وزير كشور:

تردد قاچاقچيان در مرزهاي ايران و افغانستان كاهش يافته است

وزير كشور گفت: تردد قاچاقچيان در مرزهاي دو كشور ايران و افغانستان به واسطه همكاري‌هاي مرزي كاهش يافته اما لازم است تا هر دو طرف در جهت تقويت همكاري‌هاي مرزي تلاش بيشتري داشته باشيم.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، مصطفي محمدنجار وزير كشور در حاشيه « ششمين نشست وزراي ابتكار سه‌جانبه» در ملاقات با معاون وزير كنترل مواد مخدر پاكستان خواستار تقويت تبادل اطلاعات بين دو كشور شد.

وي در ديدار دو جانبه با "جاويد اقبال" معاون وزير مواد مخدر پاكستان گفت: همانگونه كه در جلسه پاكستان بيانيه‌ مناسبي به تصويب كشورهاي حاضر رسيد، اميدواريم ششمين نشست وزراي ابتكار سه‌ جانبه نيز نتايج خوبي را به همراه داشته باشد.

وزير كشور با بيان اينكه تهران به افزايش و تقويت همكاري با اسلام‌آباد در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي مبارزه با مواد مخدر تاكيد كرد، گفت: در بعد منطقه‌اي و در تمركز اقدامات در زمينه مبارزه با مواد مخدر بي‌ترديد ساختار ابتكار سه‌جانبه بين سه كشور بهترين مكانيزم همكاري را دارد و بايد در تقويت اين ساختار جهت تقويت تعامل و همكاري با ساير مراكز همكاري منطقه‌اي و بين‌المللي باشد.

نجار تصريح كرد: موضوع تقويت تبادل اطلاعات در رويكرد لزوم يافتن راه‌هاي موثر در مبارزه با مواد مخدر در عرصه بين‌المللي بيش از پيش از سوي كشورها و مجامع بين‌المللي مطرح مي‌شود، لذا بايد تلاش ما براي تقويت مركز منطقه‌اي تبادل اطلاعات GPC باشد.

وي ادامه داد:‌ دو كشور ايران و پاكستان از نگرش‌هاي مشترك در مسايل بين‌المللي و منطقه‌اي برخوردارند و در مجامع بين‌المللي نيز همكاري‌هاي نزديكي دارند، لذا دو كشور بايد در تقويت اين ساختارها همكاري بيشتري داشته باشند.

نجار تصريح كرد: تردد قاچاقچيان در مرزهاي دو كشور ايران و افغانستان به واسطه همكاري‌هاي مرزي كاهش يافته اما لازم است تا هر دو طرف در جهت تقويت همكاري‌هاي مرزي تلاش بيشتري داشته باشيم.

دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان كرد: بايد طوري عمل كنيم كه در هنگام خروج نيروهاي غربي از افغانستان در سال 2014 ساختارهاي همكاري بتواند از هر گونه تهديد تروريست‌ها جلوگيري كند.

وي اظهار كرد: تاكنون توافقات خوبي را در قالب همكاري دو جانبه داشته‌ايم و در راستاي اين توافقات كه مربوط به سال 89 تاكنون است همكاري‌ها به ويژه در زمينه‌هاي آموزشي مانند آموزش پزشكان افغاني در 3 دوره و آموزش پليس مبارزه با مواد مخدر افغانستان در دو نوبت از بارزترين اين اقدامات است.

نجار گفت: همكاري‌هاي مرزي با انجام ملاقات‌هاي دو جانبه مرزي رضايت‌بخش است اما لازم است بيشتر تقويت شود.

وي گفت: تحكيم و توسعه همكاري‌هاي امنيتي – نظامي دو كشور ايران و پاكستان، درخواست هميشگي مسوولان دو كشور است و با گسترش روابط امنيتي بين دو كشور از طريق مبادله اطلاعات به موقع، حضور اشرار و تروريست‌ها در مرز بين دو كشور كنترل خواهد شد.

در اين جلسه همچنين "جاويد اقبال"، معاون وزير مواد مخدر پاكستان نيز با بيان اينكه اسلام‌آباد نگراني‌ ايران را در بحث مواد مخدر درك مي‌كند، عنوان كرد: براي مبارزه با ترانزيت مواد مخدر از پاكستان به ايران، بايد همكاري‌هاي مشترك شكل بگيرد؛ چرا كه اسلام‌آباد نيز نگران مشكلات مرزي است.

وي افزود: پاكستان با تلاش شبانه‌روزي خود مي‌خواهد تا حد توان از قاچاق مواد مخدر جلوگيري كند و اخيرا نيز قبل از سفر به ايران، يكي از نيروهاي پاكستان براي مبارزه كشته شدند.

معاون وزير مواد مخدر پاكستان عنوان كرد: پاكستان تلاش مي‌كند در مرز بلوچستان با ايران، از انتقال مواد مخدر جلوگيري كرده و در سال 2014 كه نيروهاي غربي از افغانستان خارج خواهند شد، رويكرد پيشگيرانه را براي اين سال در نظر گرفته است.

اقبال همچنين تصريح كرد: علاوه بر همكاري‌هاي ايران و پاكستان در ابتكار سه‌جانبه، اسلام‌آباد علاقه‌مند است همكاري بين ايران و پاكستان به صورت دوجانبه شكل گرفته و بيش از گذشته تقويت شود.

وي با بيان اينكه ايران و پاكستان قربانيان مواد مخدر هستند، يكي از علت‌هاي اصلي قاچاق مواد مخدر در مرزهاي دو كشور را افغاني‌هاي مقيم پاكستان عنوان كرد و گفت: اين افراد قاچاق مواد مخدر از پاكستان به ايران را هدايت مي‌كنند.

معاون وزير مواد مخدر پاكستان همچنين خواستار ديواركشي مناسب بين مرز پاكستان و ايران شد و گفت: اميدواريم در اين خصوص ايران اقدامات مناسبي را اتخاذ كرده تا مرز دو كشور به خوبي از هم جدا شوند.

جاويد اقبال همچنين درخواست كرد تا در منطقه "گرد جنگل"، پاسگاه مرزي ايجاد شود؛ چرا كه يكي از مهم‌ترين مناطق آلوده مواد مخدر و قاچاق در اين منطقه است.

وي خواستار تقويت بيشتر همكاري‌هاي ايران با پاكستان و همچنين بازديد از مرز مشترك دو كشور شد تا بيش از پيش اين مشكلات مورد رسيدگي قرار بگيرد.

همچنين نجار دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوري اسلامي ايران در ديدار با مدير اجرايي دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت: طي دو هفته اخير دو محموله بزرگ يازده و هفت تني از انواع مواد مخدر در نوار مرزي مشترك با پاكستان كشف شده است.

وي افزود: در اجراي توافقات سه جانبه بايد طوري عمل كنيم كه در هنگام خروج نيروهاي غربي در افغانستان در سال 2014 ساختارهاي همكاري ما بتواند جلوي هر گونه تهديد از ناحيه تروريست و افراطي گري را بگيرد.

وزير كشور با اشاره به دقت در وضعت تردد قاچاقچيان و زير نظر قرار دادن مسيرهايشان گفت: جمهوري اسلامي ايران هميشه در كنار دولت مركزي افغانستان است و در همكاري هاي امنيتي ميان دو كشور و در مبارزه با مواد مخدر بايد همكاري هاي دو جانبه را تقويت كند.

وزير مواد مخدر افغانستان نيز از وزير كشور خواست براي 14 هزار خانوار افغاني كه در ايران زندگي مي‌كنند اجازه صدور پاسپورت داده شود تا آنها بتوانند به راحتي تردد داشته باشند.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار