گزارش ویژه/

المانیتور: اسراییل می‌خواهد خود را از شر تهدید ایران به حمله نظامی خلاص کند/ نگاه اسراییل به خیابان‌های تهران است

شماري از افسران ارشد نيروهاي دفاعي اسرائيل بر اين باورند كه اسرائيل بايد رويكردي جديد را جايگزين قضيه حمله و يا عدم حمله به ايران كند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته‌اي؛ یک منبع آمریکایی از تلاش رژیم صهیونیستی برای خلاص کردن خود از شر ادعاهایی که تا کنون درباره حمله به ایران کرده خلاص کند.

آلون بن، در مقاله‌ای که روز 3 دی 1391 (23 دسامبر 2012) روی پایگاه اینترنتی المانیتور نوشته، تاکید کرد: «بسياري از مقامات دفاعي و اطلاعاتي اسرائيل معتقدندحمله اسرائيل صرفا دستاويزي براي تسريع برنامه هسته‌اي در اختيارايران قرار مي‌دهد. از اين رو، شماري از افسران ارشد نيروهاي دفاعي اسرائيل بر اين باورند كه اسرائيل بايد رويكردي جديد را جايگزين قضيه حمله و يا عدم حمله به ايران كند».

وی اضافه می‌کند: «هدف راهبرد اسرائيل در پرداختن به مساله هسته‌اي ايران، حاشا كردن توانايي‌هاي هسته‌اي ايران بود اما در سال‌هاي اخير روشن شد كه ناديده گرفتن برخي از اين توانمندي‌ها غيرممكن است از اين رو اسرائيل با درك اين مساله كه برخي توانايي‌هاي هسته‌اي براي هميشه در ايران باقي خواهد ماند، شروع به انديشيدن درباره برنامه هسته‌اي اين كشور كرد».

وی با اشاره اینکه «مشاهده پيشرفت‌هاي ايران موجب شد برخي در نيروهاي دفاعي، پارادايم جديدي را مطرح كنند كه به جاي توانايي‌هاي فيزيكي بر انگيزه‌هاي ايران تمركز مي‌كند»، ادامه می‌دهد: «طبق پارادايم جديد- با توجه به اين واقعيت كه حمله هوايي اسرائيل مي‌تواند موجب افزايش انگيزه ايران براي فعاليت و توليد تسليحات هسته‌اي شود، بايد همزمان با ادامه تهديد نظامي معتبر ديپلماسي بين‌المللي و فعاليت‌هاي مخفيانه تقويت شود».

این مقاله هدف نهایی غرب را آغاز ناآرامی خیابانی در ایران ذکر کرده و ادامه می‌دهد: «درواقع، اين پاراديم تصديق مي‌كند كه توسل به نيروي نظامي به تنهايي حاوي پاسخي راضي‌كننده براي چالش ايران نيست. اين پارادايم با اذعان به اينكه اعمال تحريم‌هاي جامعه بين‌المللي عليه ايران نقطه شروع فشار بر حكومت اين كشور است، خواستار تشديد فشار بين‌المللي از طريق تحريم‌هاي بيشتر در كنار فعاليت‌هاي مخفي عليه برنامه، پرسنل، تاسيسات هسته‌اي و نيز حكومت آيت‌الله‌ها در ايران است. با توجه به احتمال روزافزون وقوع بهار عربي در خيابان‌هاي تهران، تركيب فشار اقتصادي و سياسي مي‌تواند آيت‌الله‌ها را به بازنگري در برنامه هسته‌اي متقاعد كند».

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: هسته ای ، تحریم ، دفاعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار