قضا در هفته‌اي که گذشت؛

از صدور حکم اعدام متهم اصلي پرونده زورگيري اخير تا آزادي مهدي هاشمي با وثيقه 100 ميليارد ریالی!

"اعدام" در انتظار متهم اصلي پرونده زورگيري اخير‌، محاربه جنبه عمومي داشته و فرد به اشد مجازات محکوم مي‌شود، آزادي مهدي هاشمي با وثيقه 100 ميليارد ریالی و اعطاي 100 ميليون تومان وام به زندانيان و خانواده‌هاي آنان در صدر اخبار حوزه حقوقي، قضائي اين هفته قرار داشت.


به گزارش خبرنگار حقوقی، قضایی باشگاه خبرنگاران، در هفته‌ای که گذشت، سوژه‌های متفاوت و در عین حال مهم و جالبی در باب موضوعات جدید و روز قضایی، توسط خبرنگاران این حوزه با مسئولین و حقوقدانان مربوطه بحث و بررسی قرار گرفت، آنچه می‌خوانید مطالب متفاوت و مهمی است که در این هفته حاصل تلاش این عزیزان بوده است.




جرم افتراء حاصل سوءنیت به ديگران است

ماده 699 قانون مجازات اسلامی مقرر کرده که هر کس عالماً عامداً، به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می‌شود بدون اطلاع آن شخص، در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به اوست بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد نماید و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب شود، پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام   برائت قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.




"اعدام" در انتظار متهم اصلي پرونده زورگيري اخير‌


براي متهم اصلي پرونده اخير زورگيري محاربه و سه متهم ديگر اين پرونده سرقت مسلحانه تفهيم اتهام شده است ، همچنين نكات مهمي كه در پرونده اين 4 متهم وجود دارد اين است كه هر نفر سابقه سرقت‌هاي قبلي را دارند و اين امر نشان مي‌دهد كه متهمان از افرادي هستند كه در اين زمينه اقدامات مجرمانه داشته‌اند. نكته دوم در اين خصوص اين است كه هر 4 متهم از خانواده متلاشي هستند كه مشكلات زيادي نيز در خانواده آن‌ها وجود دارد.



فساد اداري موجب اخلال در نظام سياسي يک کشور مي‌شود


ضعف قانوني، نبود نظارت صحيح مي‌تواند منشا ايجاد فساد در دستگاه‌هاي دولتي باشد، چرا که فساد اداری و رابطه آن با توسعه نظام سیاسی مستقیم است تا جایی که پیدایش آن می‌تواند موجب اخلال در نظام سیاسی یک کشور شود.





حبس زدايي راهكاري مناسب جهت رفع آثار سوء زنداني شدن


 در صورتيكه براي قانونگذار جرم سبك و ضعيف محرز شود مي‌تواند براي حبس‌زدايي، به مولفه‌هايي همچون محروميت از حقوق اجتماعي، جزاي نقدي، احكام تاخيري و تعليقي و نيز عفو و پايان دوره مرخصي توجه كرد.



محاربه جنبه عمومي داشته و فرد به اشد مجازات محکوم مي‌شود 


ديدن فيلم‌هاي خشن، بازي‌هاي رايانه‌اي غير استاندارد، استفاده از مشروبات الکلي و مواد مخدر از مهم‌ترين عوامل استفاده از سلاح سرد بوده و بايد اقدامات تاميني مناسبي در اين زمينه انديشيده شود تا استفاده از سلاح سرد يا گرم کاهش يابد لذا فردي که باعث رعب و وحشت عموم( قطاع الطريق) باشد، محارب و مفسد في‌الارض است؛ اما اثبات مفسد في‌الارض بودن به اينکه واقعا ايجاد رعب و وحشت کرده باشد، فرد اقرار کند يا اينکه 2 مرد عادل شهادت دهند، بستگي دارد.



برگزاري جلسه محاكمه مدير مسئول روزنامه شرق در دادگاه جرايم مطبوعاتي


رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران گفت: يکشنبه هفته آینده جلسه محاکمه مدیرمسئول روزنامه شرق در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران( جرايم مطبوعاتي) با حضور اعضای هيات منصفه مطبوعات برگزار مي‌شود.







مهدی هاشمی با تودیع وثیقه مناسب از زندان اوین آزاد شد

دادستانی تهران اعلام کرد: مهدی هاشمی با تودیع وثیقه مناسب از زندان اوین آزاد شد.






جزئيات تامين وثيقه مهدي هاشمي از سوي خانواده‌اش

ميزان وثيقه تعيين شده براي مهدي هاشمي 10 ميليارد تومان بود كه به دليل عدم برخورداري از اين ميزان ملك،خانواده هاشمي ناگزير شدند كه 8 آپارتمان را به عنوان وثيقه مهدي به دادسرا معرفي كنند.


اعطاي 100 ميليون تومان وام به زندانيان و خانواده‌هاي آنان

معاون اجتماعي انجمن حمايت از زندانيان مركز گفت: در نيم سال اول با توجه به منابع اندك حدود صد ميليون تومان صرف كمك هزينه معيشتي خانواده‌ها شده است كه وام اشتغال نيز جزء اين مورد به حساب مي‌آيد و حدود 100 ميليون تومان ديگر نيز كمك به زنداني جهت آزادي و كمك هزينه درماني و در مورد زندان‌ها بازسازي و ايجاد امكانات فرهنگي و خدماتي نظير نمازخانه، سرويس بهداشتي، سايبان و ... صورت گرفته است.




پرونده قرار مجرمیت مهدي هاشمي صادر شد/ بازداشت موقت به دليل احتمال امحاء آثار مجرمیت

بازداشت موقت مهدی هاشمی به دليل احتمال تبانی یا امحاء آثار مجرمیت،دستگيري 28 نفر از وابستگان شبکه‌هاي ماهواره‌اي،در حادثه‌ پيرانشهر اگر تقصیری از کسی ثابت شود، دستگاه قضا وارد عمل مي‌شود،حکم اعدام ملك‌پور لغو نشده بلکه فعلا متوقف شده است، مخالفت فائزه هاشمي با درخواست مرخصي پدرش از مهم ترين عناوين صحبت هاي محسني اژه اي در چهل و يکمين نشست سخنگوي قوه قضائيه بود.





آسيب اجتماعي پراکنده شدن کارتن خواب‌ها بيشتر از تمرکز آنها در گرمخانه‌ها است

حجت الاسلام اسماعيليان با بيان اينکه آسيب پراکنده شدن کارتن خواب‌ها بيشتر از متمرکز شدن آن درگرمخانه‌ها است، تصريح کرد: از لحاظ اولويت مقايسه‌اي، مستقر شدن گرمخانه‌ها آسيب کمتري نسبت به پخش اين افراد در جامعه دارد اما مسئولين مربوطه مي‌بايست  جهت جلوگيري از بيماري‌هاي مسري و ويروسي در گرمخانه‌ها تلاش و توجه کنند.






علت خواب ماندن 6 ساله لايحه منع حمل، فروش و توزيع سلاح‌هاي سرد

رئيس كميسيون حقوقي، قضائي مجلس گفت: از آنجائيكه لايحه منع حمل، فروش و توزيع سلاح‌هاي سرد به مجلس نهم اعلام وصول نشده است، لذا ابتدا دولت مي‌بايست آن را به مجلس تقديم كند تا در كميسيون مربوطه به شكل قابل اجرا و عملي تنظيم شود.





عوايد حاصل از كلاهبرداري رايانه‌اي بيشتر از جزاي آن است

يک وکيل دادگستري گفت: فرد مجرم ترجيح مي‌دهد مجازات اندک جرم رايانه‌اي را بپذيرد اما کار خلاف خود را ادامه دهد چرا که عواید حاصله از کلاهبرداری رایانه‌ای بیشتر از جزای آن است در حالی که می‌بایست مجرم در حال سنجش به این نتیجه برسد که مضار جرم بیشتر از منافع آن است.








اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون قضایی وحقوقی بررسي مي‌شود

این لایحه در مجلس هشتم به تصویب رسید ولی شورای نگهبان ایراداتی گرفت به مجلس اعاده شد، از این رو مقرر شد که بار دیگر این قانون در کمیسیون قضایی و حقوقی مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.







اراده جدی دستگاه قضا برای برخورد با اخلال گران نظام اقتصادی

معاون اول قوه قضائيه با اشاره به اينکه منافذ اخلال اقتصادی باید بسته شود، گفت: با بسته شدن منافذ اخلال اقتصادي هر روز شاهد پرونده های جدید نيستيم و بنای دستگاه قضایی نیز اراده جدی برای برخورد با اخلال گران نظام اقتصادی است.

انتهاي پيام/


برچسب ها: قضا ، خبر ، هفته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار