هشدار پژوهشگران مركز مطالعات "منافع ملي" آمريكا

آمريكا در صورت تجاوز نظامي احتمالي به ايران هزينه‌هاي سنگيني را متحمل خواهد شد

"جفري كمپ" و "جان آلن گي" از پژوهشگران مركز مطالعات "منافع ملي" آمريكا در مقاله جديد خود از در مورد تبعات حمله احتمالي نظامي آمريكا به تاسيسات هسته‌اي ايران به دولت آن كشور هشدار داده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه زمان، نويسندگان اين مقاله معتقدند "آمريكا در صورت تجاوز احتمالي به ايران هزينه‌هاي بالايي را متحمل خواهد شد. ايران قادر است تا تنگه هرمز را ببندد؛ شاهراه بين المللي‌اي كه 20 درصد از نفت جهان از آن عبور مي‌كند. جمهوري اسلامي ايران همچنين قادر است تا با حملات تاكتيكي و موضعي قايق‌هاي آمريكايي را نيز هدف حملات موشكي خود قرار دهد."  
 
آنان همچنين مي‌افزايند "ايران قادر است تا مسير لوله‌هاي انتقال گاز و نفت به كشورهاي عربي حوزه خليج فارس را نيز مسدود نمايد. همچنين موشك‌هاي ايران و نيروهاي ويژه نظامي آن كشور قادرند تا ثبات نفتي عربستان سعودي را بر هم زنند و اين مسئله مي‌تواند بر توليد روزانه 7 ميليون بشكه نفت سعودي‌ها تاثير سنگيني را برجاي گذارد."  
 
نويسندگان با اشاره به "بحران مالي" آمريكا اشاره مي‌كنند كه تجاوز احتمالي آن كشور به ايران مي‌تواند سبب افزايش قيمت نفت شود و در آن صورت آمريكا بعنوان يكي از مهم ترين خريداران نفت جهان آسيب زيادي را متحمل خواهد شد. اين در شرايطي است كه آمريکا با كسري بودجه بالايي نيز مواجه است. افزايش قيمت نفت همچنين به ضرر تمامي وارد كنندگان عمده نفت از جمله چين، هند، ژاپن و كره جنوبي خواهد بود و از رشد اقتصادي آنان جلوگيري خواهد كرد.  
 
نويسندگان مقاله اشاره مي‌كنند كه در صورت وقوع چنين حمله‌اي نتايج آن "مبهم" و نامشخص خواهد بود اما آنچه مشخص است خاورميانه دچار "بي ثباتي" بيشتري خواهد شد. آنان پاسخ متقابل ايران به حملات را نيز بسيار مخاطره آميز ارزيابي مي‌كرده‌اند.
برچسب ها: آمریکا ، ایران ، حمله ، هزینه ، خسارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار