سایه روشن های همایش پژوهشی- سینمایی «دور از سایه»؛

ماجراجویی سینماگران در جزیره نفتی "سیری"

بیش از 100 کارگردان، مستندساز، حاضر در همایش پژوهشی - سینمایی «دور از سایه»، سومین روز از حضور خود در جزیره ابوموسی را با سفر یک روزه مطالعاتی و تخصصی به جزیره نفتی "سیری" پشت سر گذاشتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کاروان سینمایی ایران که با هدف شرکت در هماشی «دور از سایه» و ارائه راهکارهای بنیادین جهت ریل گذاری جدید سیاست های اجرایی و حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طی چهار روز در جزیره ابوموسی دور هم جمع شده بودند، در سومین روز از سفر خود، صبح جمعه (اول دی ماه) به دعوت شرکت نفت فلات قاره ایران، سفری آبی را با کشتی مسافرتی "پاناما اس تی 150" به جزیره نفتی "سیری" واقع در چهل کیلومتری جزیره ابوموسی تجربه کردند.
طلوع آفتاب اسکله جزیره ابوموسی در صبح جمعه، میزبان بیش از 100 سینماگر حاضر در این مراسم بود که با سوار شدن به کشتی مسافرتی و طی سفری دو و نیم ساعته خود را به جزیره نفتی "سیری" رساندند.
استقبال گرم مدیر این جزیره نفتی و یگان حفاظتی آن از سینماگران آغازگر این ماجراجویی بود و سینماگران در گام نخست با بخش های مختلف این جزیره نفتی آشنا شدند.
در گام دوم سینماگران با سه دستگاه اتوبوس به بخش های تصفیه نفت، جداسازی گاز از نفت استخراج شده وانبارهای ذخیره سازی نفت استاندارد و تصفیه شده سفری کوتاه داشتند که در تک تک این بخش ها، کارشناسان ضمن اطلاع رسانی درباره فعالیت های مختلف خود پاسخگوی سوالات متعدد سینماگران بودند.
بخش بعدی برنامه در مجتمع فرهنگی – ورزشی شرکت نفت جزیره "سیری" برگزار شد که سینماگران ساعتی را به ورزش های گروهی چون والیبال، بسکتبال و شطرنج پرداختند و سپس سومین جلسه از سلسله جلسات کارگروه های تخصصی این همایش با هدف پیگیری مطالبات سینمای تجربی در نگاه نوین و سیاست جدید ریل گذاری فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار کردند.
صرف نهار در کنار تعدادی از مهندسان، مدیران و پرسنل شرکت نفت فلات قاره جزیره "سیری" و حضوری کوتاه در "دشت آهو های" جزیره، برنامه بعدی سینماگران بود. وجود طبیعت بکر و حیات وحش در چنین جزیره نفتی و استرتژیک تحسین و تمجید بسیاری از فیلمسازان را با خود به همراه داشت و حتی تعدادی از آنها در مورد شرایط تولید آثار سینمایی، مستند و تجربی در این جزیره با مسوولان به گفت و گو پرداختند.
در انتهای این ماجراجویی، غروب آفتاب در نخستین روز از زمستان سال 1391 خورشیدی بر عرشه کشتی "پاناما اس تی 150" و در پهنه خلیج همیشه فارس کشور، پایان بخش برنامه های روز سوم این همایش بود و البته عموم هنرمندان حاضر در این رویداد از تجربه چنین سفری که ممکن است بار دیگر موفق به دستیابی آن نشوند، با رضایت سخن می گفتند و در مسیر بازگشت از دیدگاه های خود پیرامون موفقیت کشورمان در برابر تحریم های دشمنان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران با غرور و افتخار سخن می گفتند.
همچنین گفتنی است در شامگاه پنجشنبه (30 آذر ماه) به مناسبت آیین ملی و فرهنگی "شب یلدا"، مسوولان برگزاری همایش "دور از سایه"، ویژه برنامه ای را در کنار ساحل نزدیک به اقامتگاه میهمانان این همایش برگزار کردند که طی آن ضمن اجرای برنامه های فرهنگی چون شعر خوانی و اجرای موسیقی، از میهمانان با آجیل، چای، انار و آش رشته پذیرایی کردند که تصویر آیینه گون ساحل جزیره ابوموسی، انعکاس ماه و درخشش شعله های آتش سکوهای نفتی نزدیک این جزیره، جلوه ای خاص و متفاوت را به برگزاری این آیین ملی و ایرانی بخشیده بود.
 نخستین همایش "دور از سایه" با همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وزارت فرنگ و ارشاد اسلامی از 29 آذر تا دوم دی ماه در ابوموسی برگزار شد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار