افروغ در مراسم افتتاحيه کانون اسلامي دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع):

تشکل‌ها در رابطه با آشنايي عدالت اقدامات جدي انجام دهند/ضرورت روحيه خود انتقادي در تشکل‌ها

يک جامعه شناس گفت: همه تشکل‌ها به خصوص کانون اسلامي دانشجويان بايد در رابطه با آشنايي عدالت اقدامات جدي کرده و آن را به صورت جامع در نظر بگيرند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، عماد افروغ در مراسم افتتاحيه کانون اسلامي دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع)  اظهار داشت: اين تشکل از 4 اصل ‌آزادي، عدالت، اخلاق و کرامت انساني در پايه گذاري خود ياد کرده است.

وي در ادامه افزود: وقتي صحبت از تشکيل يک تشکل اسلامي است بايد از بين ديدگاه‌هاي مختلف اسلام قرائتي را که متناظر با ظهور انقلاب اسلامي است و محبوبيت بيشتري دارد شناخت و براي اين شناخت مطالعه منشور روحانيت امام خميني (ره) را سفارش کرد لذا در شناخت اسلام بايد به جامعيت اين دين مبين توجه لازم را داشت و انس با قرآن را فراموش نکرد و آن را ترک نکنيم چرا که اين کتاب يک کتاب الهي است و شئون الهي در آن گنجانده شده است.

افروغ  در رابطه با اهميت قرآن کريم اظهار داشت: با توجه به مقدس بودن اين متن و اين مهم که از منبع ماورايي بر پيامبر اکرم(ص) نازل شده است، قرآن از تمامي جهات که داراي اصل و مبنا بوده جامعيت دارد. اين کتاب حي و جاودانه است و محدود بر زمان و مکان نيست.

وي شعارهاي تشکيل اين کانون اخلاق را مهمتر از همه عنوان کرد و گفت: کسي که شعار اخلاقي مي‌دهد بايد به بالاترين فعل اخلاقي پايبند باشد.

افروغ در اينباره افزود: اجازه ندهيد ابزار فعل ديگران شويد و ديگران را نيز ابزار خود قرار ندهيد در هنگام نقد ديگران فقط فکر آن ها را نقد کنيد نه شخصيت طرف را چرا که کرامت انساني ارزشمند است.

وي در ادامه با اشاره به اصل آزادي اظهار داشت: آزادي متاع کم ارزشي نيست و بايد فهم درست و خوبي از آن به عمل آيد و بنا به تعبير استاد مطهري آزادي گوهر انساني به شمار مي رود.

افروغ با تاکيد بر عدالت يادآور شد: همه تشکل‌ها به خصوص کانون اسلامي دانشجويان بايد در رابطه با آشنايي عدالت اقدامات جدي کرده و آن را به صورت جامع در نظر بگيرند و نسبت بين عدالت و آزادي را با يکديگر ببينند و تشکل‌هاي دانشجويي بايد با ارزيابي بي مهابانه خود واقعيت هاي موجود را بررسي کنند.

اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي اين تشکل را به چند نکته تذکر داد و گفت: اگر مي‌خواهيد گسترش پيدا کنيد بايد در کانون خود حدود شرعي را رعايت کنيد، بين خود مناسبات عاطفي و دوستانه برقرار کنيد ، در فضاي فعاليت شما بايد بوي معنويت و اخلاق به مشام برسد و در تصميم گيري‌هاي خود از خرد جمعي و مشورت حتما استفاده کنيد لذا حلقه‌هاي بحث و گفتگو داشته باشيد و سعي کنيد به جاي کميت و افزايش اعضاي کانون به کيفيت توجه داشته باشيد و در فعاليتهاي خود به جاي سوءظن حسن ظن را مد نظر قرار دهيد.

افروغ در تعريف جنبش تشريح کرد: جنبش فعاليتي است که در عرصه مدني و غيررسمي شکل مي‌گيرد و وابسته به هيچ قدرت و گروه سياسي نيست لذا مهم ترين ويژگي آن مستقل بودن آن است.

وي ادامه داد: يک جنبش دانشجويي بايد وابسته به عرصه مدني باشد چرا که اين امر داراي ارزش و اهميت بالايي است.

افروغ به کلمه روشن فکري اشاره کرد و اظهار داشت: تشکل‌ها بايد روشن فکر باشند و قدرت گرايي را کنار بگذارند و به دنبال معني دقيق اين کلمه و ملزومات مفهومي آن باشند.

رئيس سابق کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي خطاب به تشکل‌ها اظهار داشت: بايد گفتمان اسلامي را خوب بشناسيد و مراقب باشيد تا ابزار استيلاي ديگران نشويد و اگر يک  جنبش دانشجويي بخواهد با مصلحت از آرمان هاي خود فاصله بگيرد ديگر جنبش دانشجويي نيست.

وي تصريح کرد:  لازم است مصلحت را خوب شناخته و چشم بيدار ارزش‌ها و زبان بي زبان آن ها باشيد و بالاترين مصلحت توجه به حقيقت است و در تعيين حقيقت مصلحت‌هاي جناحي خود را به پاي مصلحت جامعه ننويسيد.

وي در ادامه افزود: يک تشکل دانشجويي که مي‌خواهد حقيقت گرا، مستقل و روشن فکر باشد بايد يک نظريه مبارزاتي روشني داشته باشد و اين مبارزه به معني مسلحانه نيست بلکه منظور مقابله و چالش است.

افزوغ ادامه داد: نظريه اي که يک تشکل دانشجويي مد نظر دارد بايد با گفتمان انقلاب اسلامي منطبق بوده و انفعالي نباشد لذا بايد انقلاب اسلامي را خوب درک کنيم و تبيين روشني از آن ارائه دهيم.

وي در ادامه با اشاره به اهميت نقد تصريح کرد: تشکل دانشجويي بايد از شناخت نقد تئوري روشني داشته باشد و از جايگاه و ضرورت نقد درک صحيحي داشته و موانع آن را خوب بشناسد.

وي به اين کانون تازه تشکيل توصيه کرد خود را با گروههاي سياسي و فعاليت هاي آن ها گره نزنيد و هيچ وقت سعي نکنيد به صورت سازمان يافته وارد بدنه قدرت دولتي شويد چرا که آن‌ها از طريق شما اهداف خود را دنبال مي‌کنند.

افروغ ادامه داد: با توجه به آرمان هاي کانون بر سر آرمان هاي خود با کسي تعارف نکنيد و از اعتماد به صاحبان قدرت رسمي بپرهيزيد.

اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: از ابزار گرايي دوري کنيد و اگر مي‌خواهيد هدف وسيله را توجيه کند بايد بدانيد که وسيله از جنس هدف است و ما نمي‌توانيم به هر وسيله اي به هدف خود برسيم.

افروغ افزود: سعي کنيد خود انتقادي هم داشته باشيد و خود را نقد کنيد و هر جا که اشتباه کرديد با جرات و جسارت تمام به اشتباه خود اعتراف کنيد.

وي در رابطه با اهميت نقد گفت: اگر مي‌خواهيد کار اساسي انجام دهيد بايد موانع نقد را بشناسيد و براي شناخت آن مطالعه کتاب مناقشه حق و مصلحت را سفارش کرد.

وي ادامه داد: نقد خوب نقد مستدل و روشمند است و کاري با تخريب ندارد.

افروغ در ادامه به آسيب‌هاي محتمل اين کانون اشاره و خاطر نشان کرد: اگر وسيله جايگاه هدف را به خود بگيرد آفت است،خصلت جنبش دانشجويي را فراموش نکرده و روشن فکر باشيد، شتابزدگي و احساسات گرايي را کنار بگذاريد، دچار خود بزرگ بيني و غرور بيجا نشده و از تجارب ديگر تشکل ها استفاده کنيد ، در راستاي پيشرفت خود عجله نکرده چرا که اين عجله باعث رشد شما نخواهد شد ، مراقب باشيد ابزار استيلاي قدرتهاي دولتي نشويد، انحصار طلب و مطلق گرا نباشيد.

انتهاي پيام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار