردهای موثری در ارتباط با اخلالگران ارزی انجام شده است، گفت: این برخوردها باید ادامه پیدا کند تا کسی به خود اجازه ندهد بخاطر سودجویی و همراه شدن با دشمن بازار اقتصادی را  آشفته کند؛ در این راستا قرار بود بانک مرکزی اعلام کند که چه تعداد از این افراد دستگیر شده اقداماتشان اخلال در نظام اقتصادی بوده است، لذا اگر جواب را زودتر بدهند محاکمه آنان نیز زودتر شروع می‌شود.

وی با اشاره به قاچاق ارز و طلا توسط عد‌ه‌ای سودجو در هفته‌های اخیر، گفت: سیستم امنیتی و انتظامی در شهرهای مختلفی از جمله بندرعباس و شیراز تلاش کرده و تعدادی قاچاقچی را به دام انداخته است؛ همین جا اعلام می‌کنم این افراد برای سوء استفاده بیشتر خودشان و خانواده‌هایشان را گرفتار نکنند چرا که سیستم امنیتی و انتظامی به شدت با این افراد برخورد می‌کند.

حجت الاسلام محسني اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مورد اشرار و همه کسانی که در جهت اخلال در امنیت مردم و کشور به خصوص در امر داخلی و خارجی (چه در زمینه جنگ نرم و چه جنگ سرد) سیستم قضایی به شدت برخورد می‌کند چرا که مردم انقلابی و شهید داده تحمل همکاری این اشرار با دشمن را ندارند.

دادستان کل کشور با اشاره به موضوع محارب گفت: ممکن است فرد محارب باشد، ممکن است گروه؛ چنانچه گروهی محارب شدند لازمه اینکه عنوان محارب صدق کند این نیست که تک تک افراد آن گروه سلاح بکشند یا سلاحی در دست داشته باشند، اگر حتی یک نفر از آنها دست به اسلحه ببرند تمامی گروه به عنوان محارب شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به آزادی مهدی هاشمی اظهار داشت: روز گذشته مهدی هاشمی با قرار وثیقه 10 میلیارد تومان آزاد شد. وی در ساعات اولیه 3 مهر 91 بازداشت و در ساعات آخر دیروز (26/9/91) با قرار وثیقه آزاد شد. او مجموعا 84 روز در بازداشت موقت به سر برد.

حجت الاسلام محسني اژه‌ای در ادامه یادآور شد: پرونده قرار مجرمیت صادر شده و به زودی کیفرخواست اعلام می‌شود، اگر مشکلی در لایحه دفاعی پیش نیاید دادگاه تعیین تکلیف نهایی را انجام می‌دهد.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه نشست خبری با اشاره به دلایل 84 روز بازداشت موقت مهدی هاشمی اظهار داشت: بازداشت موقت به دلیل انجام تحقیقات پرونده و برای بیم از تبانی، فرار و یا امثالهم صورت می‌گیرد.

بازداشت موقت مهدی هاشمی به دليل احتمال تبانی یا امحاء آثار مجرمیت

حجت‌الاسلام محسني اژه‌ای افزود: بازداشت موقت مهدی هاشمی به جهت بیم از فرار نبود ولی این احتمال وجود داشت که تبانی و یا امحاء آثار مجرمیت صورت بگیرد، به همین دلیل بازداشت موقت وی تا ساعات پایانی شب گذشته طول کشیده است و اکنون قرار مجرمیت وی صادر شده و به زودی کیفرخواست مهدی هاشمی صادر می‌شود.

وی در ادامه درباره اعطای مرخصی به زندانیان اظهار داشت: کسانی که به خاطر اعمال مجرمانه‌شان متحمل کیفر می‌شوند، سازمان زندان‌ها می‌تواند براساس شرایط رفتاری متهم و نظر دادستان ذیربط و قاضی می‌تواند به او مرخصی بدهد، ولی درخواست مرخصی باید از سوی فرد زندانی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام محسنی‌ اژه‌ای ادامه داد: در برخی مسائل به دلیل مجرمیت‌های حاد میزان مرخصی کمتر به متهمان اختصاص می‌یابد و یا حتی در مواردی مرخصی به زندانیان تعلق نمی‌گیرد.

دادستان کل کشور گفت: مرخصی از طریق دادن تضمین صورت می‌گیرد و اگر چنانچه هر یک از بستگان زندانیان تقاضای مرخصی برای آنها داشته باشد باید مورد موافقت محکوم‌علیه قرار بگیرد و پس از طی مسیر قانونی مرخصی به زندانی اعطا می‌شود.

**دستگيري 28 نفر از وابستگان شبکه‌هاي ماهواره‌اي

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر جزئیات دستگیری عوامل شبکه‌های ماهواره‌ای طی روزهای گذشته اعلام کرد: افرادی که اقدامات مجرمانه با اعمال نظر شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور انجام می‌دادند از طریق سیستم اطلاعاتی و انتظامی شناسایی شدند و مورد تعقیب قرار گرفتند.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: 28 نفر از وابستگان این شبکه‌ها دستگیر شده‌اند و هنوز نمی‌توان این نظر قطعی را داد که عامل اصلی این شبکه‌ها در کشور دستگیر شده است، چراکه هر یک از این 28 نفر در رده‌های مختلف مجرمیت قرار گرفته و تحقیقات پرونده همچنین ادامه دارد و آنهایی که هم‌اکنون به فعالیت خود با این شبکه‌ها ادامه می‌دهند باید بدانند که از دید دستگاه قضاي کشور مخفی نیستند و بهتر است خودشان را معرفی و یا اقدامات خود را در راستای همکاری با این شبکه‌ها به اتمام برسانند.

حجت الاسلام محسني اژه‌ای درباره صدور کیفرخواست برای 18 مقام آمریکایی، تصریح کرد: ادعانامه‌ای درباره مقامات آمریکایی صادر شده و از آنجایی که آمریکایی‌ها قبل و بعد از انقلاب جنایت‌های زیادی را علیه ملت ایران مرتکب‌ شده‌اند این ادعانامه صادر شده و دادستان تهران مسئول پیگیری آن است.

**مجمع تایید صلاحیت الزامی ندارد که ببیند افراد پرونده قضایی دارند و یا خير

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه کسانی که پرونده قضایی و حقوقی دارند می‌توانند برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری صلاحیت خود را احراز کنند، گفت: مجمع تایید صلاحیت الزامی ندارد که ببیند افراد پرونده قضایی دارند و یا ندارند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: مراجع ذیربط تایید صلاحیت استعلام‌های لازم را از دستگاه‌های مختلف به عمل می‌آورند و وجود پرونده قضایی افراد می‌تواند در تایید و یا عدم تایید صلاحیت آنها موثر باشد.

دادستان کل کشور اظهار داشت: احتمال دارد کسانی پرونده قضایی داشته و محکومیت خود را سپری کرده باشند و مرجع قضایی هم صلاحیت آنها را احراز کند، ولی همچنین این احتمال می‌رود کسانی پرونده قضایی ندارند و یا حکم قطعی درباره آنها صادر نشده ولی مراجع تایید صلاحیت براساس تحقیقات به عمل آمده حکم عدم احراز صلاحیت آنها را صادر کند.

حجت الاسلام محسني اژه‌ای درباره اعلام نظر رئیس قوه قضاییه درباره حمل سلاح و در نتیجه آن ارتکاب افراد به محاربه، اظهار داشت: اگر زورگیری با سلاح گرم و سرد موجب اخافه شود و این موضوع در دادگاه نیز اثبات گردد محاربه است ولی اگر چنین استفاده‌ای از سلاح نشود و همچنین ایجاد خوف نیز در میان نباشد نمی‌توان چنین برداشتی را نسبت به حمل سلاح داشت.

در حادثه‌ پيرانشهر اگر تقصیری از کسی ثابت شود، دستگاه قضا وارد عمل مي‌شود


در ادامه وي در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا پرونده آتش‌سوزی پیرانشهر تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرد، پاسخ داد: من قضاوتی در این مورد نمی‌کنم چراکه باید بررسی‌های نهایی درباره این امر به پایان برسد اما اینکه شما می‌گویید در دوران وزارت حاجی‌بابایی موارد کثیری از این حوادث  اتفاق افتاده است قضاوت عادلانه و منصفی نیست، مگر ما چند مدرسه در سطح کشور داریم که شاهد اینگونه حوادث‌ها در طول ماه و سال باشیم بنابراین درست نیست که از کلمه کثرت برای تعداد این حوادث استفاده شود.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ من قصد کمرنگ جلوه دادن موضوع را ندارم چرا که کوچکترین اتفاقات هم ناگوار هستند لذا همگی باید تلاش کنیم تا این قبیل حوادث تکرار نشوند. در حادثه‌ای اگر تقصیری از کسی ثابت شود طبیعی است که دستگاه قضا وارد عمل شود در غیر اينصورت بدیهی است که دستگاه قضا دخالتی نمی‌کند و دستگاه‌های ذیربط وارد عمل می‌شوند و اقدامات خود را انجام می‌دهند.

حکم اعدام ملك‌پور لغو نشده بلکه فعلا متوقف شده است

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تغییر حکم پرونده سعید ملک‌پور از اعدام به حبس اظهار داشت: در این پرونده حکم  اعدام فعلا متوقف شده براساس ادعای وکیل و متهم این پرونده و به دلیل رفتار متهم در زندان اظهاراتی بیان شده است و ادعاهای مورد نظر در این زمینه در حال بررسی است لذا حکم اعدام لغو نشده بلکه فعلا متوقف شده است.

حجت الاسلام محسني اژه‌ای درباره اثر طرح‌های ضربتی در حوادث اتفاق افتاده تصریح کرد:‌ این مسئله بدیهی است که اقدامات ضربتی به تنهایی کافی نیست برای اینکه طرح‌های ما قابل استمرار و با اثربخشی فراوان باشند می‌بایست متولیان مسائل فرهنگی، اجتماعی و معیشتی وارد میدان شوند؛ فقر، بیکاری و اختلافات طبقاتی کم شود و اگر جایی کمبود قوانین وجود داشت در صدد جبران برآیند تا بدین صورت طرح جامعی در برابر حوادث اتفاق افتاده در جامعه بوجود آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قوه قضاییه نمی‌تواند در صورتی که حتی همه دستگاه‌ها به میدان نیایند و طرح جامعی وجود نداشته باشد تعقیبات خود را رها کند چراکه اگر در برابر شرارت‌ها مقابله نکنیم مشکلات زیادی به وجود می‌آید؛‌ لذا در این زمینه لایحه پیشگیری از وقوع جرم در دورانی که آیت‌الله هاشمی شاهرودی رييس دستگاه قضا بودند مورد بررسی قرار گرفت که این یکی از موارد شاخصی است که باید به آن اشاره کرد.

حجت الاسلام محسني اژه‌ای با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی قوانین یکی از بهترین راه‌ حل‌هاست، گفت:‌سازمان بازرسی کل کشور و معاونت حقوقی قوه قضاییه باید در این فرآیند تلاش خود را انجام دهند و همه آحاد مردم نیز باید برای داشتن یک جامعه ایده‌آل همکاری کنند تا بسیج عمومی شکل گیرد و مسائل و مشکلات به طور کلی مرتفع شود چرا که در غیر این صورت مشکلات به قوت خود باقی می‌ماند.

پرونده تخلف شرکت فروش خودرو در یکی از شهرستان‌ها در حال رسیدگی است

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت پرونده تخلف شرکت فروش خودرو در یکی از شهرستان‌ها اظهار داشت: این پرونده تشکیل شده و در حال رسیدگی است اما بنده از جزئیات آن اطلاعی ندارم.

تنها با صدور حکم، مشکل پرونده زمین‌های تعاونی برق هشتگرد حل نمی‌شود


وی با اشاره به آخرین اطلاعات پرونده موسوم به زمین‌های تعاونی برق هشتگرد گفت: در اینجا باید این توضیح را بدهم که بسیاری از افراد جامعه با کم‌توجهی پیشنهاداتی را که عملی نیستند قبول می‌کنند، بعضی افراد در جهت منافع شخصی یک سری پیشنهاداتی به مردم می‌دهند و مردم با کم‌توجهی و با علم به اینکه این پیشنهادات عملی نمی‌شوند وارد میدان شده، قراردادها را نخوانده امضا می‌کنند و اینجاست که پرونده‌ای تشکیل می‌شود مثل پرونده زمین‌های تعاونی برق هشتگرد که 25 هزار شاکی در آن وجود دارد.

حجت الاسلام محسني اژه‌ای در ادامه تاکید کرد:‌ در اینجاست که ما متذکر می‌شویم مردم باید تامل و بررسی کنند و نخوانده قراردادهایی را امضا نکنند چرا که بسیاری افراد پولی را از مردم می‌گیرند، از اصل پول سود به سایرین می‌دهند و پس از گذشت زمان گرفتار می‌شوند و به نوعی ورشکسته می‌شوند. در اینجا پول فرد متضرر برگردانده نمی‌شود و حتی با بازداشت فرد متهم پول‌های افراد زیان دیده برگردانده نمی‌شود.

دادستان کل کشور تصریح کرد: قوه قضاییه اموال متهم را شناسایی می‌کند اگر  مبلغی وجود داشت به شاکیان پرونده برمی‌گرداند ولی اگر پولی وجود نداشت و یا نبود افراد زیان‌دیده راه به جایی نمی‌برند، حتی اگر قاضی اقدام به بازداشت متهم کند، عده‌ای شاکی از این امر راضی و عده‌ای دیگر ناراضی هستند.

وی با اشاره به مشکلات پرونده موسوم به زمین‌های تعاونی هشتگرد گفت: اختلاف نظر بین افراد مدعی، نبودن پول کافی برای برگرداندن به افراد متضرر و خرید چیزهای مسئله‌دار و معارض مشکلات بزرگی هستند که این پرونده با آن روبروست اما باید این نکته را متضرر شوم كه تنها با حکم دادن مشکل این پرونده حل نمی‌شود چرا که تلاش دستگاه قضا بر این است که ضرردیدگان به حق به پول خود برسند.

** تخلفات ضرب و جرح در خصوص ستار بهشتي صورت گرفته است/ فردا، جلسه‌اي براي تحقیقات جدید پرونده تشكيل مي‌شود

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی اعلام کرد: مطلب جدیدی در خصوص این پرونده کشف نشده است و تحقیقات پزشکی به نتیجه جدیدی نرسیده است.

وی افزود: در  جریان تحقیقات دادسرای پرونده مرگ ستار بهشتی از مجموع 11 نفر سه نفر بازداشت شدند و تحقیقات همچنان ادامه دارد و تاکنون در تحقیقات چیزی که منجر به مرگ شده باشد به دست نیامده است.

حجت الاسلام محسني اژه‌ای اضافه کرد:‌ تخلفات ضرب و جرح در خصوص این فرد صورت گرفته ولی منجر به مرگ نشده است.

دادستان کل کشور از تشکیل جلسه‌ تعدادی پزشک و دادستان مربوطه فردا برای تحقیقات جدید خبر داد و گفت: تحقیقات پرونده ادامه دارد و هیچ چیزی مانع از ادامه تحقیقات نمی‌شود.

وی همچنین درباره دریافت رضایتنامه پلیس فتا از مادر ستار بهشتی اظهار داشت: اگر برفرض بپذیریم که چنین رضایتنامه‌ای وجود داشته تحقیقات پرونده را متوقف نمی‌کند و پس از انجام تحقیقات کامل پرونده و مشخص شدن علت مرگ ستار بهشتی در مورد پرونده او پیگیری خواهد شد.

** اميدواريم به زودی نتایج قطعی پرونده فساد بزرگ مالی اعلام شود

حجت الاسلام محسني اژه‌ای درباره تخلفات مالی افرادی در وزارت ارشاد تصریح کرد: هنوز قرار مجرمیت برای این افراد صادر نشده و پرونده در مرحله تحقیقات قرار دارد.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین درباره آخرین اخبار پرونده فساد بزرگ مالی در مرحله تجدید نظر گفت: برای پرونده های قضایی نمی‌توان زمان خاصی را در نظر گرفت ولی امیدواریم به زودی نتایج قطعی اعلام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فردی که گرداننده تعدادی از سایت‌های نمایندگان مجلس در خصوص ارتباط با شبکه بهاییت دستگیر شده است، اظهار داشت: فردی در ارتباط با همکاری با سایت نمایندگان و یا عضویت در شبکه بهاییت دستگیر نشده، ولی یک نفر در رابطه با سایتی بازداشت شده است که پرونده در حال تحقیقات است.

** جوانفكر درخواست مرخصي نكرده است/ رباره رضایت رهبری از جوانفکر نیز باید از دفتر مقام معظم رهبری آگاه شویم

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای درباره نامه احمد‌ی‌نژاد مبنی بر اتهام توهین جوانفکر به رهبری و عفو رهبری نسبت به خطای انجام شده وی گفت: درباره این نامه باید از دفتر رئیس‌جمهور جویا شویم و همچنین درباره رضایت رهبری از جوانفکر نیز باید از دفتر مقام معظم رهبری آگاه شویم.

دادستان کل کشور درباره عفو رهبری در خصوص متهمان تا 6 ماه حبس اظهار داشت: این مورد از عفو رهبری در بند (ج) پیش نویس ابلاغیه ایشان بود که پس از تصویب نهایی این بند حذف شد و به همین علت این بند شامل جوانفکر نمی‌شود.

وی همچنین درباره مرخصی جوانفکر افزود: جوانفکر درخواستی برای مرخصی نداشته است.

** مخالفت فائزه هاشمي با درخواست مرخصي پدرش

سخنگوی دستگاه قضا درباره مرخصی فائزه هاشمی تصریح کرد: مرخصی فائزه هاشمی را پدرش از جانب او درخواست کرده بود که پس از اعطای این مرخصی با مخالفت خانم هاشمی روبرو شده و این مرخصی به او اختصاص نیافت.

** فایل صوتی مهدی هاشمی، در جریان تحقیقات پرونده قابل بررسی است

حجت الاسلام محسني اژه‌ای درباره انتشار فایل صوتی مهدی هاشمی با فردی به نام نیک آهنگ اظهار داشت: این فایل صوتی در جریان تحقیقات پرونده قابل بررسی است و در صورت اثبات آن می‌توان درباره آن اظهار نظر کرد.

وی همچنین درباره اعلام تخلفات مجلس از دولت گفت: برخی از این گزارش‌ها از کمیسیون اصل 90 و برخی دیگر از سوی هیئت رئیسه به قوه قضاییه ارسال شده است و همچنان این تخلفات در حال بررسی است و بعضی تخلفات قانونی است که به آنها رسیدگی خواهد شد.

** قوه قضاییه تلاش می‌کند که تهمت‌زنی در بین مسئولان تسری نیابد

دادستان کل کشور درباره تهمت زنی مسئولان به یکدیگر اظهار داشت: قوه قضاییه تلاش می‌کند که تهمت‌زنی در بین مسئولان تسری نیابد و مدعی‌العموم هر هفته و هر ماه شکایت‌هایی را در این خصوص انعکاس می‌دهد که مورد انتقاد رسانه‌ها قرار می‌گیرد؛ از این رو برای جلوگیری از تهمت‌زنی در جامعه باید اقدامات بنیادی و فرهنگی صورت گیرد.

حجت الاسلام محسني اژه‌ای در پایان درباره پیشنهاد مقام معظم رهبری مبنی بر سبک زندگی برای پیشگیری از وقوع جرم اظهار داشت: برای پیشگیری از وقوع جرم باید قرآن و تعالیم آن را مد نظر قرار داد و مردم برای حل مشکلات مالی خود باید قراردادهای شفاف منعقد کنند و اگر لازم بود کسانی را به عنوان معتمدان خود در قراردادها به کار گیرند و قراردادهایی که نیاز به ثبت محضری دارند را حتما ثبت کنند و اگر شبهه ربا برای افراد وجود دارد حتما مسئله را از اهل علم بپرسند.

انتهای پیام/

برچسب ها: هاشمی ، سخنگو ، قوه ، قضاییه ، ارز ، محارب ، امنیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار