ثبت رکورد جدید ساخت سازه‌های دریایی تمام ایرانی در فاز 13

دومین جکت فاز 13 راهی قلب خلیج فارس شد

بارگیری دومین پایه سکوی فاز ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی به طول 72 متر و وزن تقریبی 1900 تن با موفقیت انجام شد و پیش‌بینی می‌شود پس از پایان مهاربندی و عزیمت به محل استقرار در مرکز خلیج فارس، تا پایان دی‌ماه جاری نصب شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شانا، عملیات بارگیری دومین جکت فاز 13 پارس جنوبی به طول 72 متر و وزن تقریبی 1900 تن صبح روز دیروز (پنجم دی ماه) بر روی بارج مهدیس 1 با موفقیت انجام شد.

هم‌اکنون نصب جکت A13 در میدان نفت و گاز پارس جنوبی به پایان رسیده است؛ در چند روز آینده مراحل مهاربندی جکت C13 نیز به منظور اعزام به میدان پارس جنوبی انجام می پذیرد و پس از آن در میدان یادشده نصب خواهد شد.

این جکت در مدت حدود پنج‌ماه ساخته شده که زودتر از زمان مقرر به مرحله بارگیری رسیده است.

پیمانکار ساخت این بخش از پروژه شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) است؛ مراحل طراحی تا ساخت این سازه به دست توانمند متخصصان ایرانی و با بهره‌گیری از توان نیروهای بومی در استان بوشهر اجرا شده است.

این پروژه به منظور استخراج روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز غنی از مخزن مشترک پارس جنوبی اجرا می‌شود

با بهره برداری از پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی در عسلویه روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین، روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی، روزانه 2900 تن (سالانه 1.05 میلیون تن ) گاز مایع LPG ، روزانه 2750 تن (سالانه 1 میلیون تن) اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و روزانه 400 تن گوگرد تولید می شود.

بر اساس این گزارش، در بخش دریایی این پروژه نیز هم‌اکنون چهار سکوی سرچاهی هر کدام به وزن 2400 تن، چهار جکت هر کدام به وزن 1900 تن، چهار پل ارتباطی هر کدام به وزن 240 تن و چهار مشعل هر کدام به وزن 110 تن ساخته خواهد شد. بقیه متعلقات پروژه در مجموع به وزن 33320 تن در کارخانه فراساحل بوشهر در دستور کار برای اجرا است.

در بخش دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی که معادل ۲ فاز استاندارد پارس جنوبی است تعداد 38 حلقه چاه گازی حفار می‌شود؛ همچنین ساخت ۲ خط لوله اصلی 32 اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی در مجموع به طول 180 کیلومتر به همراه ۲ رشته خط ۴.۵ اینچ تزریق MEG و همچنین ساخت خطوط لوله Infield که ۲ رشته خط 18 اینچی انتقال گاز از سکوهای اقماری به خروجی سکوهای اصلی، در مجموع به طول 14 کیلومتر به همراه ۲ رشته خط لوله ۴.۵ اینچی تزریق MEG در این پروژه در دست اجرا است.

طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با مشارکت پیمانکاران ایرانی و با برآورد هزینه پنج میلیارد و 180 میلیون دلار در دست اجرا است؛ شرکت پترو پایدار ایرانیان، شرکت مپنا و صدرا (شرکت صنعتی دریایی ایران)، اعضای کنسرسیوم اجرایی این پروژه هستند./عب
برچسب ها: جکت ، ساخت ، رکورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار